Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Virginia Tech bygger megakluster

Tråden skapades och har fått 62 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
Men man skulle känna sig lite fånig när man drar igång AppleWorks på den. Fast kanske skulle Dreamweaver kännas nästan raskt?

Med lite tur skulle iPhoto gå att använda...

/Stefan

Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Strandberg
Med lite tur skulle iPhoto gå att använda...

/Stefan

Du det vete tusan...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-09-24 09:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Well, jag skulle inte tacka nej till att ha detta i källaren:

Skulle du ta emot elräkningen med lika varm hand också?

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Skulle du ta emot elräkningen med lika varm hand också?

Njae, men man kanske kunde leda värmen in i en bastu och slå två flugor i en smäll?

Wired har en artikeln om Virginia Tech och hur dom valde mac av kostnadsskäl:

Faster than a PC? Perhaps. More stylish, certainly. Easier to work with, absolutely. But cheaper?

Macs are rarely, if ever, touted as the least-expensive computing option, particularly in comparison to the ultimate cost-cutter, Linux. But the creators of the world's fastest Mac supercomputer insist they opted for Apple because Macs provided significant price and performance benefits over hardware running Linux or any other Unix-based solution.

Läs hela artikeln här:
Thinking Different, Saving Money

  • Medlem
  • 2003-10-02 15:21

Hur var det..körde dom verkligen Mac OS X, osäker på det...
Edit: Joovisst gör dom det... Men vad är det för "G5 Modification..."??

Senast redigerat 2003-10-02 15:41
  • Medlem
  • 2003-10-02 17:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av LucE
Hur var det..körde dom verkligen Mac OS X, osäker på det...
Edit: Joovisst gör dom det... Men vad är det för "G5 Modification..."??

Och visst gör det frasen "multi processor aware application" en alldeles ny klang?

Citat:

aerodynamics through multidisciplinary design optimization,

betyder: X-Plane?

:D!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-10 14:46

Click Online på BBC World visade i går ett repotage från Virginia Tech. För den som förstår sig på Windows Media så går det att se det igen här. Annars visas det repriser på programmet ett par gånger.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bebben
För den som förstår sig på Windows Media

Microsoft underhåller med sina felmeddelanden...:D

Trist bara att jag inte får något ljud när VLC spelar filen.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-12 15:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bebben
Click Online på BBC World visade i går ett repotage från Virginia Tech.

BBC har en artikel om detta med.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mcelwee
BBC har en artikel om detta med.

"The supercomputer, unofficially nicknamed Big Mac, was built in just three months."

Citat:

Skrevs ursprungligen av LucE
Hur var det..körde dom verkligen Mac OS X, osäker på det...
Edit: Joovisst gör dom det... Men vad är det för "G5 Modification..."??

Datorerna har utrustats med ett speciellt nätverkskort. Det finns en teknisk beskrivning på deras hemsida.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-13 10:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Datorerna har utrustats med ett speciellt nätverkskort. Det finns en teknisk beskrivning på deras hemsida.

Jo, Mellanox Infiniband HCA på PCI-X-platserna. Huga!!

12 st 96-portars switch där varje kanal hanterar konstanta laster upp till 10 Gbit/s och momentant ända upp till 20 Gbit/s.
12 st X 92 kanaler = 1152 G5:eek:

  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-10-13 17:58

BBC´s Reportage "The power supply was another huge challenge. The supercomputer uses the same amount of electricity as 3,000 average sized homes."

Ni som nu har köpt en 2x2 MHz G5 har ni räknat med att eran normala elförbrukning kommer att bli nästan 3 gånger högre enligt BBC?:D

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kentor
BBC´s Reportage "The power supply was another huge challenge. The supercomputer uses the same amount of electricity as 3,000 average sized homes."

Ni som nu har köpt en 2x2 MHz G5 har ni räknat med att eran normala elförbrukning kommer att bli nästan 3 gånger högre enligt BBC?:D

Reagerade också på det men såklart ingår kylanläggningens förbrukning i det också... Och routrar etc etc.

