Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia = Avtalstalibaner!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår (söndag) dog min internetlina runt klockan 12. Detta förvånade mig inte eftersom linan har varit instabil hela veckan. Men när det inte hade hänt något på över en timme blev jag upprörd och tänkte att jag skulle skälla ut någon på Telia eftersom jag har deras ADSL 0,5 Mbit/s. Jag plockades snabbt ner på jorden eftersom jag inte fick prata med en människa utan det var en maskin som talade om för mig att dom hade driftstörningar på min telestation, men att uppkopplingen skulle hoppa igång igen ca 15.37 (notera den ungefärliga tiden).

Klockan 17 kom jag hem igen efter ett träningspass för att uppäcka att linan fortfarande låg nere. Ett nytt samtal till Telia gav mig beskedet att ca kl 19.37 skulle felet vara avhjälpt. Abstinensen var påtaglig vid denna tidpunkt och klockan 19.40 testade jag igen för att upptäcka att jag fortfarande inte hade någon förbindelse mot internet. Ytterligare ett samtal till Telia gav mig beskedet att först IDAG (måndag) kl 14 kan jag räkna med att ha internetförbindelse hemma igen.

Vid det här laget har jag kallat Telia för alla fula ord som finns att läsa. Efter att ha läst igenom mitt avtal med dom så kan jag inte annat än småle apatiskt åt allting. Det visar sig nämligen att det kan bli tal om kompensation först 10 arbetsdagar efter felanmälan om inte internetlinan fungerar och detta enbart om felet kan härledas till Telia. Detta innebär flera saker som är dåligt för mig som kund. Jag gör en lista på kryphål för Telia här:

1. Eftersom jag har fått ett automatiskt besked från deras telefonsvarare angående felet, så har ju inte jag gjort någon juridiskt bindande felanmälan.

2. Eftersom felet måste bero på Telia så kan dom alltid skylla felet på någon annan så blir jag utan kompensation.

3. 10 arbetsdagar är ju löjligt! Enligt vissa skapade Gud världen på 7 dagar inklusive en vilodag. Telia ska ha 10 arbetsdagar på sig att laga ett fel. Dom har ju tagit i med råge där och det innebär att min lina skulle kunna ligga nere 9 dagar utan att jag har några som helst krav att ställa på talibanregimen Telia.

Behöver jag säga att jag med ljus och lykta söker andra förbindelser än Telia just nu?

I övrigt så gillar jag punk 2:1 i avtalet med Telia där det står något i stil med:
-Telia levererar en internetförbindelse med hög bandbredd
Ska man skratta eller gråta? Här borde jag kunna stämma dom för avtalsbrott eftersom jag anser att 0,5 Mbit är allt annat än en hög bandbredd.

Dessutom står det svart på vitt att man får sätta upp en server för privat bruk, men man får inte sätta upp en FTP- eller spelserver där andra människor fritt eller mot betalning får ansluta utifrån. Vad sjutton har dom tänkt att jag ska använda min uppkoppling till? Byt namn från Telia ADSL till Telia Småsurf eller nått så är det ett mer korrekt namn för tjänsten. Jag anser ju att jag har rätt att sluka full bandbredd 24 timmar om dygnet eftersom det är vad jag betalar för.

Ord kan inte förklara hur mycket jag hatar Telia i dagsläge. Televerket kom tillbaka, allt är förlåtet!
Några andra som har roliga historier om detta företag?

  • Avstängd
  • 2003-10-27 10:02

Nej det finns inget roligt med Telia.
När jag installerat mitt RadioLan Bredband genom Teleservice Sjöbo 295/månad. Så flyttade jag mitt fasta nummer till Glocalnet.
Faxnummret stängde jag. 3 mobilabonnemang blev kontantkort Comviq. Telia ville ha 17.000:- för att dra in ADSL till mitt hus.( Vanlig villa ) ?!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 10:03

Yep det är Telia.

