Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min först bärbara mac :-) <AlBook 15"

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-02 19:18

Har nyligen blivit ägare till nya 15" powerbook....jag e hel nöjd!

Bra skärm ,snabb, snygg, smidig hittar nog inget att klaga på. Möjligen lite längre batteritid än 2.5 - 3 timmar skulle önskas samt kanske en G5a. Det hade ju även varit bra om de hade skickat med en adapter så att man kan koppla in sin ADC skärm. Men man kan inte få allt antar jag. Skärmen fungerar fint (inga vita fläckar ännu) och det verkar som om allt annat är "felfritt".

Nu till en liten fundering, hur pass känslig är datorn när man drar ut nätverk, bildskärms kablar mm när datorn är påslagen?

Tack på förhand
//Andreas

det är väl bara att slita ut o sätta in som andan fallar på
har i alla fall inte haft några problem med min gamla iBook när det gäller sånt

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-11-02 19:31

Vad gäller nätverksanslutningen så är den byggd för att kunna sätta in och dra ut när man vill. Så där är det inget problem.
Däremot så har det tidigare ansetts klokt att man stänger av både datorn och bildskärmen när man ska koppla ihop och isär dessa. Det står i regel så både i datorns och i datorns och i bildskärmens manualer. Personligen gör jag oftast så, men det händer en hel del gånger att jag bara stänger av bildskärmen och låter datorn står på när jag kopplar. Är det bra? Här får någon annan fylla i med "hard facts".

  • Oregistrerad
  • 2003-11-02 19:58

I manualen står det att det räcker att lägga Powerbooken i vilo läget och koppla in eller koppla bort externa skärmen/projektorn/tvn.

//Rob

Senast redigerat 2003-11-03 01:10

Jasså står det så i manulen. Har aldrig kollat i den men kan intyga att det går alldeles utmärkt att bara trycka in skärmsladden i en iBook utan att stänga av eller sätta i vila. Skärmen jag använder har två ingångar(VGA och DVI) och har alltid varit påslagen när jag utfört kopplingen dator-skärm.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 09:27

Tack för era svar. Nu kan jag börja slita ut lite kablar

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-04 13:04

Akta dock när du fipplar med hörlurutgången om du har den kopplad till en dyr stereo. För där kan de spraka o smälla. Otrevligt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-11-04 13:50

När jag tänker efter igen så kommer jag på varför man ska stänga av sin bildskärm: om man har en klassisk DSUB-kontakt så kan man riskera att kortsluta stiften i kontakten om kommer åt något ledande med han-kontakten.

På en 12" räcker batteriet en mindre evighet!

1
Bevaka tråden