Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur varm blir din CPU?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 13:05

Jag har gömt undan min PM G4 1.42 DP i ett skåp och undrar hur varm processorn tål att bli. Min har ännu aldrig kommit upp över 59°, men jag är ändå lite orolig att det blir för varmt i skåpet. Jag har ganska mycket luft ovanför datorn och utrymmet är inte lufttätt, men det blir ju lite instängt...

Hur varma blir era processorer? (Jag använder Temperature Monitor 1.31 för att mäta.)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 13:06

En till...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-30 13:15

Har du dörrarna öppna såsom på bilderna kan det ju omöjligt vara några problem. Stänger du dem så är det ju bara en tidsfråga innan processorn blir för varm. Rent teoretiskt borde knappast träskåpets väggar och dörrar leda bort så pass mycket värme att processorn ej hinner värme upp luften i skåpet i större utstärckning än vad som bortförs till omgivningen. Men, dörrarna ser ju inte så värst täta ut att det säkerlt sker ett stort värmeutbyte med omgivningen i alla fall. Stoppa in en digital termometer i skåpet (helst i datorn) som du kan läsa av från skrivbordet så är du ju på den säkra sidan iaf.

Kontentan. Det borde inte vara något problem, men en digital termometer som komplement till den mjukvarubaserade är aldrig fel.

  • Medlem
  • 2003-10-30 13:15

Har en liknande lösning, använder "Thermograph" tempen

varierar mellan45-55.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 13:17

Varför monterar du inte tysta fläktar och ställer datorn under skrivbordet istället?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 13:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Varför monterar du inte tysta fläktar och ställer datorn under skrivbordet istället?

För att det räcker inte, elendet låter ändå. Bäst är det om du kan motera tystare fläktar och ställa den i ditt skåp. Sen borde du isolera insidan av skåpet med ljuddämpnings mattor. Mattorna finns att köpa hos biltillbehörsfirmor, (se till att köpa sådana som inte luktar ;-). Blir det för varmt så kan du borra hål i baksidan på skåpet. Om du inte vill förstöra skåpet så kan du ta bort bakstycket och ersätta den med någon spånskiva som du borrar i istället.

Jag har min fläktmoddade dator i ett specialbyggt skåp och det fungerar bra. Fast helt knäpptyst blir det inte.

Edit: Jag kan inte mäta tempen på min CPU eftersom PowerPC 7450 saknar den möjligheten. Kan alltså inte hjälpa dig med detta.

Min MDD G4 1,42 ligger runt 55-59 grader. Står under skrivbordet men längst in i hörnet, så det finns inte mycket plats bakom!
Värdet fick jag med Loudometer.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 13:55

Datorn körs bakom stängda dörrar...

Tanken med skåpet är främs att få det tyst, men också att få undan datorn. Dels får jag mer utrymme på skrivbordet och dels kommer den undan från barnen. Att ställa datorn under skrivbordet vore detsamma som att beställa en omlackering gjord med kritor och tuschpennor av barnen.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 13:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S
Min MDD G4 1,42 ligger runt 55-59 grader. Står under skrivbordet men längst in i hörnet, så det finns inte mycket plats bakom!
Värdet fick jag med Loudometer.

Då finns det nog ingen större anledning till oro för min dator, eftersom den ligger på samma temperatur. Tack för infon.

  • Medlem
  • 2003-10-30 17:35

Det verkar inte finnas något temperaturprogram som stödjer G5 ännu?

  • Avstängd
  • 2003-10-31 12:28

sådär lagom över rumstemperatur ;P men den är ju inte så hypersnabb så vad kan man förvänta sig...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2003-11-06 18:30

Min MDD 1Ghz ligger mellan 38-41 grader. Men temperaturen blev mer nu när det är tre hårddiskar i den. Om jag inte minns fel så före de extra hårddiskarna så var den bara uppe i 37 grader. Min generation nummer två av MDD PowerMacarna är tyst motför min gamla PII PC. Den var bestyckad med Tre Processor fläcktar, en på grafikortet två i lådan och sist men inte minst en i nätaggregatet.

1
Bevaka tråden