Det finns bara en sak man kan göra och det är att byta leverantör och ta den ekonomiska smällen. Pengar funkar.

Jag har flyttar 0,5 lina två gånger under ett år. Att skaffa nytt tar 7 dagar att flytta 21 dagar.

  • Medlem
  • London
  • 2003-10-27 10:06

Jag har en historia som iufs är ganska lustig så här efteråt. Den gjorde att jag nu är fanatisk Telia-hatare, men är de flesta jag känner också, utan att ha upplevt samma sak. Bla de som har Felias ADHD uppkoppling.

Mitt problem började när jag bytte lägenhet. Jag hade kollat upp med BoStream att jag kunde flytta mitt abonnemang, jag skulle bara behöva ta reda på vilket nummer de som bodde där innan hade. Det var ju inte så svårt, jag hade ju ringt på annonsen. Jag fick reda på att det kunde ta ca en vecka efter att jag flyttat in innan det funkade igen, det gjorde inte så mycket eftersom lägenheten ligger ca 2 min från Chalmers där jag har tillgång till närmast oändlig bandbredd.

En vecka efter flytten ringde jag BoStream eftersom jag inte hade något internet ännu. Nej, Telia hade inte kopplat in ännu, BoStream visste inte varför eftersom dom inte har tillgång till Telias databaser. Ringde därför till Telia som sa att det inte gick eftersom mitt abonnemang låg på bärfrekvens. Jag hade ovetandes flyttat in i en lägenhet där det fanns två abonnemang. Det ena stod på SCB i Örebro!! Och jag kunde inte säga upp det eftersom det inte var mitt! Nehe, så jag har ett av SCBs abonnemang i min lägenhet som gör att jag inte kan få internet? Dom som bodde där tidigare hade fått det indraget när tjejen jobbade på SCB...

Jag fick alltså be Telia kontakta SCB och fråga om dom verkligen ansåg sig behöva ett abonnemang hemma hos mig. Det behövde dom inte. Men det var fortfarande så att mitt telefonnummer hade kopplats in på telefonnummret som låg på bärfrekvens. Skulle jag byta så att det inte gjorde det ville Telia ha ytterligare en flyttavgift på 250 kr! Jag hade precis flyttat och betalat för det, nu ville dom alltså ha betalt igen för flytt i samma lägenhet. Hade jag vetat om detta så hade jag så klart inte kopplat in mitt nummer på det som låg på bärfrekvens.

När nu detta var ordnat så fick jag reda på att det inte gick att få bort bärfrekvensen, trots tidigare löfte om det. Trots att det inte låg något abonnemang på den. "Vi gör inte det..." Nehe, men jag har ju blivit lovad att det ska gå. Efter ett ca 1 h långt samtal med en lägre chef på Telia gick hon med på att ta bort den mot en avgift på 350 kr.

Skanova kom då hem till mig och tog bort sakerna, tog ca 10 minuter, dessutom sa Skanovakillen att dom visst gör sånt, det är bara för Telia att säga till, han gjorde det dessutom dagligen. Ahhh, sakerna var borta och jag kunde få mitt bredband. Nejdå, Skanova hade inte registrerat att det var borttaget. Efter påtryckningar så togs till slut noteringen om att jag hade bärfrekvens bort.

Sen kunde jag äntligen få mitt efterlängtade 2.5 Mbit/s ADSL inkopplat. Det låter kanske inte så mycket, men detta är kort-korta versionen. Hela proceduren med telefonsamtal fram och tillbaka tog totalt ca tre månader. Dessa månader drog BoStream av på min räkning eftersom jag inte hade haft tillgång till nätet under tiden. Telia däremot ville ha avgift på avgift för hela historien, men efter att ha jagat en högre chef under ca en vecka fick jag tag på honom och berättade historien vilket gjorde att han såg till att ta bort de flesta avgifterna.

