Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skärm på 12" 1 GHz Powerbook + första intryck

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-26 18:01

Nu sittter man precis och skriver detta med sin nyuppackade och nyladdade Powerbook 12". Säger bara MUMS! Måste bara fråga er andra med 12" och eventuellt iBook (om det är samma skärm); Har ni också fenomenet att skärmen liksom går från ljust nedifrån till mörkare uppe på skärmen? Eller har jag drabbats av ett dåligt ex? Lite småirriterande eftersom det inte hjälper hur man än sitter men det har skrivits om detta någon gång tidigare kommer jag ihåg. Skulle vara intressant om ni övriga har det likadant. I övrigt, första intrycken:
+Tangentbordet är ju riktigt bra! Kanonskönt och "snabbskrivet"
+Bra ljud i högtalarna!
+Mycket smidigt format på datorn, så liten så liten
- Efter första laddningen visade den ca 2:35 i batteritid. Blir väl bättre förhoppningsvis, ska se vad det blir i verklig tid när jag dragit ur batteriet
- Det lite underliga fenomenet med bildskärmen som sagt...

Edit: Läste precis testet här på 99mac.com på 12" Powerbook och precis så som fotot som är taget på bildskärmen visar ser det ut. Men jag antar att alla har det så och det är kanske inget man tänker på efter ett tag? Eller vad säger ni som haft er Powerbook ett tag...? I övrigt känner jag att min kärlek för denna lilla makalösa manick ökar hela tiden Redan!

Senast redigerat 2003-10-26 18:22

Skärmen skall bete sig så. Det är lite biograf-känsla över det hela (som det var förr). Jag tänker inte på det längre. Jag har haft min i ca 7månader och är fortfarande mycket nöjd. Finns dock en grej som är ett minus, iBooken som jag har räcker längre på batteriet.

  • Medlem
  • 2003-10-26 18:54

har en helt ny 12" PB jag med o har inte tänkt så mycket på skärmen. har en "skendöd" pixel nere i högra hörnet. med det menar jag att den bara syns ibland o den är i samma färg som bakgrunden, fast lite mörkare då.. så det är helt lugnt för min del..

annars så tycker jag att datorn är så jävla skön! o jag skulle aldrig gå tillbaka till windows o troligtvis inte till en stationär dator heller..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-26 18:58

Oki doki, det låter bra! Tack för svar. Tänkte även lägga in en fråga om skärmen på 12" iBook är likadan men det fick jag ju svar på i och med att du har en och den beter sig likadant. Faktum är dessutom att jag nästan redan börjat vänja mig...:)
Angående batteritiden kan jag för eventuella intresserade meddela att jag har ca 50 minuter kvar och jag började köra vid ca 17-tiden. (två timmar sedan) Det innebär att det ser ut som att jag kommer att hamna på ca 3 timmar i verklig tid. Och då har jag kört iTunes konstant sedan dess.

Det har ju varit mycket klagomål på värmeutvecklingen i gamla pb12". Enligt vissa ska nya powerbooken vara svalare pga ny processormodell. Stämmer detta? Upplever ni som fått nya tolvtummaren att den alstrar mycket värme?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-26 19:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av joyofsound
Det har ju varit mycket klagomål på värmeutvecklingen i gamla pb12". Enligt vissa ska nya powerbooken vara svalare pga ny processormodell. Stämmer detta? Upplever ni som fått nya tolvtummaren att den alstrar mycket värme?

Nej jag har också läst om dessa klagomål och jag tycker inte att datorn är speciellt varm än så länge. Då har jag som sagt haft igång den spelandes iTunes i ca två timmar. Det som kan kännas är att den är lite varmare på sidorna om styrplattan men det är inte mycket och absolut inget jag störs av. Jag skriver i och för sig inte med händerna vilandes där heller. Jag var inne och kände på en 867:a i en affär för ett tag sedan och jag har faktiskt intrycket att 867:an var varmare men det kan jag inte svära på. Den var sannolikt inkopplad med nätadapter dessutom och det har väl betydelse antar jag. Åt vilket håll vet jag inte dock. Jag har inte hunnit testa med nätadapter ännu. Vad gäller undersidan så visst är det lite värme men jag har kört med den ståendes på bordet hittills så jag vet inte riktigt om det skulle vara störande när man har datorn i knät.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 20:34

Min nya PB12 är mycket svalare än den gamla. Nu när vi går mot smällkall vinter, kommer jag sakna den goa värmen.

