Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Website problem

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-01 01:49

En kompis håller på att göra en website till mitt band i Dreamweaver för PC, siten funkar i PC, men i mina Macar (Explorer 5.1/OS9 samt Safari och Explorer 5.2/OS X) så blir en del av bakgrunden på siten vit, den skall vara genomskinlig.
Jag tror jag har sett detta problem förut på nån annan site, men kommer inte ihåg vilken, bara att den också var gjord på Dreamweaver/PC. Nån som vet nåt? Vore också bra om nån med Mac och andra browsers kunde kolla om det funkar.
http://www.tenjinn.com

  • Medlem
  • 2003-11-01 01:56

Det är en bugg i IE för MacOS 9. Jag tror att det går att komma runt däremot. Kolla om något alls skiljer på den delen som blir vit, mot hur det är gjort på de andra delarna.

Om du har en Mac med OS 9 och OS X kan du testa själv. Bara att tanka hem olika browsers och testa. Gratis. Eller så har jag missat något som omöjliggör detta?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-01 02:05

Men det är lika i OSX, Explorer samt Safari...
Den delen som blir vit är gjort med nåt som heter iFrame i Dreamweaver.
Nu har han ändrat bakgrundsfärg till svart så man i alla fall kan läsa texten på Mac. Men den skall alltså vara genomskinlig, så man ser bilden bakom.

Det blir samma fel i Opera. Dessutom i OmniWeb men det är inte så konstigt då den borde följa Safari. Som sagt för själva testandet är det bara att tanka hem. Din sida är uppenbarligen inte kompatibel med någon läsare av ovannämnda för Mac så du måste fixa sidan.

I Netscape är den faktiskt genomskinnlig men man ser en kant på ramen. Allt under OS X och skapligt nya versioner av läsare.

  • Medlem
  • 2003-11-01 02:35

Vad är det som inte ser bra ut?

Från Safari:

Detta:

  • Oregistrerad
  • 2003-11-01 13:16

Hmm, underligt att stfm kan se den OK med Safari... jag trodde det var ett Mac problem...
för mej ser det ut som på John'n linkade bild. Jag skall tanka hem Opera och Omniweb själv och testa, tack för tipset, jag har lite dålig koll på vilka browsers som excisterar, Safari, Explorer och Netscape var dom enda jag visste om tills nu.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-01 13:32

Hos mig ser det också korrekt ut i safari

  • Oregistrerad
  • 2003-11-01 13:50

Är det en PNG-bild som används som bakgrund? Vissa webbläsare klarar inte av det. Testa att använda en halvtransparent GIF-bild istället.

Ken, du kan söka efter tex browser på http://www.versiontracker.com/macosx/index.shtml

  • Oregistrerad
  • 2003-11-01 14:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lari Kovanen
Hos mig ser det också korrekt ut i safari

Är det 1.0 (10.2) eller 1.1 (10.3)???

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2003-11-01 15:45

Det finns en work-around:

Du kan ta en del av den stora bakgrundsbilden och göra till en separat bakgrundsbild att ha i dina "content"-ramar.
Denna bild ska motsvara den del som täcks av ramen.

Din nya bakgrundsbild fixerar du så att den inte följer med när man scrollar.

Det gör du genom att skriva:
<body background="dinBakgrundsbild.jpg" bgproperties="fixed">

Eftersom man inte kan ge sin fanken på att alla webb-läsare visar exakta pixlar, så gör bakgrundsbilden något större än tänkt yta. Men gör den bara större åt höger och nedåt. Du kan nämligen vara ganska säker på att alla läsare börjar visa bilden uppifrån vänstra hörnet.

PS. Varför står det "Best viewed in 1024x768" när det öppnas ett 800x600 fönster?

Senast redigerat 2003-11-01 16:04
  • Oregistrerad
  • 2003-11-01 20:55

Tack för tipsen, vet ej om det är en PNG bild. Det är Safari 1.0 (OS 10.2.8).
Skall vidarebefodra tips + workaround till min polare som gjort siten så får vi se om det lyckas.

Jag som får fel har Safari 1.0, OS X 10.2.8.

Jag får det korrekt i Safari 1.1 och också Mozilla Firebird 0.7. Kanske funkar i Netscape, Camino och Mozilla också, men har inte testat.

1
Bevaka tråden