Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport extreme segt!

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-26 22:59

Har lagt märke till att airport extreme inte är så snabbt som apple påstår. Om jag gör en filöverföring hemma mellan två datorer med airport får jag en ungefärlig hastighet på 500k/sec, vilket inte är u närheten äv den hastighet som man ska få. Undrar om det finns ngn som vet vad detta beror på och vam man eventuellt kan göra år saken.

/acke

Jag har ingen lösning på ditt problem, men min airport extreme funkar fint, jag maxar mitt 10mbits snöre..

  • Oregistrerad
  • 2003-10-26 23:40

Men hur kommer det sig? jag kommer bara upp i 1.1mb kan du inte vara så snäll och ge mig alla inställningarna du har gjort så får jag se om det är där det strular!!!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 23:47

det beror väl på vilken dator du har, powerbooken är ju segare än ibooken eftersom den har sämre mottagning

  • Oregistrerad
  • 2003-10-26 23:51

Nja men jag har en pb 12" så jag menar visst ska man iaf kunna få 10mb för tusan!

Du kanske har mycket störningar och krockar i trafiken?

Jag vet inte hur snabb hastighet man ska vänta sig med 802.11g egentligen. 54 Mbit/s är ju bara en teoretisk hastighet som man aldrig når, men en femtedel kanske är rimligt?

På ett 802.11b-nät har jag som bäst nått 2-3 Mbit/s (vilket är ungefär kring 300 kB/s).

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2003-10-27 02:10

I ett 802.11g bör man förvänta sig minst 20 mbit/s.

Här hemma maxar jag 450-500 kbit/s med en iBook och 802.11b

Allt detta under bra förhållanden, inte som hos mig där allt ligger på 2.4 Ghz bandet.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 02:23

Tja men 11b så brukar jag väl ligga inom mitt lokala när på 500-600 kb/s vilket tycker är får lågt men det är jag det.
Men jag tycker allt det är underligt när man ska köra på ett så kallat extreme 1.1mb/s det är absolut inget att hurra över. det underliga är att när jag och en polare kopplade ihop våra datorer (med kabel) så gick det precis lika snabbt. jag undrar om det inte är något i min pb som är fel. och om det nu är så vad och vilket ska man ställa om för att få ut så mycket kräm som möjligt???

Slagit av blåtand eller testat att byta kanal för airporten?
Min 12:a gick olidligt segt när jag var hemma hos bollman, ända tills jag testade att stänga av blåtanden. Då sa det slurp och allt gick jättefort igen. Fast 802.11b-fort, eftersom varken han eller jag har extremenät.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
Tja men 11b så brukar jag väl ligga inom mitt lokala när på 500-600 kb/s vilket tycker är får lågt men det är jag det.
Men jag tycker allt det är underligt när man ska köra på ett så kallat extreme 1.1mb/s det är absolut inget att hurra över. det underliga är att när jag och en polare kopplade ihop våra datorer (med kabel) så gick det precis lika snabbt. jag undrar om det inte är något i min pb som är fel. och om det nu är så vad och vilket ska man ställa om för att få ut så mycket kräm som möjligt???

När du pratar om din extreme, pratar du då om megaBYTE eller megaBIT?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-27 11:25

Har samma problem här, dock så börjar jag misstänka fragmentering av disken eller liknande. Vid nyinstallationen av system så gick nerladdning till en fräsch ny helt ickefragmenterad partition i runt 2.7-8MiByte/sek vilket jag var helt nöjd med men numera så ligger jag oftast bara runt 1MiByte/sek vilket är dåligt.

Och jag har testat byta kanal och stänga av störningskällor som BT och liknande utan någon förbättring

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 11:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av patriik
När du pratar om din extreme, pratar du då om megaBYTE eller megaBIT?

Megabit

Citat:

Skrevs ursprungligen av acke_e
Har lagt märke till att airport extreme inte är så snabbt som apple påstår. Om jag gör en filöverföring hemma mellan två datorer med airport får jag en ungefärlig hastighet på 500k/sec, vilket inte är u närheten äv den hastighet som man ska få. Undrar om det finns ngn som vet vad detta beror på och vam man eventuellt kan göra år saken.

/acke

Det kan vara så enkelt som att mottagningen är för dålig. TCP använder sig av hastighetsanpassning för att undvika paketförluster, och är egentligen bara tänkt för att användas i gamla hederliga kopparkablar. Hastighetsanpassningen fungerar inte alls som den ska i trådlösa nätverk, vilket ger löjligt låga prestanda. De nya högpresterande standarderna är ännu känsligare, så prestanda kan i vissa fall bli sämre än tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 22:59

Om man får dårlig hastighet kan det ju vara att man kör på 802.11b och inte g. Man kan inte nyttja g om man har en b klient inne på samma bas station.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-27 23:21

testade att stänga av blåtanden på min 17" PB och ingen skillnad visade sig. Jag hade in iBook med vanligt airport tidigare, och om jag inte minns fel så kunde man ställa in vilken hastighet man ville ha där maxhastigheten då var 11mbit/sec. Finns det inget liknade för airport extreme? Om 500k/sec ska vara maxhastighet för airport extreme för en 17" PB så blir jag nästan gråtfärdig av besvikelse.

Inga problem med min PB 17". Dessutom har jag inte full mottagning eftersom basstationen sitter lite fel. Kan leva med det. Sen har jag flera blåtandsenheter som kör samtidigt och stör.

Ciryon

Tips: prova testa att överföra filer med FTP istället.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-10-28 00:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Tips: prova testa att överföra filer med FTP istället.

Ciryon

Jag har provat det men det hjälper inte!

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-29 23:58

Jag flyttade runt 17" for att förbättra signal styrkan en aning. När jag har full mottagning rullar det faktiskt på ganska bra, gjorde bara en snabb liten överföring mellan 2 datorer(drag and drop( hastigheten visas inte)) men hastigheten var i sämsta fall runt 2mb/s vilket inte är att klaga på.
Men man kan däremot tyvärr klaga på annat, ska det inte räcka med ca 2-2.5m avstånd från basstationen för att få maximal mottagning?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-30 00:12

Men jag fattar inte, hur kan ni få som sämst 2mb/s och kommer inte ens upp i det som bäst!!!!

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-30 18:25

se till at du har maximal mottagning. Det gör en enorm skillnad har jag märkt, varför står skrivet tidigare i denna diskution.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-31 00:47

Tro mig det är den.

1
Bevaka tråden