Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken HD till tiBook?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 19:28

Jag ska köpa en ny hårddisk till min tiBook
imorgon. Hade tänkt mig en 60G. Det finns lite olika att välja på men det jag främst undrar över är rotationshastigheten. Blir det mer ljud med högre hastighet? Går det snabbare med högre hastighet eller? Tips & råd mottages tacksamt!

jag sitter inne med exakt samma fråga. 5400 eller 4200?

nån med erfarenhet: ös på bara!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 22:01

Eller 7200?!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-26 22:11

Påverkar rotationshastigheten strömförbrukningen så att batteritiden förkortas med en hårddisk som är snabb i varven?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 13:12

Verkligen ingen som kan bringa lite klarhet i detta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 13:17

Den blir väl för varm?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 13:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus
Den blir väl för varm?

Ok, det visste jag inte. Då är det bara 5400 resp 4200 som funkar alltså?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 13:37

Hör efter med din leverantör. Jag fick veta att gamla tibooks inte gillar varma diskar, allt över 4200 helt enkelt.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 13:39

7200rpm modellen skall du välja om du håller på med DV, eller musik. Annars så hade jag nog valt 5200rpm´aren och sparat en slant. Vet inte hur det ligger till med ljudnivå och stömförbrukning tyvärr, men du kan jämföra specar på länken nedan. TiBook har 4200rpm disk orginal. Macoteket säljer samtliga hastgheter så nog borde det fungera med värmen.

Du kan kolla specar hos: Hitachi OBS! Inte Safari-vänligt, du får öppna länken med Internet Exploiter eller något annat.

Edit: Lade till om värmetjossan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 13:43

Tackar! Kollar upp detta direkt!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-10-27 16:01

Tips på en riktigt tyst disk?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 16:10

Jag bytte min tiBook HD till en IBM Travelstar 5400 40GB i våras. Den nya HDn var märkbart snabbare än originalet men den når fortfarande inte upp till desktop-nivåer.

Strömförbrukningen är något högre, jag tappade kanske 15 min (har nu ca 3:15-3:30 på 667 DVI och panther).

Ljudnivån är som tidigare men originalet lät lite den också så det blev varken till eller från. I OS X klickar HDn till någon gång var 30 s eller så - lite störande när jag låter datorn vara på och ser på TV eller något annat.

Har nyligen plockat hem en jobbbärbar också (en Dell av något slag) och den är verkligen helt tyst. Stor skillnad mot min tiBook tyvärr. Är lite sugen på att söka ytterligare en ny HD som är minst lika snabb som denna, helt tyst, är strömsnål och 60 GB eller större... Mycket vill ha mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 17:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av hekr
I OS X klickar HDn till någon gång var 30 s eller så - lite störande när jag låter datorn vara på och ser på TV eller något annat.

Hur menar du? drar den igång av sig själv från vila var 30s.? Har det med hårddisken att göra?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 18:48

Har oxå en IBM Travelstar 40GB 5400rpm i min TiBook. Att den skulle bli varmare än en 4200rpm kan jag inte märka. Inget område är varmare än där processorn sitter.
I kontorsmiljö hör man den inte, men i tyst hemmamiljö kan jag höra ett "sus" från den.
Batteritiden har minskat något skulle jag tro, eller så beror det på batteriets ålder!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 18:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pentry
Hur menar du? drar den igång av sig själv från vila var 30s.? Har det med hårddisken att göra?

Detta inträffar innan hårddisken gått ned i vila, vilket å andra sidan aldrig inträffar under normala omständigheter för mig. Jag gissar att detta beror på att datorn kollar mejlen en gång varje minut och att den vid varje tillfälle nyttjar HDn. Kan ev tänkas vara något annat program som ligger och stör hela tiden, Officeprogramen har ju bland annat den urursla förmågan att ligga och dra processorkraft trots att de endast är i viloläge utan någora fönster öppna.

Nåväl, det ljud jag pratar om låter som att diskhuvudet åker fram och tillbaka över Hdn eller något liknande. Det är inte det vanliga suset eller ljudet när datorn läser/skriver från HDn. Detta ljud finns alltså på denna HD, på min föregående original-HD och om jag inte minns fel även på den PM jag hade innan. Är jag ensam om detta fenomen?

AH. jag gick köpte en Hitachi Travelstar 7K60 60GB 7200RPM IDE 2.5" 9.5mm 10ms 8MB 27dB på MYCOM idag.

Läste lite på xlr8yourmac.com om den disken, och det ska gå bra att ha den internt i powerbookar.

Så jag pillade ut min 20GB och satte i den. 20GB-disken som innehåller hela mitt liv, satte jag i speedmania-aluchassit jag vann på inLife.

Kopplade in den till min "stora" dator, och även min powebook i tagetmode, formaterade den nya disken och clonade tillbaka allting.

YEAH!

den här nya disken beter sig som en maxad brandslang som den stackars brandmannen tappat..

öppnar 50+MB stora tiffar utan tillstymmelse till ladd-status-ruta!

och datorn startar snabbare och allt är kingen! det låter kanske lite mera ifall man är hemma och allt är dötyst. men farten gör det såå värt det.

Jag har haft 7200rpm nån månad i min PB.
7K60E köpt på inlife, billigt och bra.
Inte varm alls, men det finns tystare diskar.
Väldigt snabb, snabbheten smittar av sig på hela systemet och de flesta program.
Suger mer ström, javisst.

Funderade länge över vilken disk jag skulle ha - som jag såg det (på inwarehouse) fanns det två att välja mellan:

7200 60 GB hitatchi och
4200 80 GB hitatchi.

