Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första exemplaret av Panther överlämnas av Oscar Bjers

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 11:06

Men nu är jag förvirrad. Oscar Bjers kan ju inte ha varit på både InLife och Macoteket Store samtidigt! Ändå finns bilder på honom från båda affärerna vid lanseringstidpunkten!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 11:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rajje
Men nu är jag förvirrad. Oscar Bjers kan ju inte ha varit på både InLife och Macoteket Store samtidigt! Ändå finns bilder på honom från båda affärerna vid lanseringstidpunkten!

Jo. Apple har nämligen anställt två enäggstvillingar: Oscar1 och Oscar2.

Nja, InLife och Macoteket ligger rätt nära varandra. Det är egentligen bara en rullstensås som skiljer dem åt.

Min gissning är att Oscar och den andra killen från Apple tog tunneln under Brunkebergsåsen eller kanske taxi.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Prusic
Undrar om jag ska installera panther på min Ibook 800? Krävs det en G4:a för att katten ska rulla smidugt?

Någon här som installerat på en G3-maskin?

Det är betydligt större hastighetsskillnad för G3-maskiner. Min iMac DV känns numera nästan som en G4'a.

Ciryon

Inte finns det att få tag på i Sundsvall heller, jag får nästan skämmas att vi inte har några hemma... vill ha in det på imacen hemma... undrar bara om sambon klarar en datorn omgörning till...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2003-10-25 11:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
... undrar bara om sambon klarar en datorn omgörning till...


Samma problem här... fast hon gav med sig i morse, eftersom jag inte envisades med att sitta uppe halva natten och installera om.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Prusic
Undrar om jag ska installera panther på min Ibook 800? Krävs det en G4:a för att katten ska rulla smidugt?

Någon här som installerat på en G3-maskin?

Jag vet inte i hur många tidigare trådar det redan sagts, men många är det:

Panther gör din dator snabbare! Inte tvärtom. Därför: Kan du köra 10.2 idag och tycker det fungerar bra så kommer 10.3 bara att kännas ännu bättre.

(Och det finns även många rapporter från folk med G3 som tycker det fungerar bara fint.)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
- Jag märker inte några andra skillnader! Får sitta och klicka runt imorgon. Känns lite konstigt att uppdateringen kostade 1500 spänn, men jag har ju inte testat speciellt mycket ännu.

Aha - ny Mail!

För att vara grundaren av 99mac så verkar du veta förvånansvärt lite om Panther (med tanke på hur omfattande diskussioner det finns här)...

Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Ja, när jag tog bort den förslutande tejpen från kartongen så följde trycksvärtan med. Otroligt ickemaccigt!

Jag märkte samma sak. Lådan blev brun under stället där tejpen suttit.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
För att vara grundaren av 99mac så verkar du veta förvånansvärt lite om Panther (med tanke på hur omfattande diskussioner det finns här)...

Jo, men jag vill upptäcka dom själv! Under dagen har jag märkt en massa nya finesser - bland annat inbyggt VPN-stöd så att jag kan logga in via brandväggen och komma åt alla servrar på ett smidigt sätt.

Jag kan säga en sak: bara för att jag råkade starta 99mac betyder det verkligen inte att jag kan allting som skrivs här eller att jag följer alla diskussioner - jag får väldigt avancerade frågor ibland ifrån medlemmar som förväntar sig att jag är überguru #1.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-25 15:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
jag får väldigt avancerade frågor ibland ifrån medlemmar som förväntar sig att jag är überguru #1.

judå, var inte så blygsam - det är du väl

Näe, det är klart att du inte kan hålla kolla på varenda macgrej och varenda inlägg i varenda tråd. Det väntade jag mig inte heller. Men just Panther är ju en så stor grej i macvärlden att jag fann det lite roligt med dina kommentarer... (Panther => stor machändelse, 99mac-grundare => hängiven macanvändare, hängiven macanvändare => påläst om nytt i Panther)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 15:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag märkte samma sak. Lådan blev brun under stället där tejpen suttit.

Det kanske är för att man inte ska kunna glutta i kartongen innan man köpt den?

Jag fick en lektion i iPhoto. Det gick ta mig tusan inte att minska ner bilden till 500 pixlars bredd och ladda upp den med FTP. Eller vet ni hur man gör?

Det blev Graphic Converter och en snabb nedladdning av Fetch för att rädda situationen. Saknade min Powerbook!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 15:52

aha Björnström online och aktiv, det dyker snart upp många trevliga bilder ifrån gårdagskvällen kanske?;)

Snabbare låter bra, för 10.2 är tamejtusan inget fartmonster. Mindre uselt än 10.1 är min åsikt, och mycket långsammare än MacOS9. Hoppas verkligen att 10.3, som ni säger, rättar till det. Men hur är det med resten? Badbollar i Finder, taskig filnavigering, sorg och bedrövelse om man sätter datorn i vila med en fileserver mountad? Är det bättre? Rentav mycket bättre?

