Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple introducerar nytt budgetalternativ

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-24 17:24

för en ungdom som tänker surfa, spela spel mm får du en 17" skärm +AMD 2800 + 128Mb grafikkort ,cd brännare,ev dvd brännare, 80Gb hårddisk+ 512 Mb raam, usb 2.0, firewire för under 10000:- HP. Fujitsu mfl.

ok jag skall gå över till Mac. vad får jag för 10000:- ??
Kan det inte vara så att de flesta tycker att de får mer om de går in på SIBA eller
något annat ställe som kränger pc.
Att sedan mac är bättre övertygar ingen som inte har provat

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 17:33

Det har du rätt i, men jag förstår inte vad du har för utgångsläge i dina diskussioner. Ibland säger du att du är van vid Mac, nu säger du att du (eller den du vill exemplifiera) ska övertygas som Mac-newbie. Det kanske inte är trådens mål / ändamål att slå hål på PC-priserna utan att i stället visa att man om man vill KAN få en prisvärd Mac.

En PC är säkert ett bättre val för många, men en Mac är säkert ett bättre val för några. För mig t ex, som pysslar med musik, multimedia, video och gillar datorer som är snygga att se på och roliga att använda - SAMT - inte minst - redan har en hyfsad PC dessutom.

Det är ju helt ointressant att jämföra Mac och PC. I synnerhet priser. Man får ju för fan bestämma sig för vad det är man vill ha. Jag kör båda då jag har behov av båda. Att hålla på och tramsa om att man kan få en snabbare PC för samma pengar som en E-mac är bara larvigt. Köp inte en E-mac om du tycker den är för dyr - köp en PC!
I och med E-macens nya pris och G4 iBook så är priset inte längre ett argument till Apples nackdel. Man får otroligt mycket för pengarna. Det största problemet är att det känns så frestande att köpa båda...
För övrigt har jag helt slutat upp att propagera för Mac. Vill folk sitta och jävlas med PC fast de inte måste så är det väl deras problem.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 01:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Att hålla på och tramsa om att man kan få en snabbare PC för samma pengar som en E-mac är bara larvigt. Köp inte en E-mac om du tycker den är för dyr - köp en PC!

Precis, eller ännu bättre köp en av varje. Bägge plattformarna har som bekant fördelar och nackdelar. Plattformsdisskusioner känns verkligen 90-tal. Totalt passé helt enkelt...

Citat:

För övrigt har jag helt slutat upp att propagera för Mac. Vill folk sitta och jävlas med PC fast de inte måste så är det väl deras problem.

Samma här. Men jag brukar skratta lite åt dom när dom inte får igång sin kringutrustning och tvingas böka med drivrutiner som inte vill fungera.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-25 02:38

Tråden handlar om att Mac nu kommer med ett billigt dator alternativ .
Antagligen för att få flera att köpa Mac eller???
Ett alternativ som gör att kanske flera kan intressera sig och börja köra Mac. Målet är väl att få upp försälningssiffrorna . marknadsandelar.

Flera medlemmar inkl undertecknad påpekar då att det finns problem med denna maskin , vilket kanske inte gör den så attraktiv och billig som Apple framställer det , och kanske inte heller är det konkurensmässiga alternativ till billiga wintel maskiner för att locka flera att använda Mac,detta med tanke på vid leverans snålt tilltaget raam minne, + ett idag mediokert grafikkort och en inte allt för vass skärm.

Visst maskinen är billigare än förr, men kommer den att sälja?, får den fler att prova och börja köra Mac.
Ett antal medlemmar här på 99 Mac ser sig som självutnämda Apple poliser och slår genast ner på mina och andras invänningar, kritik, gnäll , vän av fienden, pro Pc och annat tjaffs , och för att inte tala om direkt personliga påhopp. Diskutera vad som skrivs istället

Senast redigerat 2003-10-25 02:51
  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 08:49

Jösses mössa!!! :rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 09:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
...detta med tanke på vid leverans snålt tilltaget raam minne, + ett idag mediokert grafikkort och en inte allt för vass skärm...

Alla datorer levereras med för lite RAM precis som alla kameror med för små minneskort, skulle det plötsligt vara unikt för den här modellen? Visst jag skulle också vilja ha en G5:a med inbyggd skärm och Radeon 9000 för 10.000:-, eller en BMW för samma pris som en Opel.

