Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilken ADSL-leverantör?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

vad finns det för adsl-leverantörer förutom
spray
telia
bostream

vilken bör man välja?
är det någon man bör noga undvika?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-30 21:55

En stor del av svaret hittar du på Internetworld. Själv kör jag med Telias adsl och har aldrig haft problem, funkar klockrent. Är dessutom med i Villaägarnas riksförbund och får då lite rabatt. 325:-/månad blir månadskostnaden. Utan denna rabatt är nog Telia klart dyrast vilket är ett bra skäl till att välja en annan leverantör.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-30 22:04

Själv körde jag Telia länge. Gick bra till en början, men så småningom började problemen. Till slut lessnade jag då de dessutom höjde priserna konstant.

325kr om man är med i Villaägarnas riksförbund för 512kbit uppkoppling som dessutom är ganska instabil i mitt tycke.

Nej, jag gick över till Bredbandsbolagets 10mbit ADSL. Rejält mycket snabbare, har inte strulat en gång.

För 399kr/mån får du 10mbit uppkoppling, webaserade och popbaserade mailadresser, hemsidor osv.

Hade jag valt idag hade inte ens Telia funnits med bland alternativen. Enda fördelen skulle vara om de möjligen kunde erbjuda tjänsten till fler hushåll än vad BBB och Bostream kan, vilket jag ej vet om de kan.

Mina föräldrar kör Glocalnet och det funkar bra. Inte ngt överpris och har inte hört att det skulle vara några problem. Ska väl inte rekommendera det jag inte själv kör men tänkte bara nämna det.

Jag använder Tiscali vilket fungerar utmärkt så här långt. Det var dock oerhört bökigt att komma fram till deras kundtjänst ett tag, men det var länge sedan jag provade och de har gjort en del ändringar sedan dess. Skulle tro att även det fungerar bra nu. 339 kr/mån kostar det för mig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av jonazv
Jag använder Tiscali vilket fungerar utmärkt så här långt. Det var dock oerhört bökigt att komma fram till deras kundtjänst ett tag, men det var länge sedan jag provade och de har gjort en del ändringar sedan dess. Skulle tro att även det fungerar bra nu. 339 kr/mån kostar det för mig.

jonazv skrev detta står det men det var det inte alls. Det var Fantomen! Inte Guran eller Diana heller. Fantomen alltså.

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-10-30 22:50

Testar igen att skriva ett inlägg. Tragiskt om jonazv skall behöva lastas för mina inlägg! Vad felas?

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-10-30 23:52

Håller också på att kolla på DSL-leverantörer då Telia varit vänliga och sagt upp gruppavtalet med min fastighetsägare.

Verkar ju dock lite stökigt att byta leverantör, med avbrott i övrgången och så.

Tyvärr verkar det inte som någon vill leverera något annat än 0,5 MBit till Mjölby genom telenätet.

Lite surt också när man vet att det ligger fiber i gatan utanför... :rolleyes:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-31 13:43

Det är väldigt få som skriver vilken prestanda som erbjuds. En månadsavgift säger ganska lite om den är densamma för ett 512kbit abonnemang som för ett 10mbit abonnemang.

Bryr ni er inte om hur fort det går?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-31 13:58

Ok. Telia 0,5 mbit/s, 325:-/mån efter rabatt, stabilt, har varit nere ett fåtal gånger på 1,5 år. Rent ekonomiskt tycker jag det är för mycket pengar med tanke på hastigheten men alternativet är i princip modem och hur kul är det? Hade gladeligen valt en annan hastighet (snabbare) om det hade erbjudits här. Telias snabbare är helt ointressant då det blir för dyrt...

luttrad som jag är här på landet så räknar jag inte med annat än lägsta tänkbara prestanda

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-10-31 14:08

Tiscali 0,5 MBit/s, 339 kr/mån. Snabbare än så går det inte men jag har ingen större brådska. Tålamod är en dygd att eftersträva!

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-10-31 14:24

Mitt tips: Telia om du vill ha en stabil uppkoppling! (Men om du senare ångrar dig så är dom inte lätt villiga att hjälpa dig att byta till en annan leverantör)

Bostream: Snabbt fasta IP addresser, kass support, fungerar hyggligt bra avbrått ibland men åtgärdas snabbt.

Spray har jag ingen erfarenhet av personligen men jag har kompisar som har Spray och tycker inte att farten är vad den borde.

Här på Internet world har du en liten lista på priser och annat.

Tänk noga på hur mycket du surfar, mer fart = Oftast högre kosnad!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson
Spray har jag ingen erfarenhet av personligen men jag har kompisar som har Spray och tycker inte att farten är vad den borde.

Har kört Spray sen i mars... har funkat bra, inget större strul vad jag kan minnas. Hastigheten ligger runt 50-60 K/s (ner) hos mig.

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-10-31 15:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christofer
Har kört Spray sen i mars... har funkat bra, inget större strul vad jag kan minnas. Hastigheten ligger runt 50-60 K/s (ner) hos mig.

Kalas! Min kompis hade stul precis när dom lanserade sin tjänst Spray ADSL, tror att alla IPS's som finns känner sig tvungna att leverera en produkt som fungerar så generellt tror jag att dom flesta håller en bra standard idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 17:01

Jag har precis fått mitt Bostreams Scream att fungera,,,, dom har nog vunnit priset i att vara struliga med att få igång tjänsten men nu går det undan,,, får hoppas att dom har strulat klart bara...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 17:15

Min åsikt är att alla Telias tjänster har något annat företag gjort billigare och bättre. Telias ADSL har vad jag vet högsta hastighet 2 Mbit och kostar 400 kr. Men för 400 kr kan man få 26 Mbit från Bostream!!! För 350 kr (är det väl) kan man få 10 Mbit från Bredbandsbolaget. Och om man inte kan ta någon av VDSL-tjänsterna (BBB 10 och Bostream 26 är VDSL) för att området man bor i inte täcks, då finns det ju massor av vanliga ADSL-leverantörer, som Bostream, Spray, Tele2, Tiscali ........... Kort sagt: det finns ingen användning för Telia!

Detta gäller även alla Telias tjänster tycker jag det verkar som. Tele2 har ju tex billigare telefoni och Optimal Telecom erbjuder en tjänst som automatiskt väljer den billigaste operatören varje gång man ringer. Nästan aldrig är det Telia...

1
Bevaka tråden