Det där med att skala om fönster, det har man bara problem med om man inte begripit vad "skala om till lagom"-knappen är till för. Det är tamejsjutton en unik finess på Macen, och en viktig en! Klart MS-användare måste kunna skala om från alla håll, för de måste ju skala om en massa! Med en Mac måste man inte det. (Fast 10.2-Finder var dålig på att skala rätt. Är det fixat?)

Äntligen känns mac os X fullständigt! Panthern kom inte en dag för tidigt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 17:41

Snabbare låter bra, för 10.2 är tamejtusan inget fartmonster.

Njae, på olika punkter var det sjuktligt bra eller sjukligt dåligt kontra OS9. På en G4:a eller bättre såg jag ingen anledning att köra annat än OSX 10.2, 10.3 gör saker snabbare, ja.

Badbollar i Finder

Tyvärr inte helt borta. Skadat att inte varje Finder-fönster kan agera som "sitt egna app" eller vad man ska kalla det. Försvinner en filserver ex låser sig fortfarande hela Finder (i varje fall mot en WinXP-maskin) ett tag.

taskig filnavigering

Har blivit oerhört mycket bättre. Jämför med OS9 var ju OSX 10.2 ljusår bättre. Panther gör saker ännu bättre, speciellt i öppna/spara dialoger. Synd att Apple in la in "search" funktionen direkt där också...

sorg och bedrövelse om man sätter datorn i vila med en fileserver mountad?

Kan pröva senare... Tror AFP blivit mkt bättre på denna punkt. Vet inte hur SMB funkar...

"skala om till lagom"-knappen funkar bra i Findern. Lite annorlunda än i OS9 tror jag, men det beror ju också på att du kan ha flera olika "vyer" hur du letar efter filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-25 17:46

Trevlig bild!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 18:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv Skadat att inte varje Finder-fönster kan agera som "sitt egna app" eller vad man ska kalla det. Försvinner en filserver ex låser sig fortfarande hela Finder (i varje fall mot en WinXP-maskin) ett tag.

Amen. Skadat är ordet. Trodde att detta skulle vara löst nu, men tydligen inte. Varför? Kan ju inte vara omöjligt att lösa detta. Trodde det var det som menades med multithreading. Eller är inte Finder det ännu? Badbollar i Finder förtar enormt mycket av "världens bästa OS"-känslan.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-25 21:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Trodde det var det som menades med multithreading. Eller är inte Finder det ännu? Badbollar i Finder förtar enormt mycket av "världens bästa OS"-känslan.

Man kan trösta sig med att badbollen är rätt snygg numera. Dessutom så borde man kunna få dubbla badbollar på en MP Mac med Panther. The wonders of multithreading...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag fick en lektion i iPhoto. Det gick ta mig tusan inte att minska ner bilden till 500 pixlars bredd och ladda upp den med FTP. Eller vet ni hur man gör?

Det är inga problem att exportera bilden med 500 pixlars bredd, men FTP får du fixa med annat program.

Däremot så rekommenderar jag att man skalar bilden med nåt annat program också om bilderna ska ut på webben, för iPhoto har så vitt jag vet ingen inställning för jpeg-kvalité och om man som jag fotar i maximal kvalité så blir även den nedskalade bilderna samma (95 procent i mitt fall) och därmed onödigt stora.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-25 23:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Det är inga problem att exportera bilden med 500 pixlars bredd, men FTP får du fixa med annat program.

Däremot så rekommenderar jag att man skalar bilden med nåt annat program också om bilderna ska ut på webben, för iPhoto har så vitt jag vet ingen inställning för jpeg-kvalité och om man som jag fotar i maximal kvalité så blir även den nedskalade bilderna samma (95 procent i mitt fall) och därmed onödigt stora.

-...hellre mer komprimering är mindre punktstorlek. frimärken har man skådat tillräckligt mycket på posten och pressbyrå...:eek::D

Blev av med badbollen när jag tog bort iDisk och Nätverk i listan när man gör sökning (görs under inställningarna). Slut badbollar!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 02:12

Sökning i Panther är sjukligt snabbt! Sökte igenom min Lace FireWire-disk på 100 Gb i realtid... 93 GB används för 9500 filer... Detta på en "gammal" dual G4 500.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-26 15:39

Någon som har installerat på en Pb G4, 400 mhz?
Hur verkar det? Problem? Kan man tillgodogöra sig alla förbättringar även på en så gammal maskin? Hur mycket större plats tar systemet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-26 15:43

Det blir nog bara bättre på en äldre maskin. Jag la in det på en DUAL G4 500 och märker stor skillnad. Blir att lägga in det på en G4/400 på jobbet på måndag. Kan inte tänka mig du förlorar något på att lägga in det på en PowerBook av modell äldre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo

Trevlig bild!

snygg....öhm... rosa grej?!

InLife tackar alla de 99mac medlemmar som besökte oss under fredag kväll.
24/10 när Panther lanserades

Personalen

Varsågod, det var trevligt.
Tack för musmattan.

Bevaka tråden