Axel:
Vilka andra skillnader märker du av i och med uppdateringen från gamla till nya PB12"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 23:19

* Den verkar låta mer. Vilket märks när det är knäpp tyst och man ligger och läser forumet i sängen under täcket innan man ska somna.

* Känns faktiskt rappare. Det kanske är inbillning... Med det gör den. Det är ju lite mer RAM och lite mer MHz.

Annars ingen skillnad.

att de har åtgärdat värmeproblemet är ju egentligen viktigast.
hur står sig batteritiden?
hoppas apple kommer över sin "komponentbrist" snart så jag
får min beställda dator någon gång.

Ska jag någongång köpa en Mac så blir det nog en sån 12" powerbook. Var lite tveksam till formatet först, men det känns som man skulle bli mer flexibel med en sån. Minns när jag hade en 15" pc laptop, det var inget man bar runt på i onödan inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-28 14:28

* den nya pb 12 har en annan strömadapter

* den nya pb12 laddar ur snabbare när den är i vila än den gamla

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-10-28 17:48

Att kopa en pb 12 var det basta jag gjort nar det galler kop av datorprodukter och att det sedan innebar en switch gjorde ju det hela annu roligare:D Jag har haft som mest 6h 20 min pa batteriindikatorn pa min Gen A men sa fort jag rorde musen sa gick det ner till drygt 4h. Men normalt brukar jag fa ut runt 3h 30 min. Nast basta ar den 40gb ipod jag kopte harom dagen men det ar en annan femma.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
[B]* Den verkar låta mer. Vilket märks när det är knäpp tyst och man ligger och läser forumet i sängen under täcket innan man ska somna.

Har just fått min tolvtummare och jag måste säga att den är oerhört grym, skärmen är väldigt bra och den utvecklar inte alls så mycket värme.
Däremot avger den ett konstant ganska lågfrekvent surrande, typ EEEEEE. Ska det vara så?

  • Medlem
  • 2003-10-29 01:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av joyofsound
Har just fått min tolvtummare och jag måste säga att den är oerhört grym, skärmen är väldigt bra och den utvecklar inte alls så mycket värme.
Däremot avger den ett konstant ganska lågfrekvent surrande, typ EEEEEE. Ska det vara så?

Ett lågt susande? Det är hårddisken. Om du väntar tills den varvar ned, borde datorn bli helt tyst. Det går att ställa in i strömspararen.

Angående skärmen, så har faktiskt min 12" iBooks skärm gradvis blivit bättre. Toningen var mycket tydligare förut.

Citat:

Ett lågt susande? Det är hårddisken. Om du väntar tills den varvar ned, borde datorn bli helt tyst. Det går att ställa in i strömspararen.

det är mer ett knarrande ljud, inte susande som fläkten, det uppkommer ibland och försvinner sen. ingen aning var det kommer från. jag har lagt in ett eget minne. kan det ha något med det att göra?

Senast redigerat 2003-10-29 16:14
  • Medlem
  • Borås
  • 2003-10-29 16:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban B
Att kopa en pb 12 var det basta jag gjort nar det galler kop av datorprodukter och att det sedan innebar en switch gjorde ju det hela annu roligare:D Jag har haft som mest 6h 20 min pa batteriindikatorn pa min Gen A men sa fort jag rorde musen sa gick det ner till drygt 4h. Men normalt brukar jag fa ut runt 3h 30 min. Nast basta ar den 40gb ipod jag kopte harom dagen men det ar en annan femma.

Hur 17 fick du upp batteriet till 6,20??? jag och många andra skall vara glada om batt.ikonen visar mer är 2.30...

