Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft vill ta över Google?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Frågan är vad Google vill.

Kort artikel i Dagens Industri

Wow, nu vaknade svenska media, nyheten har funnits på ars och flera siter sedan en månad tillbaka

DÅ kanske det finns en gammal tråd här med andra ord.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
DÅ kanske det finns en gammal tråd här med andra ord.

Vet ej, tvivlar, men det finns en kul tråd om det på ars battlefront;

http://arstechnica.infopop.net/OpenTopic/page?q=Y&a=tpc&s=50009562&f=48409524&m=6640911685&p=1

  • Oregistrerad
  • 2003-10-31 11:37

Nyheten kom på TT klockan 11.31 idag!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-31 11:38

Så imorgon kan vi nog läsa det i alla morgontidningar (om någon här prenumererar på en sådan)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Gustavsson
Nyheten kom på TT klockan 11.31 idag!

Jaha? så trevligt, det hindrar icke desto mindre att "nyheten" har varit ute på utländska siter i nästan en månad...svensk ankdamm var ordet.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-31 11:44

Det var ju det jag menade.
Att TT blir rikslikare för nyheter är en otäck sanning. De har facit för vad som är viktigt, på något sätt.

  • Medlem
  • 2003-10-31 11:52

Usch. Det här var inte skojiga nyheter (jag lämnar debatten om huruvida det är en nyhet därhän). Med MS totala förstörelse av Hotmail i tankarna, så kan man vara säker på vad som händer vid ett övertagande. Om jag inte visste hur duktiga MS är på att slakta övertagna produkter, så skulle jag inte bry mig alls...

Finns det någon Backup? Alltså, fler användbara sökmotorer?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Gustavsson
Det var ju det jag menade.
Att TT blir rikslikare för nyheter är en otäck sanning. De har facit för vad som är viktigt, på något sätt.

Ok jag missuppfattade, ledsen Sverige är ett litet land, trots vår stora internettäckning så känns det fortfarande som vi är en liten ankdamm när det händer något.

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Usch. Det här var inte skojiga nyheter (jag lämnar debatten om huruvida det är en nyhet därhän). Med MS totala förstörelse av Hotmail i tankarna, så kan man vara säker på vad som händer vid ett övertagande. Om jag inte visste hur duktiga MS är på att slakta övertagna produkter, så skulle jag inte bry mig alls...

Finns det någon Backup? Alltså, fler användbara sökmotorer?

Det roliga är dom fortfarande kör FreeBSD på hotmail servrarna, och att dom har mage att fortfarande förneka det trots tonvis med anekdotiska bevis från personer som jobbar/jobbat i deras hotmaildivision, dom har bara lyckats få Windows 2000 att sköta inloggningen på servrarna

http://www.google.se/search?q=search+engines&ie=ISO-8859-1&hl=sv&btnG=Google-s%F6kning&meta=

  • Medlem
  • 2003-10-31 12:00

Jo, jag känner till att det finns andra sökmotorer, men sedan Google kom, med sitt rena koncept, så har jag inte använt någon annan. Vilka är bra? Finns det någon som funkar lika bra, eller bättre, än Google?

  • Avstängd
  • 2003-10-31 12:02
  • Oregistrerad
  • 2003-10-31 12:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av badanka
Ok jag missuppfattade, ledsen Sverige är ett litet land, trots vår stora internettäckning så känns det fortfarande som vi är en liten ankdamm när det händer något.

Det är lugnt. Och visst är vi en ankdamm!

/Pelle, idag på tv4goteborg.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 12:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Gustavsson
Det var ju det jag menade.
Att TT blir rikslikare för nyheter är en otäck sanning. De har facit för vad som är viktigt, på något sätt.

Det är riktigt otäckt.

För något år sedan bevittnade jag en paneldebatt som behandlade ägarkoncentration i massmedia och dess problem, debatten inleddes med ett föredrag av M-P Boëthius som då hade släppt en bok i ämnet.

I panelen satt bla lokaltidningens chefredaktör (fr Tidningen Ångermanland), och han instämde i allt som sades kring faran med ett fåtal ägare inom massmedia.

När en av åhörarna några minuter senare ifrågasatte lokaltidningens bevakning av Göteborgskravallerna svarade chefredaktören att hans tidnings bevakning var korrekt och opartisk eftersom den helt och hållet baserades på TT:s rapportering...