Jag vill inte ens fundera på hur många timmar jag och min flickvän la ner på att sitta i telefonköer till Telias kundtjänst m.m. En sak är säker iaf, jag tänker inte frivilligt vara Teliakund i fortsättningen.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 12:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Jag har en historia som iufs är ganska lustig så här efteråt. Den gjorde att jag nu är fanatisk Telia-hatare, men är de flesta jag känner också, utan att ha upplevt samma sak.

Telia är ett skitföretag utan dess like. Jag har upplevt liknande problem och kommunicerat med ett otal omöjliga personer på det företaget. Jag hamnade dessutom i en moment 22 situation som dom inte kunde hjälpa mig ur. Orkar inte rabbla upp alla turer här, men jag avråder ALLA bestämt från att välja Telia. Inte enbart för att dom är sämre än sämst, dom är dessutom "alltid" dyrare på allt än andra leverantörer. Dessutom så anser jag att deras "abonnemangskrav" borde vara olagligt. Jag ser fram mot den dagen när någon vågar släpa dom inför EU-domstolen.

Kanske värt att fråga om det är någon faktiskt gillar Telia... Någon som tycker att det är det bästa bolaget i världen att ha att göra med?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-27 13:45

Innan BoNet (som det hette då) hade lina till området där jag finns, så anslöt jag Telias vad-det-nu-hette som ger både telefon och Internet.

Men tjänsten krånglade i princip dagligen. Till slut förde jag logg över feltillfällena, mina telefonsamtal, vilka jag pratade med, vad som sa, etc. Fick t.o.m. en snubbe på deras "support" att skicka deras egen logg till mig eftersom han tyckte det var förjävligt.

Till slut (tre månader och oändliga telefonsamtal med chefer i Stockholm och Göteborg) efterskänkte dom faktiskt mer eller mindre ALLA mina skulder till dom, dvs även för vanlig telefontrafik.

Men det gick ju inte utan blodsmak i munnen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 13:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Kanske värt att fråga om det är någon faktiskt gillar Telia... Någon som tycker att det är det bästa bolaget i världen att ha att göra med?

Cheferna på Telia som får massa pengar för det tycker nog det.

Nej det är sant att Telia är världens jävla skitföretag. Jag fattar inte varför så många använder det! Det finns ABSOLUT ingen anledning att använda Telia!
Vill man ha telefonabbonemang eller mobilabbonemang, kan mman vända sig till tele2 eller Comviq eller massor av andra företag. Vill man ha bredband tar man Bostream eller BBB eller nåt av många andra. Vad man än söker hos Telia finns det alltid ett alternativ som är billigare och bättre!!!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-27 14:08

Det sura är ju att vilken teleoperatör man än använder sig av (Bredbandsbolagets IP-telefoni undantaget då) så är det ju ändå Telia som har hand om koppartrådarna. Man kommer ju inte undan att man måste betala räkningar till dem om man ska ha fast telefoni.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-27 14:21

com hem är inte så roliga att ha med att göra heller. Men det är kanske inte så konstigt, de tillhörde ju Telia förut.

Jag har faktiskt svårt att acceptera att man skall ringa ett 071-nummer när man hjälper dem att hålla ordning på sitt nät. Sedan vill de absolut att man går med på att de skall få fakturera mig som privatperson ifall de inte hittar något fel på sin utrustning.

1. Jag kan inte svara för vilken kompetens deras tekniker besitter och kan därför inte garantera att de hittar felet.

2. Jag är inte deras motpart. Den bostadsrättsförening jag tillhör köper com hems tjänster. Vill de fakturera någon så är det i så fall vår förening.

Tips: Felanmäl inte till com hem eller Telia ifall du får fel på ditt bredband. Felanmäl till hyresvärden eller till bostadrättsföreningen och be dem att ta kontakt med leverantören istället.

