Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med min Router D-Link 604

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick ju bredband igår, och beställde en router samtidigt.
ADSL-modemet fungerar ypperligt, och idag så tänkte jag koppla in min Router.
Följde instruktionerna punktligt.
Har följt Setupen exakt, slog in http://192.168.0.1 i URL:n.
Sedan skrivit admin, lämnat fältet blankt för lösenordet.
Efter det kommer Homepage upp och man klickar på Run Wizard.
Sen ska mman ju välja ett lösenord, och när det är klart är det dags för tidzon, så långt går det bra.

Jag har inget fast IP-nummer utan skall välja Dynamiskt, och gör så.
I nästa fönster ska man klicka på CLONE MAC ADDRESS.
Jag gör så och klickar Next.

Då visas: Setup is Complete.
Nästa steg är att klicka Restart.
Jag gör så!

Nästa fönster är lite knepigare

En liten knapp som det står:
Continue
ovanför den står det: The device restarting...

Continueknappen är inringad och leder till en textruta som det står CLOSE inuti.

Sen står det längre ner i min manual att..
You will be returned to the Home tab

Pkt 6 i manualen säger att jag skall starta om min webbläsare för att testa uppkopplingen.
Jag gör så.
Men det händer inget, bom stopp!!
Återvänder in på RunWizard och tuggar och kollar Status
Där står det att jag är Disconnected....

Vad gör jag för fel?

Har funderat på det sista fönstret, på knappen Continue, ska jag invänta något där, ex.vis att det ska dyka upp Close...

Jag väntade bra länge men det hände inget så jag tryckte förstås på Continue...

Snacka om nätvärk;-) Har du DHCP inställt i nätverks konfigurationen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-24 00:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pocahontas
I nästa fönster ska man klicka på CLONE MAC ADDRESS.
Jag gör så och klickar Next.

Hade problem att få min att funka, tills dess jag såg nånstans att DHCP-servern tydligen är ganska noga med att MAC-adressen på routern är samma som på den dator som senast (alltså, innan man installerade routern) var uppkopplad på modemet

Eftersom "clone MAC address" inte gjorde just det den skulle göra, utan bara behöll routerns fabriksinställda MAC, fick jag leta reda på min dators MAC-adress (stå i fliken "home", gå in på LAN, klicka på "client list"), kör wizard igen och skriv in din dators adress i MAC-address-fältet. Vips! Ute på nätet. Funkar bra med alla mina datorer både gamla och nya, peeeeeseeee och mac

Så kan det vara...

Tack
Ska kolla upp det senare, just nu ligger bredbandet nere, glädjen var kortvarig, ett dygn har det fungerat, sen bröts det igår kväll vid 22-tiden.

Får hoppas att detta inte är vanligt inom bredbandbolagen att sånt inträffar.
Bolaget jag valt heter Arete Internet.
Felanmälan är gjord och jag hoppas att någon ger sig ut i kylan och kollar.
-12 hade vi här i morse:(

Jo, DHCP är valt i Nätverksinställningarna.
Har kört med Airport tidigare, och skiftade om till Ethernet.
iofs spelade det ingen roll, det funkade med både Airport och Ethernet när jag kör mot ADSL-modemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-24 07:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pocahontas
Tack
Ska kolla upp det senare, just nu ligger bredbandet nere, glädjen var kortvarig, ett dygn har det fungerat, sen bröts det igår kväll vid 22-tiden.

Får hoppas att detta inte är vanligt inom bredbandbolagen att sånt inträffar.
Bolaget jag valt heter Arete Internet.
Felanmälan är gjord och jag hoppas att någon ger sig ut i kylan och kollar.
-12 hade vi här i morse:(

jag har comhem och det har funkat felfritt sen jag skaffade det i februari. Routern har funkat felfritt också sen jag skaffade den även om det bara är en vecka sen...

-12? typiskt att det alltid ska vara varmare i städerna...
*avundsjuk och längtar norrut*

Bor 5 mil sydost om Göteborg, orten heter Gällinge och ligger i Halland.
Alltid kallare här än i Göteborg:(

Citat:

Skrevs ursprungligen av otg
Eftersom "clone MAC address" inte gjorde just det den skulle göra, utan bara behöll routerns fabriksinställda MAC, fick jag leta reda på min dators MAC-adress (stå i fliken "home", gå in på LAN, klicka på "client list"), kör wizard igen och skriv in din dators adress i MAC-address-fältet. Vips! Ute på nätet. Funkar bra med alla mina datorer både gamla och nya, peeeeeseeee och mac

Så kan det vara...

