Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta telestation

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett problem som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Den telestation som jag har är inte, och kommer inte att byggas ut för adsl. Min tanke är då att byta till en angränsande telestation som är utbyggd så att jag kan få kliva in i det 21:a århundradet. Jag har pratat med en herre på Telia som bekräftar att man kan byta station (förutsatt att det finns plats), men att "det är inget vi gör". mad: Jag har tittat på en karta och det verkar som om jag har ca 150 m till den gränsen för en telestation som servar ett område med många företag så jag tror och hoppas att den är utbyggd. Min fråga är alltså: Hur skall jag förmå Telia (eller vem det kan vara) att:

a: Se om det finns ADSL på den angränsande stationen

b: Kolla om det finns plats

c: flytta mig dit.

MYCKET tacksam för svar. Det går även bra att maila mig på daniel.figueras@home.se:

  • Medlem
  • 2003-10-29 11:06

jag gick igenom samma sak och kom rätt högt upp i teliahierarkin. Tre gånger blev jag lovad att bli ansluten när det till sist slutade med att det inte gick. Jag hade exakt samma problem som du, fast kanske än värre: min granne kunde bli ansluten men inte jag, beroende på att jag bodde exakt på gränsen mellan två telestationer. Grannen kunde, om hon hade velat, koppla upp sig, medan jag blev sittande i ett lokalt wifi-nät, som adsl-alternativ, med 3-4 ggr så hög hastighet.

mao tror jag det är kört, om du inte kan rota fram ån sorts monopolistiskt stämningshot eller nåt annat.

Jag önskar att jag hade ett wi-fi alternativ, aaah hur ljuvligt vore inte det.

Hade jag haft en granne som kunde få, så hade jag gått över med min skruvdragare med 10mm borr monterat och frågat snällt om inte vederbörande kunde tänka sig att skaffa adsl och låta mig bruka/betala det...

Samma sak för mig! Har bråkat med Telia i flera år nu...Till slut gav jag upp, sa åt min granne (som kunde få ADSL) att jag betalar deras abonnemang om jag fick sätta upp en radiolänk. Sagt och gjort, nu får jag adsl inom en vecka!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel F
Jag har ett problem som jag hoppas att jag kan få hjälp med. Den telestation som jag har är inte, och kommer inte att byggas ut för adsl. Min tanke är då att byta till en angränsande telestation som är utbyggd så att jag kan få kliva in i det 21:a århundradet. Jag har pratat med en herre på Telia som bekräftar att man kan byta station (förutsatt att det finns plats), men att "det är inget vi gör". mad: Jag har tittat på en karta och det verkar som om jag har ca 150 m till den gränsen för en telestation som servar ett område med många företag så jag tror och hoppas att den är utbyggd. Min fråga är alltså: Hur skall jag förmå Telia (eller vem det kan vara) att:

a: Se om det finns ADSL på den angränsande stationen

b: Kolla om det finns plats

c: flytta mig dit.

MYCKET tacksam för svar. Det går även bra att maila mig på daniel.figueras@home.se:

  • Medlem
  • 2003-10-29 12:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel F
Jag önskar att jag hade ett wi-fi alternativ, aaah hur ljuvligt vore inte det.

Hade jag haft en granne som kunde få, så hade jag gått över med min skruvdragare med 10mm borr monterat och frågat snällt om inte vederbörande kunde tänka sig att skaffa adsl och låta mig bruka/betala det...

om du har en granne som kan få inom 200-300 meters radie så går det ju att ordna på samam sätt som P.Saltskog gjorde.

Kruxet är då att alla i området servas av samma station. Det finns endast ett antal storföretag (elbolag etc.) i den angränsande stationens område, och jag kan inte tänka mig att de är intresserade av att haka på mig på deras interna nät.

  • Medlem
  • 2003-10-29 14:34

kolla med grannarna om de är intreserade av att få adsl, så kanske Scanova, eller vilka det nu är, bygger ut stationen.

Det finns ett företag som har sagt att om minst 30 personer anmäler sig somn intresserade så kommer de att bygga om stationen. Det gick ganska fort att få 30 intresserade, men när bindande kontrakt skall fyllas i går det inte riktigt lika fort.

Till dags dato har 18 anmält sig. Ett påminnelsemail är utskickat till de som har gjort en intresseanmälan, men inte fyllt i papper.

Jag fruktar dock att det inte kommer att bli fler, varför jag söker alternativa lösningar.

Kruxet med att byta telestation är just att det handlar om fysiska kabeldragningar. Går antagligen kanon om man är villig att pröjsa kostnaderna för att gräva ner ett par 100m kabel så man kan koppla in sig på ett annat kopplingsskåp. Inte helt osökt kan man faktiskt dra paralleller till att byta adress utan att flytta

  • Medlem
  • 2003-11-03 23:17

nej, så måste det inte vara. Det kan vara så att man blir kopplad till en viss station för att en annan är "full".