Då slipper du att få fakturor på arbete som du inte har beställt och du får sannolikt felen åtgärdade snabbare när någon ringer som företräder en kund till dem än om en enskild privatperson gör det.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 14:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Jag har faktiskt svårt att acceptera att man skall ringa ett 071-nummer när man hjälper dem att hålla ordning på sitt nät. Sedan vill de absolut att man går med på att de skall få fakturera mig som privatperson ifall de inte hittar något fel på sin utrustning.

Dom har väl ett 0771-nummer? Lokalsamtal?

Jag har haft Telias ADSL 0,5 Mbit/s sen mars 2000, och linjen har väl legat nere vid ett par tillfällen. Sammanlagd tid kanske 12 timmar. Nu har jag möjlighet att få andra typer av bredband (Bostream, ComHem), men ärligt talat har Telia fungerat så bra att jag inte vill byta. Så jag är väl en av få som är nöjd med Telia.

Jag har faktiskt inte heller haft några som helst problem med mitt Telia ADSL 500. Har alltid funkat. Nu ska jag snart byta upp mig till vattenfall ADSL ändå, för där får jag 8 megabit för i stort sett samma pris.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-27 15:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av romanenko
Dom har väl ett 0771-nummer? Lokalsamtal?

Ja det är väl självklart. Jag använder det gamla uttrycket 071-nummer fortfarande. Ni vet såna nummer som bara prostituerade använde till att börja med. Det var långt innan alla välgörenhetsgalor på TV började använda Telias överprissatta telefontjänster och för att inte tala om alla fullständigt onödiga och urfåniga omröstningar för att kora matchens lirare i någon fotbollsmatch i Spanien eller Italien. Slöseri.

Vägra ringa!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 16:41

Jag har haft telia adsl genom villaföreningen i ett par år nu och det går som klockan. Helt nöjd.
Uppkopplingen har väl varit nere ca 2 timmar under de två åren inte mycket att klaga på. Dessutom fick jag nu ett erbjudande i brevlådan då jag både har en mobil, bredband samt vanlig telefon ett avdrag på 1800kr utslaget på 3 månader. Helt ok.
Men jag bor i Jämtland så Andra mobilaperatörer anser ju att man inte är intressant. Comviq kan man ju vara glad om den funkar på övervåningen med sin dåliga täckning.

Senast redigerat 2003-10-27 16:53
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-10-27 17:10

Nix pix. För några år sen i min gamla lägenhet så fick man möjligheten att skaffa bredband via kabeltvn (då talar vi Telia/ComHem). Enligt försäljaren skulle även min gamla Mac klara av det eftersom den hade inbyggt nätverkskort. Till syvende og sidst så visar det sig att det likväl inte fungerar vilken någon mer datakunnig (som man räknar med att personalen på ett bredbandsföretag ska vara) mycket väl hade kunnat räkna ut.

Efter diverse turer så vill inte Telia ta tillbaka modem och abb eftersom jag inte kan bevisa säljarens påståenden, vilket gör att jag får betala 4 månaders internet + ett modem jag inte kan använda. Om jag inte minns fel gick det hela på ca 2 500 vilket itne var lite för någon som var arbetslös.

Kontentan blir naturligtvis att jag fortfarande är förbannad på Telia/ComHem och därför skyr de som pesten och gör så gott jag kan för att undvika att ge pengar åt dem.

För sakens skull kan jag tillägga att jag hade tur som lyckades sälja modemet någon månad efteråt. Då hade Telia höjt priserna på modemen med 400-500 kr så i själva verket gjorde jag ingen förlust på modemet i sig (däremot fick jag naturligtvis inte tillbaka kringutgifterna).

Nu har jag nyligen skaffat Spray som bredbandsoperatör. Så jäkla mycket bättre vet jag inte om dom är...

Deras smtpserver låg nere i 3-4 dygn för utgående mail. Det gick fortfarande att ta emot via deras pop-mailserver. Som ny kund och med nyss inskrivna mailuppgifter så tar man för givet att det är jag som gjort fel.