Hur fann du din dators MAC-adress? Var det när du klickade "client list"?

Dum fråga kanske....
Appletalk har väl inget med detta att göra?
För det har jag inte aktiverat.

Bredbandsanslutningen funkade ju när jag körde enbart med ADSL-modemet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-24 08:09

Det går att reseta routern med gem på baksidan.Så fick jag mitt att fungera.

Var där ett par ggr med gemet i går kväll:confused:

Bara de kommer igång med uppkopplingen igen så jag får gå in och konfigurera min Router igen...h-e:mad:

Har bara fått besked att något är fel, inte när det beräknas komma igång igen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-24 08:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pocahontas
Dum fråga kanske....
Appletalk har väl inget med detta att göra?
För det har jag inte aktiverat.

Frågor är inte dumma om man inte redan vet svaret

Jag har alltid appletalk på. Det känns bättre då...

Jo jag har haft Appletalk på min G4:a påslaget i "evigheter" men av någon anledning aldrig i min iBook, och det var den jag använde när jag skulle konfigurera D-link

otg
Du svarade inte på min fråga hur du fann din MAC-adress;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-24 10:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pocahontas
otg
Du svarade inte på min fråga hur du fann din MAC-adress;)

Oj förlåt!

Jo när man klickar på client list ska den komma upp. Routern har ju helt klart kontakt med datorn eftersom du kommer in i den med webläsaren, så din iBook bör synas i listan.

Annars kan du gå in på apple systeminformation ("om den här datorn" i applemenyn, klicka på mer info)
I nätverksöversikt finns "Ethernetadress"

Den är det

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-10-24 10:19

Får du IPadress från routern?

Själv har jag inte haft ngn nytta av wizzarden - dey är ju så få inställningar som behöver göras och jag har alltid hamrat in det manuellt.

Macadresscontrol är väl inte superviktigt heller om du inte har radioLAN?

Är helt grön på detta med bredband och routrar:)
Så jag började stegvis, först med CAT5-kabeln till ADSL-modemet, så att jag såg att bredbandsuppkopplingen fungerade, sen vart man nöjd en stund:D .

Nästa steg var att få igång Routern, frugans PM4400 har inget Airportkort..sen är det ju bra att ha en Router tänkte jag.

Som sista steg skulle jag lägga till min Airport Basstation och koppla bort min iBook från Routern, det är ju den jag har konfigurerat med.

Nu ligger fortfarande ADSL-linan nere, felt verkar vara jobbigt, borde varit igång nu..så jag är glad att jag inte börjat trixa med min G4:a och Airporten ännu, så jag kommer ut på nätet via modem och Telia, går ju inte fort precis:rolleyes: , man vänjer sig fort!

Kollade precis efter Ethernetadressen i mina datorer...och som jag förstår så måste det vara den som ligger under "Inbyggt"
Fan vad nuffror och bokstäver att hålla reda på, inget sånt som man går och bär i huvudet:p

Senast redigerat 2003-10-24 10:46
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-24 11:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pocahontas
Kollade precis efter Ethernetadressen i mina datorer...och som jag förstår så måste det vara den som ligger under "Inbyggt"
Fan vad nuffror och bokstäver att hålla reda på, inget sånt som man går och bär i huvudet:p

Oj oj oj, viktiga saker att kunna utantill...

Det är rätt adress i alla fall, sex grupper om två siffor/boxtäver

Och som svar på Wibergs kan jag säga att både för mej och min polare så var det just MAC-adressen som löste alla problem. Och jag har inte radioLAN, lyssnar knappt på P3

boxtäver:eek:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-24 11:26

Jag hade exakt samma strul med router för ett tag sen. Det var MAC adressen som spökade. Jag gjorde så att jag stängde av ALLT. Dator, router o modem. Pluggade ur tfn kabeln till modemet. Lät allt stå avstängt 20-30 min. Kopplade sen ihop modem, väntade tills det blinkat klart, sen router och sist ethernetkabel till datorn, allra sist startade jag datorn. Sen var jag ute på nätet. Pust! Vet inte exakt vad det är men ngn form av låsning av MAC adressen tippar jag.

