Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panthern är lös!

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 14:26

Fast att säga "Mac blir mer likt windows" är lite fel. Ja, MacOSX är mer likt windows än OS9 eftersom det inte får hela datorn att frysa vid program-krash

Det finns alltid plus och minus med nyare mer avancerade system. Lägger man in "skit" som ex. Tinkertools, WindowShade m.m. så får man ju leva lite på "egen risk". De gör saker med systemet som inte Apple tänkt från början.

StuffIt 8 får problem också i Panther har jag hört. Detta är dock Apples eller Aladins egna fel eftersom man vid en Panther update installerar en massa Expander filer som förstör för StuffIt Delux (expander i Panther är fortfarande version 7). Bara att installera om Stuffit Delux 8 i och för sig.

Jo ett "rent" system krånglar sällan, därför uppskattar jag verkligen varje ny version av ett os där tillverkaren lyssnat på användarna och lagt till alla dessa underbart sköna och nyttiga funktioner så vi kan kasta fler av våra tvivelaktiga småprogram i papperskorgen och få en stabilare arbetsmiljö. Detta är Apple duktiga på!

I min winburk måste jag fortfarande förlita mig på tredjepartsprogram för att hantera mina bluetooth tillbehör. Den koreanska tillverkaren av bt-adaptern har slängt ihop en programsvit som inte rimmar väl med os:et och dessutom aldrig uppdateras. Detta garanterar problem och jag tigger om det som vill använda bluetoothprylar med min pc.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ktulu
MacOS blir mer och mer likt Windows...

Hur menar du? Är det rent visuellt eller funktionsmässigt?

Som jag ser det så är det nästan tvärtom faktiskt. Men det beror ju på ur vilken synvinkel man ser det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 14:49

Jag antog han refererade till att övergången från Jaguar till Panther inte är så smidig alltid.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Jag hade en hög extra pref-panes, en dyn-dns tjänst, ftp-server m.m. i mitt jaguar och det ballade ur totalt vid Panther-uppgradering.

Apple borde nästa lägga in en varning för sådant... "Detecting thirdparty system-software, are you sure you want to contiune?"

Typ.

Det lustiga i sammanhanget är att jag fick precis en sådan varning på farsan dator. Ett tillägg till Mail jag lagt in tidigare. Så de har med en sådan funktion men den är inte färdig om man uttrycker det snällt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Lägger man in "skit" som ex. Tinkertools, WindowShade m.m. så får man ju leva lite på "egen risk". De gör saker med systemet som inte Apple tänkt från början.

Jag håller med dig i stort, men just TinkerTools gör inget annat än låter folk komma åt inställningar som är dolda. Det är alltså funktioner som Apple byggt in, men sedan valt att inte låta användaren ändra. Så att lägga in TinkerTools är inget som kan förstöra nåt i systemet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 16:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av MinMac
Har upptäckt en liten bugg i Kissen. Göm markering funkar inte längre i Photoshop 7.0. Kommandot är alt+äpple+D Så även göm och visa dock. Jobbigt...

Du kan välja i Photoshops inställningar om systemet eller Photoshop ska "ducka".

Möjligen har systemet lagt sig ovanpå i Panther, så att enda alternativet blir att Photoshop viker sig och använder cmd-ctrl-H (om jag inte minns fel) för att gömma.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-12 17:37

Gå in i Systeminställningar-Tangentbord och mus-Kortkommandon och klicka bort göm/visa dock kommandot.

Jag har upptäckt ett fel i Panther som för mig är ganska besvärande.
PBG3 Firewire/784MB/HP2100TN/Ethernet.
När jag skriver ut dokument från BBEdit,
Förhandsgranskning och andra icke-Microsoft-program blir utskrifterna nerskalade till en liten "plutt" i ett hörn av A4-papperet.
I OS9.2.2 fungerar utskrifterna perfekt.
(Jajajaja det står 100% i Page Setup)
Felet är rapporterat och diskuterat med Apple och HP. Har någon i 99-kretsen upplevt något liknande med Panther?

Spontant intryck med Panther!

Förutom det som nämnts innan vad gäller prestanda och snabbhet så har jag märkt framförallt en grej.

Otroligt smidigt att jobba i nätverk med pc-datorer... Pantherburken hittade mina XP-datorer utan att jag behövde söka eller skriva in några ip-adresser vilket var nödvändigt i jaguar... inga problem att dela ut diskar och flytta över ultrasnabbt både till och från.. Najs! (tex ha mp3-arkivet/filmer på pcn o spela i i-Tunes

Citat:

Skrevs ursprungligen av arru
Du kan välja i Photoshops inställningar om systemet eller Photoshop ska "ducka".

Möjligen har systemet lagt sig ovanpå i Panther, så att enda alternativet blir att Photoshop viker sig och använder cmd-ctrl-H (om jag inte minns fel) för att gömma.

Hur gör man för att systemet ska "ducka"??

Jag blir tokig av inte längre kunna gömma markering eller öppna kurvor utan att hålla nere ctrl och sedan de vanliga cmd-H och cmd-M.

Hur får jag tillbaka mina kära kortkommandon som jag är van att jobba med?

Bevaka tråden