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Vilka är bra? Finns det någon som funkar lika bra, eller bättre, än Google?

Använder Alltheweb sedan ett år tillbaka. Troligen större databas. Men lite fulare gränssnitt.

http://www.alltheweb.com/

  • Medlem
  • 2003-10-31 13:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stig Kjellman
Använder Alltheweb sedan ett år tillbaka. Troligen större databas. Men lite fulare gränssnitt.

http://www.alltheweb.com/

Verkar ju bra. Fast den hittade inte min hemsida, men väl några andra saker jag varit inblandad i, som Google missat.

Om de går ihop/M$ köper Google så kan man ju svära på att det krävs ett MSN-konto för att söka med Google, vilket då får ett nytt namn i samma veva:

Gates...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 13:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stig Kjellman
Använder Alltheweb sedan ett år tillbaka. Troligen större databas. Men lite fulare gränssnitt. http://www.alltheweb.com/

Haha, alltheweb använde jag för några år sedan innan Google tog över!

Om jag inte minns fel är min sök-utveckling denna: webcrawler -> lycos -> altavista -> evreka -> alltheweb ->google.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 13:36

Jahapp, då får man väl byta sökmotor igen då. Inga problem alls.

Ändring: Nu har jag bytt!

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2003-10-31 13:41

Finns det någon fix så att man kan ändra från Google till annan sökare i Safari?

  • Medlem
  • 2003-10-31 13:49

Öööö.... lämnar ni eminenta Google bara över ett rykte? MS-hatet måste sitta djupt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 13:51

Nämen nu hetsar alla upp sig lite tycker jag! Alla börjar byta sökmotor och prata om alla ändringar! Micro$oft har ju faktiskt inte köpt Google än! Det är bara förhandlingar än så länge och det verkar ju som om Google hellre satsar på börsintroduktion än att gå ihop med M$! Så jag tycker det ser ljust ut!

Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Öööö.... lämnar ni eminenta Google bara över ett rykte? MS-hatet måste sitta djupt.

Långt in i själen... som knoppar som brister...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Jahapp, då får man väl byta sökmotor igen då. Inga problem alls.

Ändring: Nu har jag bytt!

Du kanske ska vänta tills Microsofts eventuella uppköp av google är ett faktum ...om sådär 1 eller 2 år framåt i tiden? :rolleyes:

Yahoo's sökmotor är exakt likadan som Google, fast då utan rykten om Microsoft-uppköp

Jag börjar tro att Microsoft bara är ett stort globalt experiment.

De vill se hur stor del av världens människor som bara accepterar att Microsoft trots sin dominans kan bygga skitprodukter. När de märker att det där med Windows verkar ju folk köra trots att det är dåligt så ser de sig omkring och tänker:
- Okej vad finns det nu för något som är bra men som vi kan köpa och förstöra. Undrar om folk kommer att bli sura nu eller ska de bara acceptera det också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Jag börjar tro att Microsoft bara är ett stort globalt experiment.

De vill se hur stor del av världens människor som bara accepterar att Microsoft trots sin dominans kan bygga skitprodukter. När de märker att det där med Windows verkar ju folk köra trots att det är dåligt så ser de sig omkring och tänker:
- Okej vad finns det nu för något som är bra men som vi kan köpa och förstöra. Undrar om folk kommer att bli sura nu eller ska de bara acceptera det också.

Det är naturligtvis aldrig bra att ett enda företag har sådan dominans som Microsoft har inom mjukvarusektorn, eller vilken sektor som helst för den delen, och då särskilt operativsystem för desktopen. Men tro det eller ej, Microsoft har faktiskt gjort en och annan bra produkt också

Visual Studio, deras svit av professionella utvecklingsmiljöer tillhör absolut världsklass, likaså operativsystemet Windows 2000, Windows XP, Office 2000 och Office XP (v. X) är riktigt bra dom också. Exchange server är också en produkt som dom fått till riktigt bra. Apple har lite kvar innan dom kan leka med dom stora pojkarna på serversidan.

jääsp...

  • Medlem
  • 2003-11-05 01:49

-O aj aj aj aj buff. O, aj aj aj aj buff
O, aj aj aj aj buff buff. O aj aj aj aj buff

Nu skall trollen sova

Bevaka tråden