Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trasigt lås på iBook

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iBook har ett numera inte så väl fungerande lås till locket. Det är irriterande att väcka den ur vila av misstag och därför funderar jag på att få det reparerat. Kroken är hel, men den fastnar bara inte i nedfällt läge. Det ska väl vara magnetiskt, men varför det inte funkar vet jag inte. Verkar det dyrt att fixa?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-24 14:44

Antagligen har "låsklacken" som kroken ska haka i gått av. Den finns inte att beställa löst så det blir till att köpa hela "Top Case" och då kan du räkna med att priset kan vara ganska högt...

Om du fäller ned locket sakta, kommer kroken ut då precis innan
locket är helt nere? För det skall den. Om inte? kan man ju misstänka att det är något vajsing med magneten (i låset).
Annars är det "låsklacken" där nere som bråkar, fjädrar ej tillbaks
och håller kroken, eller sitter fel.

Då är det nog tyvärr "låsklacken". Jaja, får klara mig ändå. Det har ju gått ett bra tag redan... Hade mest varit skönt att slippa problemet när jag inte har datorn i någon väska utan bara bär omkring på den löst.

Exakt det som hände med min iBook. Hade inte lust att lägga ut multum med pengar på en ny "top case" så jag fixade det själv.

Plockade isär iBooken med hjälp av en ganska bra beskrivning från xlr8yourmac.com om jag minns rätt. Inte särskillt avancerat men lite svettigt, speciellt när man skulle kränga av det vita höljet från underdelen.

Den avbrutna klacken (gjort av något slags kompositmatrial, kändes alldeles för klent) låg lyckligtvis kvar och rasslade i datorn, så jag tog helt sonika och limmade fast den igen. Dessutom fanns det plats att förstärkte det hela genom att stödja upp klacken på två sidor. Jag tog ett hyfsat styvt stål från ett blad till en sticksåg som jag slipade tunnare och filade till rätt form.

Det funkade finfint, har(hade) inga som helst problem med låsfunktionen efter det.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-10 11:16

Själv måste jag trycka skärmen en aning i sidled (2-3 mm åt höger) för att få låset att klicka i läge.
Detta uppkom sedan jag råkade tappa en 17" CRT-skärm från ett skärmstativ över den öppna iBooken... (Tog på iBook-skärmens överkant, som smälldes igen. Den blev nog aningens krokig då, men annars inga problem!)

  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 07:47

Dr Jerkyll jag kunde inte hitta ritningarna på den sidan, kan du länka den eller finns det någon annan som vet någon annan sida för just ritningar till "top case"

1
Bevaka tråden