Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rensa OSX?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Säkerligen har detta kommit upp flera gånger förut men jag har sökt och inte hittat något bra svar samlat:

Jag tänkte rensa min dator ordentligt för att försöka få fart på den en aning. Är det någon eller några som kan lista _allt jag kan göra för att få den att köra lite smidigare?

Vore nog bra som referens för många om inget annat (däribland ja, så klart )

(osX jaguar, pm450 agp)

EDIT
Följande förslag har inkommit:

* Sök på versiontracker efter "osxpm", med den kan du avinstallera .pkg.

* Hämta hem Onyx eller cocktail och kör "allt".

* Testa Norton Utilities 8.0, Disc Doctor och Disc Warrior.

* Ställ om schemaläggningen enligt följande

Senast redigerat 2003-11-02 18:51
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-02 15:02

Det är synd att äpple inte skickar med en avinstallerare i systemet.

Det borde ju vara görenkelt att ta bort program som installerats med .pkg systemet...

/J

  • Medlem
  • 2003-11-02 15:32

Sök på versiontracker efter "osxpm", med den kan du avinstallera .pkg. Det lär inte snabba upp datorn iofs.

Hämta hem Onyx eller cocktail och kör "allt". Det kan göra en viss skillnad. Annars finns det inte så mycket du kan göra... tror jag.

En G4 450 är nog strax under gränsen för vad som är "bra" i OS X tyvärr.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Sök på versiontracker efter "osxpm", med den kan du avinstallera .pkg. Det lär inte snabba upp datorn iofs.

Hämta hem Onyx eller cocktail och kör "allt". Det kan göra en viss skillnad. Annars finns det inte så mycket du kan göra... tror jag.

En G4 450 är nog strax under gränsen för vad som är "bra" i OS X tyvärr.

Norton Utilities 8.0 och disc Doctor gav mig en klart rappare dator. (OS 10.2.8) Disc Warrior ska även det bättra på det hela, men den har jag inte prövat.

Kör f.ö. 10.2.8 på en iMac DV 400 (G3'a) och det flyter på helt OK - anser jag.
(Kör dock inte några tunga program på den)

  • Oregistrerad
  • 2003-11-02 17:23

Börja alltid med att låta datorn stå på under natten några gånger... [f]periodic[/f]
Den som vill kan läsa lite här om att avinstallera (bland mycket annat).

För den som vill dra nytta av cron-scripten utan att behöva låta datorn stå på eller köra dem manuellt finns en instruktion till hur man ändrar schemaläggningen här. Instruktionen är skriven för nybörjare i terminalen och är därför rätt omständlig.

Lite grand kan man ju sakna möjligheterna som fanns i äldre Mac OS att ta bort onödiga inställningar och tillägg. Jag hade en gång en PB 145B med 24 Mhz-processor, som var klar att köra ungefär 8-10 sekunder efter att jag hade tryckt på startknappen. Å andra sidan var väl rätt mycket av systemets (7.1) möjligheter avslagna, men jag använde den bara till ordbehandling.:)

Om jag har förstått saken rätt skulle man inte tjäna så mycket på att ta bort olika tillägg till systemet i X, eftersom de ändå inte tär på ramminnet utan ligger snällt i bakgrunden utan att söla ner systemet. Vill man snabba upp datorn nu så är det väl tredjepartslösningar för att ta bort fönstrens skuggningar och annat som gäller?

Visst måste det väl finnas många fler sätt att få bättre tempo i en, förvisso gammal, dator? Defragmentera t ex... hur gör man det utan extern programvara? Och om det inte går, finns det någon motsvarighet?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 18:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jeffery
Visst måste det väl finnas många fler sätt att få bättre tempo i en, förvisso gammal, dator? Defragmentera t ex... hur gör man det utan extern programvara? Och om det inte går, finns det någon motsvarighet?

Hjälpte det inte enligt ovan???

Det är väl mer att jag inte har Norton-grejerna och dessutom att jag tänkte att det kunde vara praktiskt för andra att ha en referens där alla möjligheter var samlade.

Men sure, de tipsen jag fått hjälper säkerligen mycket och jag är givetvis tacksam för dem.

  • Medlem
  • 2003-11-03 18:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jeffery
Visst måste det väl finnas många fler sätt att få bättre tempo i en, förvisso gammal, dator? Defragmentera t ex... hur gör man det utan extern programvara? Och om det inte går, finns det någon motsvarighet?

Defragmentering ger bara ytterst marginella hastighetsförbättringar, om några alls. Det tar ju också ofta bättre delen av ett dygn att genomföra, så räknar man in det, så är det en förlust...

Ledsen, men det finns inte så mycket mer än det som nämnts. Bästa tipset är nog att försöka hitta en processoruppgradering till ett rimligt pris.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 18:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jeffery
Men sure, de tipsen jag fått hjälper säkerligen mycket

Bra, för op. sköter mycket själv när det gäller att hålla ordning i bakgrunden (dock inte om man kör enligt starta-jobbar som fan-vila-starta-jobbar som fan-vila....)

1
Bevaka tråden