Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nån med erfarenheter av eMac?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag står i valet att köpa en iBook eller en eMac till min universitetsstuderande son. Det lutar åt en eMac. Är det några här på forumet som har en sån och kan komma med lite för- och nackdelar och andra synpunkter så är jag tacksam. Man måste ju hjälpa grabben att komma in i Mac-världen.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 12:39

eMacen är mer kraft för pengarna såklar, eftersom den är stationär. Jag upplever att eMacen 800 MHz vi har här på jobbet är lite rappare än min Powerbook 12" 867 MHz. PB:n har mer RAm så det är väl grafikkort och/eller L3 cache (tror jag?) som gör skillnaden.

Enda egentliga nackdelen med eMacen är att fläkten susar en hel del.

Vad jag vet så saknar iBooken fortfarande audio in, men det är ju inte relevant för alla.

Har ingen egen erfarenhet av just eMac så jag kan inte jämföra prestanda, men kör både iBook och en lite äldre iMac. Personligen skulle jag helt klart rekommendera iBooken just för att den är bärbar. Ibland är det skönt att kunna sitta vid ett skrivbord med riktigt tangentbord och större skärm, men köper man extra tangentbord och 14" så blir det ju bättre. Däremot är det väldigt ofta bekvämt att kunna sätta sig med sin iBook var som helst i huset eller ta den med sig.

I slutändan beror det på vad den ska användas till. Om det är Internet, Mail och Ordbehandling rekommenderar jag iBooken. Ska det vara spel med i bilden får någon annan ge fler råd (även om sådant som Civ III och likn. iaf för mig funkar bra på 12" iBook). Det var inte så mycket om eMacen men åtminstone mina tankar om saken.

iBook G4 933Mhz, 14tum
13 495kr

eMac 1Ghz, 17tum
8495kr eller 11 495kr beroende på minne, brännare.

eMacen är inte direkt mycket bättre. Den har större skärm och den är billigare.
iBooken är bärbar och ljudlös (jar hört att eMac är rätt högljudd). Skulle jag börja plugga skulle jag föredra en iBook eftersom man kan ta med den.

Och så borde det ju vara bättre för ögonen att sitta framför en ibook än en emac.
Fast å andra sidan har ju emac större skärmyta.
Portabel är en fördel om man pluggar, jag tycker det är värt mycket att kunna ta med min bärbara tilll tystheten på bibloteket på skolan istället för att sitta i surret i datasalarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-28 21:28

iBook, helt klart! Den är ju bärbar.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-28 21:57

Jag skulle också satsa på iBooken.
Har en iBook 900 (G3) som jag är grymt nöjd med. Dessutom kan man ju koppla den till en större skärm om man skulle känna behov av det någon gång.

Men hur funkar det där med att koppla en iBook till en större skärm, är det inte bara en spegling av bilden. Jag trodde att den blev liksom suddigare då än om det är en "riktig" koppling som på Powerbook. Eller har jag missuppfattat det hela?

Den blir inte suddigare om du inte har en dålig skärm. Däremot kan du inte använda högre upplösning än 1024x768, något som kan kännas lite lite på 17".

Jag har en Emac och är mycket nöjd med den. Nackdelarna är väl att den susar en del, och att skärmen inte är av högsta kvalitét; men å andra sidan är Ibookens skärm inget vidare heller. Jag ser ingen egentlig anledning att betala mer för en Ibook, om man verkligen inte behöver ha en dator på resande fot. Argumenten att bära runt med datorn hemma är ju tämligen meningslösa; förr eller senare hittar man ändå en plats som man vill sitta vid permanent och skaffar man sedan ADSL-modem och skrivare sparar man då in extrakostnaden för airport om man har en stationär dator.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 10:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av zebmac
Argumenten att bära runt med datorn hemma är ju tämligen meningslösa; förr eller senare hittar man ändå en plats som man vill sitta vid permanent och skaffar man sedan ADSL-modem och skrivare sparar man då in extrakostnaden för airport om man har en stationär dator.

Håller inte med alls, där. Jag älskar att kunna byta arbetsställe, även om jag bara rör mig i en etta. Skrivbordet, soffbordet, soffan, sängen, köksbordet, bakgården på sommaren.
Angående uppkoppling, så jobbar jag mer koncentrerat när jag inte är uppkopplad och har MSN messenger, ICQ, iChat, 99mac etc. till hands. När jag behöver jobba ordentligt och inte måste vara uppkopplad, så drar jag ur sladden och sätter jag mig i köket direkt. Gärna med lite kaffe, whisky och choklad

Jag har iofs int så stor lägenhet, men jag flyttar fortfarande runt med behållning, från skrivbordet till sängen till matbordet till favoritfåtöljen med min iBook efter ett års användning. Särskilt när jag surfar, men det är nog olika från person till person.

Det är aningen dyrare, ja, särskilt om man ska lägga pengar på AirPort också (jag kör på en lång sladd istället), men jag tycker det är värt det. Om man som sagt inte behöver en stor skärm är iBookens skärm ingen nackdel. 12" räcker och kvaliteten är god och pixeltätheten hög. Dessutom är iBooken avsevärt tystare och tar mindre plats.

Hela frågan är dock egentligen om det ska vara en bärbar eller inte, det är svårt att jämföra äpplen och päron.

1
Bevaka tråden