Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intranät på Mac?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min far jobbar med Mac på en PC-dominerad arbetsplats. Allt är frid & fröjd förutom att han inte kommer åt intranätet. På Windows-maskinerna så skriver man tydligen "/intranet" i webbläsarens adressrad. Men detta funkar ju inte med Safari på Mac (safari lägger till .com och leder ut på en helt annan sida).

Vad är det för protokoll som används? Hur fasen kommer man åt sidorna med Mac?

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 00:02

Prova med en annan webbläsare då. Testa Mozilla.

Testade Safari & IE5. Vill minnas att jag även testade att pinga "/intranet" utan resultat... misstänker att det är något jäkla protokoll som Microsoft hittat på.

/M

Det är inte så att de använder WINS-namn då?
Hur skriver man på PC:n?
Går det att skriva http: innan? eller får det bara stå /intranet ?
Använder man Explorer på PC?
Exakt vad skriver man i adressfältet?
En sista utväg kan ju vara att sniffa trafiken från en PC...
Men då borde det vara enklare att prata med administratören.

Att pinga ett namn med ett / i början kommer aldrig fungera då ping använder DNS för namnuppslag och / inte får förekomma i DNS-namn.
Vad jag kan tänkta mig är att de har ett domänsuffix inlagt på sina datorer så att man bara behöver skriva host-delen för att hitta rätt. Jämför med om du skriver 99mac.com i fältet "Search domain" i nätverksinställningarna i MacOS X och sedan skriver bara www i din webbläsare. Då kommer den automatiskt att prova att dels slå upp www och dels www.99mac.com
Men som sagt, slashet är lite förbryllande.

1
Bevaka tråden