Det är mystiskt det där med telefonstationer. Den stationen jag är kopplad till är långt ifrån den stationen som ligger närmast.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
nej, så måste det inte vara. Det kan vara så att man blir kopplad till en viss station för att en annan är "full".

Då är frågan bara: Vem skall man prata med/muta/hota för att få igenom ett stationsbyte till en station som är utbyggd för ADSl?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 18:18

Återupplivar den här topic'en för att se om nån har kommit underfund med vad man ska göra.

Har en telestation <300 meter ifrån mig ( Vet det eftersom en kompis bor mitt emot gatan och kan få BBB's 12/9 Mbit) men problemet är att den station jag är inkopplad till är cirka 1600 meter bort! Hade mer än gärna bytat detta om det gått... som Daniel F frågar... vem ska man då prata med för att ta reda på/ kunna byta?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-22 16:20

"Tack för din förfrågan.

Du kan inte byta telestation. Ifall ditt avstånd till telestationen är 1600 meter är du förmodligen kopplad till den närmsta telestationen.

Med vänlig hälsning

Sandra Broberg
Telia Kundtjänst "

I SMELL BULLSHIT!

Sverige - Den sista Sovjetstaten

Skiten finns där, utan tvivel. Jag har gett upp allt hopp om att kunna få byta telestation, eller ens för den delen att lyckas få Telia att hörsamma mina önskemål. Jag är en kund hos dem, men det bekommer dem inte det minsta. Emellertid har nu drygt 40 personer anmält sig, så nu väntar vi bara på Alla Slöfockars Heliga Moder, Skanova, skall få tummen ur r*ven och masa sig ut och bygga ut stationen. Första beskedet var att det skulle ta 3 månader för dem att bygga ut telestationen och koppla upp användarna. Nytt besked kom dock i dagarna att det nu tar 4 månader att bygga om stationen, och 1 månad att koppla upp användarna, dvs 5 månader. Eftersom vi fick in anmälningarna i november, så räknas inte december (för många helger för att få något gjort). Beskedet är nu alltså att i slutet av maj kommer ADSL att fungera. Jag frågar mig då: Hur i hela fridens namn kan det ta så lång tid att bygga ut stationen? Ingen jag har pratat med har gett ett vettigt svar, vilket gör att jag kan dra tre slutsar, alla lika skrämmande.

A. Skanova har en så omfattande byråkrati att en beställning tar fem månader att leta sig från den person som beställt utbyggnaden till den som skall göra den.

B. Skanova har så lite personal att trots att det jobbar 8 timmar om dagen, 5 dagar i veckan tar det 5 månader för dem att för dem att slutföra jobbet.

C. Skanova (läs Telia) motarbetar alla konkurrenter som vill tillhandahålla en tjänst som Telia själva inte kan/vill.

Om det finns någon som vet varför det tar så lång tid får de gärna svar eller PM:a mig. Det var bättre när monopolet fanns kvar, för då kunde man åtminstonde ställa krav på Telia som enda aktör på marknaden. Nu har vi istället ett enda företag som har vinstintresse i att sinka andra leverantörer samtidigt som de, och endast de får röra telestationerna. Jag undrar hur lång tid det hade tagit för Telia själva att bygga ut stationen om de hade varit intresserade av att leverera ADSL här? Knappast 5 månader...

Mina 5 cent.

Senast redigerat 2004-02-24 12:35

Uppföljning av Skanovas och Telias oheliga allians

Fick följande mail av den firma som skulle bygga ut telestationen så att jag skulle kunna få ADSL

Hej!

Det här brevet går ut till de som beställt ADSL via Internetservice
och Arete Internet och bor i området Hede/Tölö.

Det är nu klart att det blir bredband i ert område under våren. Dock
kommer inte vi tillsammans med Arete Internet att kunna leverera
tjänsterna till er. Istället väljer Telia att etablera sig i ert
område.

Det kan tyckas konstigt och bitvis sorgligt att Telia via sin
nätavdelning sett till att vår tilltänka utbyggnad försenats så
pass mycket att de själva hinner före. Om det är en tillfällighet
eller inte är svårt att avgöra men mönstret känns igen.

Frågor angående kommande ADSL-abonnemang ställs direkt till Telia.

Tack för att ni vågat teckna avtal med en mindre operatör men de avtal
ni har med oss och Arete Internet upphör härmed att gälla.

All heder till Internetservice och må Skanova/Telia brinna...

1
Bevaka tråden