Man kan välja att se saker positivt. Och man kan välja att inte göra det...

(orkade inte plöja hela tråden så jag kanske upprepar någon...)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-25 09:28

Herregud vilken korkad diskussion det blir.Hur kan man bli så totalt fokuserad på allt som kan tänkas bli ett problem?Tro inte att billiga budget PC är så fantastiskt bra.Jag vet,för jag sitter vid en ny Compaq för ca 7000:- på jobbet,samt en billig skärm.

eMac är bättre på precis allt jämfört med den.Allting har dessutom brister.Estonia hade brister,nya Volvon har brister.emacen har brister,G5 har brister.Titanic hade brister.

Marknadens mest prisvärda datorer idag är definitivt eMac och iBook.Trots sina brister.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-25 10:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ariel
Herregud vilken korkad diskussion det blir.Hur kan man bli så totalt fokuserad på allt som kan tänkas bli ett problem?

Det är bara Svantes vanliga strategi att få trådar ur spår och ställa till med bråk. Undar hur många nick han kommer att registrera innan han ger upp?

Undrar om någon hade blivit förbannad om jag hade reggat mig på BMW power och i 114 inlägg hade berättat att BMW är en dålig bil som är alldelens för dyr, och den krånglar SÅ mycket och har SÅ dåliga prestanda och jag berättar hur min nya Toyata ÄR SÅ mycket bättre än ALLA BMW jag har haft...*PLONK*

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-25 11:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Det är ju helt ointressant att jämföra Mac och PC. I synnerhet priser. Man får ju för fan bestämma sig för vad det är man vill ha. Jag kör båda då jag har behov av båda. Att hålla på och tramsa om att man kan få en snabbare PC för samma pengar som en E-mac är bara larvigt. Köp inte en E-mac om du tycker den är för dyr - köp en PC!
I och med E-macens nya pris och G4 iBook så är priset inte längre ett argument till Apples nackdel. Man får otroligt mycket för pengarna. Det största problemet är att det känns så frestande att köpa båda...

Håller med, hade pengarna räckt hade jag köpt en av varje. Nu gör dom tyvärr inte det så jag får börja med en eMac eftersom jag behöver superdriven och den större skärmen, jag är så less att köra back-up på 10 CD-skivor. Får komplettera eMacen med en iBook nästa höst

  • Oregistrerad
  • 2003-10-26 12:10

Vi som beställt en eMac kan ju gärna informera varann om leveransstatusen. Min håller på att byggas, hoppas den skickas under veckan som kommer. Mailade till Apple och bad dem slänga med en OS9-CD, undrar om de kan fixa det. Vore hyvens att kunna köra nian också.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 22:44

Tjohaj. Ringde Äpple idag. De kommer inte slänga med OS 9 för eMac'en. Tough shit - äej, det är ingen fara. Men nu får man försöka få tag på en OS 9-CD bara, för det ska tydligen gå att köra in det. Applekillen (ja, faktiskt en tidigare kollega till mig lustigt nog - Anders Myllekoski heter han) berättade också att eMac har uppdaterats hårdvarumässigt. Mer minne och större hårddiskar, tydligen. Några kvalitetsproblem med skärmen hade då inte han hört talas om, så jag tror inte det är så farligt som vissa velat påskina i denna tråd. Nåväl!

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
... så jag tror inte det är så farligt som vissa velat påskina i denna tråd. Nåväl!

Det finns säkerligen skillnader men den emac jag hjälpte en person igång med var absolut inte bra. Om jag hade varit köparen hade den åkt tillbaka samma dag. Testa att ställa om bildupplösningen. Den jag testade fick moarémönster om man ville köra större än 1024. Den var även blåaktig i färgerna ute i kanterna. Vi får hoppas du har bättre tur.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 23:40

Jepp.

Se'n är det ju så också att om jag väljer den trevligare iMac G4:an så blir priset nästan det dubbla, eller i fallet 17" TFT mer än det dubbla. Iofs får man då en DVD-RW men jag är inte helt säker på att det är en livsnödvändig attiralj för mina behov.

