Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur helar man en "död" pixel?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-29 15:30

Det har dykt upp en röd pixel på min blott en vecka gamla 15-tums AluBook. Den är inte särskilt irriterande, utan sitter - tack och lov - på ett av de mer lämpliga ställena (lång ner, nära högra hörnet).
Tror ni denna röda pixel är en sovande eller död pixel? Är chansen stor att den återuppstår?

Har läst om det där med pixelmassage. Om jag har förstått det hela rätt, så finns det två grupper av människor: de som tror på pixelmassage och de som inte gör det
Hur funkar det rent tekniskt? Och hur ofta, länge och hårt ska man göra det? Finns det risk för att man gör mer skada än nytta?

Berätta om era erfarenheter och ge mig tips!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-10-29 15:33

Pixelmassage? Det låter så j-vla dumt att det inte skulle förvåna mig om det ligger någon sanning i det...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anwah
Har läst om det där med pixelmassage. Om jag har förstått det hela rätt, så finns det två grupper av människor: de som tror på pixelmassage och de som inte gör det
Hur funkar det rent tekniskt? Och hur ofta, länge och hårt ska man göra det? Finns det risk för att man gör mer skada än nytta?

Berätta om era erfarenheter och ge mig tips!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 15:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av iggy
Pixelmassage? Det låter så j-vla dumt att det inte skulle förvåna mig om det ligger någon sanning i det...

Gör en sökning så kan du hitta allla "skärm-pastor-stanley" här på 99

jag läste just att Apple drar tillbaka sina 15" PB pga deras skärmar...
så kolla om du inte kan få den utbytt eller så...

M

  • Medlem
  • 2003-10-29 17:27

Om skärmen är bra för övrigt, så finns ju risken att man får en pixel-mässigt sämre...

Jag har en vit pixel mitt på skärmen plus några mindre fel (Samsung), den var inne på verkstan och returnerades direkt, förmodligen utan att de tittat på skärmen (de felbeskrev felet i rapporten). Har du bara en död subpixel, så är det nog säkrast att hålla kvar vid den. Testa att massera, men få inte upp några förväntningar.

  • Medlem
  • 2003-10-29 17:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
jag läste just att Apple drar tillbaka sina 15" PB pga deras skärmar...
så kolla om du inte kan få den utbytt eller så...

Är nog inte aktuellt för mig att byta. Jag lider inte av pixeln (även om jag skulle föredra att inte ha den där), och jag vill inte lämna ifrån mig min älskling. Vet att den inte är unik, men jag älskar ändå just precis den här

Senast redigerat 2003-10-29 18:05
  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 18:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anwah
men jag älskar ändå just precis den här

Dessutom är nog reklamationsgränsen högre än en pixel... Finns en "standard" för detdär och jag gissar att tre utspridda (två i klump) är rimligt för den "main" upplösningen...
Någon som vet gränserna? (Eller "standard"-beteckningen?)

Låter som riktig kärlek - bästast trots brister och fel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-29 19:05

Här finns en förteckning över olika skärmtillverkares (dock ej Apple) policys avseende döda pixlar. Bara som jämförelse alltså.

Har du provat handpåläggning, det funkar tydligen för Runar.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2003-10-30 03:13

"Egentligen" så har jag en ljusgrön död pixel uppe till höger på min 17" skärm, som sitter på en iMac. Men det räckte att man duttade lite lätt så fungerade den igen!

  • Medlem
  • 2003-10-30 08:05

Jag har gjort pixelmassage på en skärm. Till min förvåning så fungerade det. Det var för ca ett år sedan. Skärmen fungerar tydligen fortfrande utmärkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-04 13:20

Jag hade en knallvit pixel som låg nåra cm från vänstra övre hörnet. Den försvann ibland när man knackade till uppifrån eller på sidan av aluminiumchassit. Massage funkade int. Sen hade jag lite vita fläckar, de störde mig inte så mkt. Då var den trasiga pixeln värre. Men jag snackade med Apple och nu är min preciousss i Amsterdam. Vet inte om de berodde på pixeln + fläckarna, men mest troligt. Bara hoppas på att den nya skärmen man får är ok.

F.ö är PB15 bäääääästtt!!

  • Avstängd
  • 2003-11-08 13:37

min gamla pc-lappie fick en fin pixelmassage när en pixel dummade sig och tadaaa den försvann

  • Oregistrerad
  • 2003-11-09 18:20

Det där med döda pixlar är en riktig styggelse. Kan man tänka sig något mer irriterande.

Hm... Rent hypotetiskt nu alltså...
Om en kinesisk dator hade ett tangentbord med en tangent för varje tecken, skulle det bli väldigt många tangenter. Men om man hade en eller två tangenter som inte fungerade skulle det vara helt acceptabelt...
Nja, kanske inte så bra jämförelse. Tänkte bara.

Men jag köpte en iBook från InWarehouse. Det var när den första "dual usb" kom. Jag pröjsade lite extra för att kunna kolla dvd på den. Och naturligtvis hade den en neongrön pixel som var på hela tiden mitt i synfältet. Riktigt irriteraden.
Jag klagade hos både inwarehouse och hos apple och hade den inne för koll hos någon verkstad. alla konstaterade att det var inom gränsen för vad som var acceptabelt.
Men jag stod på mig och kollade med konsumentombudsmannen och läste massa paragrafer och lagtexter. Jag hävdade att eftersom pixeln var extra tydlig just när man såg på dvd så var det inte acceptabelt.
Efter fyra veckor med kontakt med inwarehouse dagligen så gav de med sig och skickade mig en ny iBook. En helt utan pixelfel.
Fast jag tror att inwarehouse fick stå för förlusten. Fast de fick ju en mycket nöjd kund istället.
Har handlat mycket av dem senare.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-09 18:24

Och någon annan fick den säkert, dvs någon annan som inte orkade klaga så mycket som du ;o)

Citat:

Skrevs ursprungligen av proffen
Fast jag tror att inwarehouse fick stå för förlusten. Fast de fick ju en mycket nöjd kund istället.
Har handlat mycket av dem senare.

1
Bevaka tråden