Pentry
Ska kolla ditt tips med, fel som löser sig själv är egentligen det allra värsta jag vet:mad:
Jag vill alltid i mitt jobb som tekniker VETA vad som orsakar ett fel, så att man nästa gång har möjlighet att fixa till det snabbt:)

Mailade vår support ang Routern och han svarade:
Kan mycket väl stämma. Jag har dock testat att clona en kunds MAC utan
resultat.

Eventuellt är inte DI-604 i den nuvarande firmwaren korrekt, det kan
krävas uppgradering eller ny hårdvara. Jag undersöker saken.

Så det är många varianter på problemet nu:D

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-24 12:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pocahontas
Mailade vår support ang Routern och han svarade:
Kan mycket väl stämma. Jag har dock testat att clona en kunds MAC utan
resultat.

Just klonandet funkade inte för mej, fick fysiskt knappa in adressen

[QUOTE]
Eventuellt är inte DI-604 i den nuvarande firmwaren korrekt, det kan
krävas uppgradering eller ny hårdvara. Jag undersöker saken.

Så det är många varianter på problemet nu:D

[/QUOTE]

Fast om du nyss köpte den... jag köpte min för en vecka sen...

Och ja, det heter boxtäver... det heter lixom och taxåmycke oxå
I miljövänlighetens namn måste man ju spara trycksvärta och skärmpixlar och allt möjligt

Nu är bredbandet fixat, återstår då att titta på Routern:)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-10-24 14:18

Jag har

Current Firmware Version: v1.81b2

på min DI-604 och den rullar på förnärvarande…

Vad jag tänkte på var ju att routern kan neka LANanslutna burkar att accessa WANet genom att endast tillåta vissa macadresser - detta är toppen om man har WLAN eftersom du minskar risken för drive-by-access. Om man har hyggliga lås på huset och bara kör trådbundna burkar så kan man enabla macadresscontrolfilter (vilket ord) - då borde inte macadresserna ställa till något bekymmer... sen finns det ju ISPer som tydligen jäklas och inte vill att två burkar (två olika macadresser) skall kunna dela på en uppkoppling. Detta inkl workarounds är beskrivet i flera trådar här på 99mac.

Nu skulle ju Pocahontas köra trådlöst också så då kanske det finns poäng med MACadresscontrol.

Förresten, finns det inte en router i Airport-basstationen, med LAnportar till hustrun? Då blir ju routern lite överflödig.

Lycka till!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-24 14:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av Wiberg
JFörresten, finns det inte en router i Airport-basstationen, med LAnportar till hustrun? Då blir ju routern lite överflödig.

Lycka till!

Ja det finns ju "dela internetanslutning" i nätverxinställningarna (förutsatt att man har fler nätverxkort), så då borde det ju funka lika bra med airport att dela

Fast om man har 7 datorer...

Och nån av dem kanske är en Performa 630 med system 7.1.2...

...så kör man med D-Link...

det gör i alla fall jag

Jo jag har ju en Silverfärgat Airport, den med bara en Ethernetport.

Har trixat länge nog nu med den dj-a routern och supporten svarade mig nyss:

Hej!
Avvakta routern lite. I värsta fall måste vi byta ut alla vi delat ut
eftersom D-link inte klarar en typ av DHCP-tilldelning. Men jag tror vi
kan lösa det på annat sätt.

Jag får ägna mig åt Airporten då, så får jag åtminstone i gång min G4:a som står för långt ifrån ADSL-modemet, och den grå Patchkabel CAT 5 jag tog hem på jobbet tycks inte fungera, tog med mig flera som jag vet funkar där, varför den inte funkar här är obegripligt.
Den som följde med ADSL-modemet är röd....

Hur gör jag med Airporten?
ansluter den till ADSL-modemet, och sen?
Öppnar verktygsmappen och letar upp Airport Inställningsassistent?
Usch, det gillar jag inte, var så länge sen jag gjorde det

Har ju fungerat så bra tidigare under Teliatiden, men det är inte mycket att be för tydligen...
Något jag måste iakttaga?

1
Bevaka tråden