- Fredrik Dolk
- Medlem ●
- Ljusdal
- 2003-10-27 09:26
Igår (söndag) dog min internetlina runt klockan 12. Detta förvånade mig inte eftersom linan har varit instabil hela veckan. Men när det inte hade hänt något på över en timme blev jag upprörd och tänkte att jag skulle skälla ut någon på Telia eftersom jag har deras ADSL 0,5 Mbit/s. Jag plockades snabbt ner på jorden eftersom jag inte fick prata med en människa utan det var en maskin som talade om för mig att dom hade driftstörningar på min telestation, men att uppkopplingen skulle hoppa igång igen ca 15.37 (notera den ungefärliga tiden).
Klockan 17 kom jag hem igen efter ett träningspass för att uppäcka att linan fortfarande låg nere. Ett nytt samtal till Telia gav mig beskedet att ca kl 19.37 skulle felet vara avhjälpt. Abstinensen var påtaglig vid denna tidpunkt och klockan 19.40 testade jag igen för att upptäcka att jag fortfarande inte hade någon förbindelse mot internet. Ytterligare ett samtal till Telia gav mig beskedet att först IDAG (måndag) kl 14 kan jag räkna med att ha internetförbindelse hemma igen.
Vid det här laget har jag kallat Telia för alla fula ord som finns att läsa. Efter att ha läst igenom mitt avtal med dom så kan jag inte annat än småle apatiskt åt allting. Det visar sig nämligen att det kan bli tal om kompensation först 10 arbetsdagar efter felanmälan om inte internetlinan fungerar och detta enbart om felet kan härledas till Telia. Detta innebär flera saker som är dåligt för mig som kund. Jag gör en lista på kryphål för Telia här:
1. Eftersom jag har fått ett automatiskt besked från deras telefonsvarare angående felet, så har ju inte jag gjort någon juridiskt bindande felanmälan.
2. Eftersom felet måste bero på Telia så kan dom alltid skylla felet på någon annan så blir jag utan kompensation.
3. 10 arbetsdagar är ju löjligt! Enligt vissa skapade Gud världen på 7 dagar inklusive en vilodag. Telia ska ha 10 arbetsdagar på sig att laga ett fel. Dom har ju tagit i med råge där och det innebär att min lina skulle kunna ligga nere 9 dagar utan att jag har några som helst krav att ställa på talibanregimen Telia.
Behöver jag säga att jag med ljus och lykta söker andra förbindelser än Telia just nu?
I övrigt så gillar jag punk 2:1 i avtalet med Telia där det står något i stil med:
-Telia levererar en internetförbindelse med hög bandbredd
Ska man skratta eller gråta? Här borde jag kunna stämma dom för avtalsbrott eftersom jag anser att 0,5 Mbit är allt annat än en hög bandbredd.
Dessutom står det svart på vitt att man får sätta upp en server för privat bruk, men man får inte sätta upp en FTP- eller spelserver där andra människor fritt eller mot betalning får ansluta utifrån. Vad sjutton har dom tänkt att jag ska använda min uppkoppling till? Byt namn från Telia ADSL till Telia Småsurf eller nått så är det ett mer korrekt namn för tjänsten. Jag anser ju att jag har rätt att sluka full bandbredd 24 timmar om dygnet eftersom det är vad jag betalar för.
Ord kan inte förklara hur mycket jag hatar Telia i dagsläge. Televerket kom tillbaka, allt är förlåtet!
Några andra som har roliga historier om detta företag?