Minns du hur ditt batteri betedde sig i början? Har det blivit bättre med tiden? Min PB 12 är ca 2 veckor gammal och jag funderar på att ringa apple o klaga på mitt batteri, 2,30 är ett skämt!

Tack på förhand,
G.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2003-10-29 17:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Guilty
Hur 17 fick du upp batteriet till 6,20??? jag och många andra skall vara glada om batt.ikonen visar mer är 2.30...

Minns du hur ditt batteri betedde sig i början? Har det blivit bättre med tiden? Min PB 12 är ca 2 veckor gammal och jag funderar på att ringa apple o klaga på mitt batteri, 2,30 är ett skämt!

Tack på förhand,
G.

Det blev så efter senaste uppdateringen (10.2.8) men som sagt så fort man gör någonting så hoppar den raskt ner på 3-4 h. Jag har laddat upp min fullt sedan använt batteriet tills datorn dog och sedan en ny uppladdning, det är allt. Min pb är sedan början av augusti.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-29 20:58

joyofsound: Håller med dig om skärmen, enligt mig är den riktigt ljussstark och skarp. Måste bara fråga dig om du har "tonings"-effekten på din skärm åxå bara för att säkerställa så att det inte cirkulerar olika varianter av skärmen. Tänker i och för sig inte så mycket på det nu efter några dagars användande. I övrigt var det premiär för "lillen" ute på stan idag och den väckte, fullt förståeligt, genast ha-begär hos många!

ja, den är nog en smula ljusare nedtill, men det är såpass lite att det inte alls stör.

  • Medlem
  • Borås
  • 2003-10-30 12:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robban B
Det blev så efter senaste uppdateringen (10.2.8) men som sagt så fort man gör någonting så hoppar den raskt ner på 3-4 h. Jag har laddat upp min fullt sedan använt batteriet tills datorn dog och sedan en ny uppladdning, det är allt. Min pb är sedan början av augusti.

OK, kan det vara så att mitt batteri är sämre eftersom jag sitter på 10.2.7???

Just nu ligger batteriet på 1.53 efter full laddning med 7 pinnar ljus igång och modemuppringning surfandes med safari...

Någon som upptäckt eller har erfarenheter från hur batteriet uppträder ihop med 10.3, bättre eller sämre???

Citat:

Skrevs ursprungligen av bstark
Ska jag någongång köpa en Mac så blir det nog en sån 12" powerbook. Var lite tveksam till formatet först, men det känns som man skulle bli mer flexibel med en sån. Minns när jag hade en 15" pc laptop, det var inget man bar runt på i onödan inte.

PowerBook 15" går ej att jämföras med 15" DELL eller motsvarande

Hälften så tjock, hälften (minst) så tung... fyra-fem gånger mer personlighet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-30 13:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Guilty
Någon som upptäckt eller har erfarenheter från hur batteriet uppträder ihop med 10.3, bättre eller sämre???

Bättre! Omkring +40% batteritid på min PB12"867! Det är värt mycket för mig, mer än kostnaden för 10.3. Men det kanske inte gäller för alla. En till här i varje fall: http://www.powerpage.org/cgi-bin/WebObjects/powerpage.woa/wa/story?newsID=11523

  • Medlem
  • 2003-10-30 13:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av joyofsound
... jag har lagt in ett eget minne. kan det ha något med det att göra?

Knappast.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Axel von Matern
* den nya pb12 laddar ur snabbare när den är i vila än den gamla

Ja det kan man ju lugnt säga. Datorn är HELT tom, när den varit i vila över natten! Helt sjukt! Det är fan inte viloläge! (Detta är ett helt nytt problem, jag har haft PowerBook sedan 520-tiden!)

Citat:

Skrevs ursprungligen av joyofsound
ja, den är nog en smula ljusare nedtill, men det är såpass lite att det inte alls stör.

Jag har tagit in min bakgrundsbild i PS och gradient-mörkat den i nederkanten. Det funkar faktiskt - jag lurar mig själv!

1
Bevaka tråden