Näej, eMac får det bli, annars får det vara. Hellre EN ny Mac än ingen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
för en ungdom som tänker surfa, spela spel mm får du en 17" skärm +AMD 2800 + 128Mb grafikkort ,cd brännare,ev dvd brännare, 80Gb hårddisk+ 512 Mb raam, usb 2.0, firewire för under 10000:- HP. Fujitsu mfl.

ok jag skall gå över till Mac. vad får jag för 10000:- ??
Kan det inte vara så att de flesta tycker att de får mer om de går in på SIBA eller
något annat ställe som kränger pc.
Att sedan mac är bättre övertygar ingen som inte har provat

men concept och design får du inte på en pc för under 10000, inte över heller för den delen, en bra pc med kvalitetskomponenter ligger på runt 15-20000 idag, billigare om du bygger själv förstås, men det är inte många som vill det

kvinnor är en målgrupp som apple borde satsa på, jag har inte mött en tjej som inte tycker att mac är snygga

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 08:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
för en ungdom som tänker surfa, spela spel mm får du en 17" skärm +AMD 2800 + 128Mb grafikkort ,cd brännare,ev dvd brännare, 80Gb hårddisk+ 512 Mb raam, usb 2.0, firewire för under 10000:- HP. Fujitsu mfl.

Jag jämförde eMac med en likvärdigt utrustad Dell utan modem och utan högtalare - eMac blev 700:- dyrare, inte ens 10% skillnad. Skall fortsätta att kolla andra PC-märken.

Undrar vad det är som driver Miri att i inlägg efter inlägg på 99Mac skriva att Mac är så dyrt och så dåligt. Det är väl till Apple han skall rikta sina synpunkter?

  • Medlem
  • London
  • 2003-10-28 08:25

Och det allra viktigaste får du inte på en pc för 200 000, Mac OS X. Så nu kan vi sluta diskutera det här,eller hur?

Apple kommer aldrig att kunna konkurera med PC-burkar med priset. Apple säljer inte hårdvara eller mjukvara, de säljer en helthet.

Det börjar bli lite hårda ord; ta det lungt pojkar och eventuella flickor.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 09:06

Suck, jag trodde vi lagt PC/Mac-harvandet bakom oss i denna tråd. Dessutom gjorde nog jag en bättre jämförelse med Dells priser, där jag kom fram till att priset inklusive FireWire & videoredigeringsmjukvara osv bör hamna på ungefär exakt samma summa. Låt oss fokusera på eMac i denna tråd, shall we? Nå, var det några fler som beställt en från Apple?

Det enda negativa med eMac idag är att fläkten låter för mycket. I kontrosmiljö har det mindre betydelse...men i hemmiljö är detta viktigt!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 09:35

Folk är så negativa så man kanske ska avbeställa skiten?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-28 09:43

PF: Jag hade också beställt en, men jag blev tvungen att avbeställa eftersom jag hade tänkt ta den med Apples studentfinansiering och de hade inget avtal just nu... Helkasst eftersom länkar och annat finns kvar på Applestore...De lovade dock att ha fungerande studentfinansiering klar under den här veckan så det blir att beställa en med superdrive då.

El gringo: Fläkten slår väl av när datorn är i viloläge, så den är ju inte lika störande då.

Christian: Det som är roligt nu med både iBook och eMac är att Apple faktiskt lyckas konkurera med priset, och dom lyckas bra med det t.o.m..

ja - fläkten går nog av. som på min dual G5 ;). jag ville bara framföra att fläkten är mer framtdrädande än på ex. iMac som knappt märks i tyst hemmiljö - vilket i mitt tycke är ett stort plus. sedan är det här med ljud subjektivt. jag är mkt känslig nämligen och innan jag fick min Dual G5 satt jag med iBook i några månader...och den är HELT tyst. så skillnaderna "känns" mer...

annars är eMac ett mkt bra köp utifrån ett mac-perspektiv! helst om man kan köpa via mecenat/student! 7645 kronor för en 1 Ghz G4, 1280-skärm, combodrive etc - det ÄR bra!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 18:53

Jag SA ju det!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 20:39

Aloha, nu är den avbeställd trots allt.

Varför?

1. Råkade köpa en svindyr synt i stället.
2. Har ändå kanske inte plats för ännu en dator.

Men nästa gång ni släpper nå't nytt, Apple... då... kanske!

Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
ungefär exakt samma summa

Oprecis precision!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 23:46

Dä ä dä ja alltid har sagt äre.

Bevaka tråden