Problemet jag såg var att jag gärna ville ha de extra 20 GB samtidigt som jag ville ha lite mer kräm men samtidigt inte ville förlora i batteritid - moment 22

Efter mkt surfande visade det sig att det fanns en tredje disk från hitatchi:

5400 80 GB.

Denna gick inte att hitta vi inwarehouse's hemsida, men efter lite telefonkonsultation med dem visade det sig att de visst hade den och att priserna var:

1926 för 4200 (80 GB) och
1995 för 5400 (80 GB).

Klart det blev en 5400 och jag hoppas den slutligen anländer idag - igår när jag kollade upp var den befann sig så var den på Malmö Tunggodsterminal (hallå!? 0,4 kg!).

Undrar om den inte listas på inwarehouse's sajt för att de vill tömma lagret på 4200:are?

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-10-28 10:33

Bra tips Scooterbabe!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-28 12:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Klart det blev en 5400 och jag hoppas den slutligen anländer idag - igår när jag kollade upp var den befann sig så var den på Malmö Tunggodsterminal (hallå!? 0,4 kg!).

Ska bli intressant att höra lite reaktioner från dig när du fått disken! Står själv i valet o kvalet om det blir den du köpt eller 7200 varianten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-28 13:30

Toshiba har en 5400 med 16 MB buffert. Är det ett bättre val än Hitachi 7200 med 8 MB buffert?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 14:20

Kollegan och jag bytte från 30GB Apple-original-Hitachi till 4200rpm 80GB Hitachi i dagarna och detta har fungerat över förväntan. Faktum är att den disken verkar vara svalare än originalet, vilket märks på att fläkten går lite mindre än tidigare. Ur värmessynpunkt går det säkert att köra 5400 rpm. De har säkert bättre lagring och drivmotor än tidigare 4200 rpm-modeller, varför värmeutvecklingen borde bli densamma.
7200rpm låter jag vara osagt, men tidigare 5400rpm-modeller har alstrat lite väl mycket värme i en TiBook.

För övrigt vad gäller prestanda. Mätt med X-bench.
Original 30GB: 12.2 MB/s skriv, 11.3 läs
Ny 80GB, 4200rpm: 20.9 MB/s skriv, 19.8 läs

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 16:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Efter mkt surfande visade det sig att det fanns en tredje disk från hitatchi:

5400 80 GB.

Denna gick inte att hitta vi inwarehouse's hemsida, men efter lite telefonkonsultation med dem visade det sig att de visst hade den och att priserna var:

1926 för 4200 (80 GB) och
1995 för 5400 (80 GB).

Hittade disken på inwarehouse nu. Man blir inte lite sugen! Mitt dasslocks hd låter lite väl mycket, är lite väl liten och är troligtvis lite väl sliten också (sen OS X 10.1 kom har datorn stått på i princip dygnet runt).

Om du tycker disken är bra, gissar jag att min dator kommer uppleva stormeck ganska snart.

Jag vet - dasslocket är något ökänt beträffande hdbyten...

Disk monterad och system fixat - gick på ett par timmar trots mängder av UNIXprogram som mysql, postgresql, php etc.

Toknöjd är vad man kan säga jag är med disken - klart snabbare än min 20 GB 4200, vilket dock kan bero på att den var väldigt full konstant... Verkar vara lite svalare än den gamla och tystare. Dock har den ett annat ljud vid flytt av läsarm som mer är som ett klick-klick istället för ett knaster-knaster. Dock inte starkare så det bekommer mig inte.

Tja, vad mer finns att säga..? Möjligtvis har batteritiden sjunkit något, men det är svårt att säga. Vi snackar i så fall om kanske 15 min från ca 4 h till 3,45 h...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-30 13:39

Tackar för det!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 13:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
tidigare 5400rpm-modeller har alstrat lite väl mycket värme i en TiBook.

Vilket har inneburit???

Har datorn tagit skada av detta, och på vilket sätt? Har ni fått reparera många TiBooks på grund av för hög värme?

Viktiga uppgifter i sammanhanget tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 23:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Vilket har inneburit???

Har datorn tagit skada av detta, och på vilket sätt? Har ni fått reparera många TiBooks på grund av för hög värme?

Viktiga uppgifter i sammanhanget tycker jag.

Förlåt! Glömde detta.
Vad som har hänt är att fläkten har jobbat onödigt mycket och att disken har dött. Eftersom disken är isatt av kunden själv efter garantins slut, får han själv byta den på disk-garantin...om han nu får någon.
Detta har hänt med ett fåtal kunder och vi har inte behövt ta ansvar för det.
Vi hur so helst inte att sätta en disk som alstrar mycket värme i en äldre PBG4. Vad som är varmt eller inte, är svårt attt avgöra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-13 13:57

(Förlåt om jag tränger mig på men...)

Ingen som har lust att sälja sin gamla HD till mig?:rolleyes:

Jag skall byta i mitt dasslock så det går att använda till något, har bara 1,8gb kvar efter system och program i dagsläget...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-14 00:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
(Förlåt om jag tränger mig på men...)

Ingen som har lust att sälja sin gamla HD till mig?:rolleyes:

Jag skall byta i mitt dasslock så det går att använda till något, har bara 1,8gb kvar efter system och program i dagsläget...

Är det inte bättre att köpa en ny HD, de är väl inte så farligt dyra? 1500kr?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-14 00:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Emil Svensson
Är det inte bättre att köpa en ny HD, de är väl inte så farligt dyra? 1500kr?

Ja, jo, fast datorn är ju egentligen för gammal för att lägga pengar på överhuvudtaget (en 300mhz 6gb hd iBook), men om nu någon skulle ha en över för en billig penning...

Bevaka tråden