Texas University har precis byggt ett kluster av DELL/Linux kluster som klarar upp till 3,7Tflops för $38M (att jämföra med trådens dito som klarar upp till 17.6Tflops för $5.2M).
Kostnad / Tflop blir således ca $10M för DELL/Linux lösningen och ca $0,295M för Viriginas Applelösning..

Om jag har förstått det hela rätt så är 17.6Tflops i Virginias cluster den teoretiska maxhastigheten - man har bara multiplicerat antalet G5 processorer med den teoretiska max prestandan på varje.

I verkligheten kommer vi väl se långt ifrån 17.6 Tflops ? Jag vet inte hur Top500.org gör sina tester men de kör väl nåt som heter Linbench?

/ Mvh Daniel

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-15 01:40

Åh! Jag får romantiska associationer till mitt älsklingsämne, elektronrör! När män var män, och datamaskiner behövde "debuging" på riktigt!

Några 6L6:or nedan, trots att det är linjära och inte binära rör (fast jag har några binära rör hemma, faktiskt. Ska vi spöa jänkarna i datorstorlek och bygga en hålkortsmaskin?)

Å andra sidan var lokalen som burkarna står i på 280kvm!

  • Medlem
  • 2003-10-15 02:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Ska vi spöa jänkarna i datorstorlek och bygga en hålkortsmaskin?)

En superdator i det sammanhanget, innebär det hålkort stora som fotbollsplaner? Eller tvärtom, att det ryms 2.000.000 hålkort på en lillfingernagel?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-15 15:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av orat
En superdator i det sammanhanget, innebär det hålkort stora som fotbollsplaner? Eller tvärtom, att det ryms 2.000.000 hålkort på en lillfingernagel?

Det enklaste blir nog att bygga en "burk" som behöver lika mycket kylning...

Det första alternativet skulle ju annars bli världens största datainmatningsenhet!

Nya preliminära data (Sidan 53) visar på 9,555 TFlops!

Detta med en mätning då 2112 processorer användes. Teoretiskt antal processorer vore 2200 (2x1100) stycken men alla snurrade väl inte...

Med 9,555 TFlops är Big Mac (nä, inte den BigMac) världens tredje snabbaste superdator och petar ned ett linuxkluster med 2304 Intel Xeon till en fjärdeplats.

2112 G5:or är alltså snabbare än 2304 Xeon-proppar.

Sug på den du, Intel!

Men än så länge är det inga riktiga resultat, i november kommer de första.

Det var ju tal om att Big Mac skulle kunna glida in på andra plats på Top 500s ranking över superdatorer. Jag minns inte om det var i oktober eller november som listan skulle uppdateras. Lite märkligt är att Computer Sweden (pappersupplagan) i måndags hade en liten notis om den nya Top 500, och att Big Mac inte var med där. När jag surfade till Top 500 visade det sig att deras senaste lista var från juni. Och den länk på CS som man skulle kunna följa enligt pappersupplagan existerade inte på deras site.

Hmm... undrar vad som blev fel den här gången?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 15:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Åh! Jag får romantiska associationer till mitt älsklingsämne, elektronrör!

Två galningar? I gbg? Vad är chansen för det?

[EDIT: Tokjeopardy: Om man säger "-På dagen en månad kvar!" - Vad blir frågan? ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-01 15:41

ZDNet UK skriver mer om det här!

Citat:

According to updated performance figures, an inexpensive cluster built from Macintosh G5 PCs could rank as the third most powerful supercomputer in the world

A supercomputer formed of a cluster of Macintosh G5 PCs has inched higher in the list of the world's fastest machines, ahead of all but two rivals -- and its performance could still improve, according to the system's architect.

Varför skriver inte Computer Sweden om det?

Äsch då, de har skrivit om det, i alla fall i en artikel:

Citat:

I alla år har Macanvändarna fått höra att Macar är snygga – men långsamma. Snart får de revansch

Här. (Möjligen måste man prenumerera på någon av IDGs tidningar för att kunna se sidan - jag vet inte.)

Men som vanligt är de ju även lite småförvirrade på CS (se mitt inlägg ovan.)

Bevaka tråden