Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverkskort till Performa 6200

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 19:30

En nära anhörig till mig har flyttat och fått tillgång till bredband. Med sig har hon en gammal Performa 6200 och nu vill hon kunna koppla upp sig via bredbandet. Performan har inte PCI-plats för ett ethernetkort men visst har den något annat? Vad skall jag söka efter och var? Kanske någon som sitter på ett dylikt kort?
bosse

Ett begagnat LC-nätverkskort är inte svårt att få tag på och ska passa i en 6200. Den har CommSlot också, men det kan vara värre att få tag på.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-10-24 21:59

Bredband på en 6200 är ingen hit dock... Man märker verkligen att det är datorn som är långsam.
Min levererades med ett 14.4 modem och det blir nästan inte snabbare med min ADSL-uppkoppling nu.

Instämmer! Kan hon få tag på en nyare dator är det bra. Behöver i detta fallet ju inte vara något särskilt nytt. Prisnivån på pre-G3-datorer är ju inte hög och har man tur kan man kanske lyckas hitta någon som skänks bort.

Men allt beror på vilka krav man har. Det går att surfa på betydligt äldre datorer än så också. Det är en fördel att använda en smidig webläsare.

Det gick tämligen bra att surfa med Performa 460 och iCab. Quadra 610 och Netscape 4.08 fungerar utmärkt.

Performa 6200 och iCab bör vara en mycket duglig kombination. På min 8500 och 7300 är det Mozilla som gäller, det fungerar riktigt bra även om det tar tid att starta läsaren.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-31 23:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Matts E. Lindmark
Det gick tämligen bra att surfa med Performa 460 och iCab. Quadra 610 och Netscape 4.08 fungerar utmärkt.

Performa 6200 och iCab bör vara en mycket duglig kombination.

Just 62-serien och 52-serien är helt vansinnigt byggda när det gäller bussar och busshantering - En 460 eller 610 är rena drömen i jämförelse... En 6100766 en raket...
Läs här...

Jag har aldrig använt en 6200 eller en 5200. De gamla Macar jag är van vid är just Performa 460/20/160, Quadra 610/20/160, Quadra 650/40/500, Power Mac 8500/120 och Power Mac 7300/166. Samtliga dessa fungerar utmärkt att surfa med om man använder rätt webbläsare. Med fel läsare däremot går det inte riktigt bra, men det anser jag inte att det gör på en ny maskin heller eftersom skillnaden åtminstone för mig är skillnaden mellan oacceptabelt och vad som går att leva med.:)

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-11-01 17:50

Vad rekomenderas för webbläsare till en 6200 så att det går acceptabelt?

Kör 8.1 på den tror jag....

  • Oregistrerad
  • 2003-11-02 01:11

Tjohej, lustigt nog har jag ett sån't där nätverkskort. Du kan få det gratis mot avhämtning (kungsholmen) eller så skickar jag det på posten mot fraktersättning. Maila mig på patrick.fridh AT telia.com så löser vi det. Drivrutiner osv har jag dock ingen aning om. Borde följa med MacOS förvisso.

Opera 5 är vad jag vet snabbast, men inte helt kompatibel med alla sidor. IE ska funka utan problem och iCab finns, men det har jag ingen erfarenhet av. Avrådes från Netscape och liknande (som antingen är för gamla eller för tunga).

Edit: Akta dig för Opera 6 som inte är alls lika bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Clas
Vad rekomenderas för webbläsare till en 6200 så att det går acceptabelt?

Lynx. (textbaserad webbläsare)

hmm.. finns kanske inte för gamla Mac OS...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-02 17:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Lynx. (textbaserad webbläsare)

hmm.. finns kanske inte för gamla Mac OS...

Jodå, körde det på en modemansluten SE en gång i tiden... Inte så käck kanske

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2003-11-02 19:14

7.6.1(med appearence manager) & iCab fungerar fint på min 6200

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-04 13:35

Att surfa på en 6200 är ett öde jag inte önskar någon.
De är ostabila, grymt långsamma och stödjer inte högre upplösning än 832*624 (tror jag det är) i 256 färger.
Lägg ut en tusenlapp på en första generationens iMac så har man en mycket trevligare Internet-upplevelse sedan.

1
Bevaka tråden