Det tar 4 samtal under två dagar och mer än en timme innan någon kommer sig för att kolla om deras servrar fungerar. Ingen ringer tillbaka för att tala om att det var problemet.

Ingen skickar ut ett mail till sina kunder, som hade varit enkelt att göra, för att tala om att smtpservrarna svajar så man kan använda webmailen istället och det står naturligtvis ingen info på deras hemsida om trafikstörningar.

Nu har jag dessutom suttit med supporten några gånger och försökt reda ut varför jag inte kan ha två olika mailkonton (båda hos Spray) och skicka mail samtidigt utan att mailprogrammet talar om att konto 1 inte äger konto 2 och därför inte kan kolla det...

Det var i torsdagskväll och fortfarande inte någon som hört av sig...

Tele2, för ett antal år sen, som jag harsom uppringd leverantör, bytte modempoolsnummer utan att tala om det för sina abonnenter. Det tog 3-4 dagar innan en polare ringde och undrade och fick förklaringen. Kvinnan på kundtjänst tyckte han kunde kollat på deras hemsida så hade han fått reda på det... vilket inte är så lätt om man inte kommer ut på nätet.

(Sen skärpte sig Tele2 något och har ganska bra info på deras hemsida om något händer).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-27 17:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av iggy
Det tog 3-4 dagar innan en polare ringde och undrade och fick förklaringen. Kvinnan på kundtjänst tyckte han kunde kollat på deras hemsida så hade han fått reda på det... vilket inte är så lätt om man inte kommer ut på nätet.

Den var bra!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Kanske värt att fråga om det är någon faktiskt gillar Telia... Någon som tycker att det är det bästa bolaget i världen att ha att göra med?

Nu har jag iofs Bredbandsbolaget, men i andra sammanhang är faktum att jag alltid har tyckt att Telia har funkat superbra.

Jag tror också att den där sortens avtalsvillkor som telia har är ganska standard - de andra leverantörerna har motsvarande

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Det sura är ju att vilken teleoperatör man än använder sig av (Bredbandsbolagets IP-telefoni undantaget då) så är det ju ändå Telia som har hand om koppartrådarna. Man kommer ju inte undan att man måste betala räkningar till dem om man ska ha fast telefoni.

Jo, om man bor i studentlägenhet i Ryd i Linköping, här är vi direktkopplade till Tele2.

Felia är ju inte bara bra på att klanta sig å kundernas vägnar. De är minst lika bra på att göra bort sig för egen del.

Skaffade isdn hösten 99. Någon gång på sommaren gick jag igenom de senaste månadernas betalda räkningar och fick panik. Jag hade inte betalat telefonen. Dags att göra det fort som fan, innan påminnelsen kommer. Kruxet var bara att det inte fanns någon räkning för de senaste månaderna. Inte en enda teleräkning faktiskt.

Det tog två veckor innan jag fick tag på någon ansvarig som kunde se till att jag skulle få räkningen skickad. Denne lovade dyrt och heligt att jag skulle få räkningen uppdelad på ett par månader, men naturligtvis kom det bara ett inbetalningskort med en klumpsumma på drygt sextusen spänn. Och så hade felia mage att försöka slå mig på ytterligare en tusenlapp för den isdn-telefon jag betalat kontant.

Tanken att inte upplysa felia om fadäsen slog mig, men någon gång hade de naturligtvis upptäckt det, åtminstone när jag till slut sa upp abonnemanget, och det hade nog svidit i plånboken. Nio månaders samtal och toksurf var dyrt nog för en fattig student.

Onekligen finns det en massiv kritik mot Telia i landet. Man önskar att denna kritik kunde få plats i media lite mer bara...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-10-27 20:06

För min del hade det räckt att de tagit åt sig av kritiken och ändrat det som fungerar illa... fast det lär det väl behövas medias bevakning för att få fram?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredrik Dolk
Onekligen finns det en massiv kritik mot Telia i landet. Man önskar att denna kritik kunde få plats i media lite mer bara...

1
Bevaka tråden