Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lönesystem för mac

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Tyvärr är det ju så att Hogia lägger ner Macstödet för sitt lönesystem. Då återstår så vitt jag vet bara Acquarios-lön vilket tyvärr inte fullt ut räcker för mina behov. Jag undrar om ni kanske känner till något annat löneprogram för mac som riktar sig åt medelstora företag.

Mycket tacksam för svar!

Acquarios kommer ju med en ny version till årsskiftet. Ring och påverka dem så att de lägger in de funktioner som du saknar.
Stelvio har också någon form av löner i sitt administrationsprogram.
Kolla in: http://www.ct.se/admin.html
Thomas

FöreningsSparbanken har ett system som är ett halvår gammalt, e-Bokföring.

Jag har lagt ut min bokföring men använder deras system bara för det är så praktiskt att ha "allt det där med ekonomi" på samma ställe.

Jag kan faktiskt inte svara på om där finns löneutbetalningar, men det skulel verkligen förvåna mig om det inte fanns!

Det kanske underlättar om man har FSB redan idag, men det kanske går endå... (Vad vinsten med det skulle vara är jag osäker på!)

Fördelen, som jag ser det, med e-Bokföringen är att man helt slipper backup, bunden till specifik dator och allt det där andra som man kan bli nervös för att det slutar fungera.

Under 2003 är tjänsten gratis (pga. uppbyggnad) sen tar FSB 200:- i månaden.

***
e-Bokföring är en del av hembanken. I stället för att logga in som privatperson loggar man in som företag. Det ser lika dant ut på skärmen fast med ett val som heter "bokföring".

Dessutom kan man låta sina anställda (ekonomiansvarig t.ex) logga in och hantera olika rubriker.

Du skriver:
"Tyvärr är det ju så att Hogia lägger ner Macstödet för sitt lönesystem. "

FSB är en stabil aktör på marknaden och det är ingen risk att dom lägger ner sin verksamhet!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Eclipse
Du skriver:
"Tyvärr är det ju så att Hogia lägger ner Macstödet för sitt lönesystem. "

FSB är en stabil aktör på marknaden och det är ingen risk att dom lägger ner sin verksamhet!

Blandar du inte ihop Hogia och FSB nu?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-30 10:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan_a
Tyvärr är det ju så att Hogia lägger ner Macstödet för sitt lönesystem. Då återstår så vitt jag vet bara Acquarios-lön vilket tyvärr inte fullt ut räcker för mina behov.

Vi har Hogia idag, och har för avsikt att byta till Aquarios Lön (förutsatt att de kommer med en vettig version för OS X). Men man blir ju lite orolig när du säger att det inte "fullt ut räcker för dina behov". Vad är det som du saknar?

jag jobbar ett företag som utvecklar ekonomisystem för små, medelstora företag och även system för större koncerner. hade det funnits ett intresse på mac-sidan för ett system - för små och medelstora företag?

hur stort är behovet - egentligen?

det finns ju många småföretag - men är det inte enklast att lägga ut den löpande redovisningen och fokusera sig på "kärnverksamheten"!?

Hej!!

Tack för alla svar!

Anledningen till att Aquarios inte riktigt duger idag kan tyvärr inte jag svara på eftersom jag inte kan ett dugg om ekonomi
Det handlar om att man bara kunde lägga in 30 poster per lön eller något liknande vilket inte passar vårat lönesystem. Förhoppningsvis kommer Aquarios att fixa detta till nyår.

Företaget har lite över 50 anställda och att lägga ut redovisningen har jag åtminstonde för mig att detta är dyrt. Stämmer inte detta?

Självklart finns det ett behov på macsidan. Tyvärr är det ju så att Hogia läggs ner 1/1-05 vilket gör att tiden snart gått ut. Har inte Aquarios eller någon annan fixat ett fungerande lönesystem innan blir man ju tyvärr tvungen att gå över till Windows.

"Företaget har lite över 50 anställda och att lägga ut redovisningen har jag åtminstonde för mig att detta är dyrt. Stämmer inte detta?"

Jag tycker du ska kolla det.

Det finns ekonomifolk som arbetar som konsulter fast som anställda i stället. Dom arbetar som anställda på freelance basis!

Jag blev själv förvånad, men nu har jag mött några stycket. Dom jobbar en dag här, en dag där på olika företag.

Träffar du på någon duktig kan det säkert löna sig att anställa någon på ett valfritt antal procent per vecka.

Ditt företag är endå rätt stort. Hör med kollegorna på Rotary.

Jag tror man ska hålla på med det man är bra på, kärnverksamheten.

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2003-10-31 06:43

Hallå, om man är 50 pers så finns det väl ingen anledning att inte ha en heltidsanställd ekonom???

Men, frågan var väl bokföringsprogram och löneprogram? Förutom de nämnda finns väl Hansa som är ett ganska kompetent program. Jag vet att det finns fler, men kommer inte på dem nu.
Det är för övrigt bra att så många som möjligt som uppskattar mac ser till att de använder program gjorda för mac tycker jag. Många företag inkl. vårt, :rolleyes: har bokföringen och löneprogram på win (15 anställda och egen ekonomipersonal), men jag jobbar på att minska antalet win-datorer - om några veckor går två win-servrar ner och ersätts av en macserver. och målet är att den stackars ekonomianställde ska slippa win inom en inte alltför lång framtid.

Hej!!

Vi pratade lite med Stelvio och de skickade en demo på ett mycket kompentent lönesystem. Det kan nog bli mycket interesant när detta programmet blir färdigt. I dagsläget fanns demon bara till MacOsX men skulle även släppas till OS9.

Vi använder också Hansa, men det programmet har ju ingen lönedel.

Då Acquarios Lön 5 (nuvarande Classic-version) inte arbetar med dynamiska tabeller måste vi sätta en rimlig storlek på de olika tabellerna. Det är dock inga problem att vi, för enskilda användare, kan utöka dessa gränser utan att det ställer till problem vid uppdateringar. Detta har vi också meddelat frågeställaren, som också gett oss tips om nya funktioner som vi kommer att bygga in i Acquarios Lön 7, (som arbetar med dynamiska tabeller, och därmed försvinner begränsningen på antal inmatningsrader.)

Acquarios Lön 7 i OS X-version beräknas vara klar runt nyår, men skärmdumpar finns att beskåda på http://www.acquarios.nu

1
Bevaka tråden