Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med fläkt på grafikkort i 2x2GHZ G5:a

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har problem med fläkten på ATI Radeon 9800 Pro -grafikortet i min nya 2x2Ghz G5a.

Alla andra fläktar låter "fläktlika" medan grafikkortet har ett "vinande" ljud med tydlig "oscillerande högfrekvent" ljud (typ dra fingret längs med kanten på ett kristallglas-ljud).

Om jag tar bort skyddskåpan och stannar fläkten på grafikortet med ett finger försvinner ljudet direkt.

Fråga: ska det låta så eller är någonting fel?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-26 11:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av MagnusB
Har problem med fläkten på ATI Radeon 9800 Pro -grafikortet i min nya 2x2Ghz G5a.

Alla andra fläktar låter "fläktlika" medan grafikkortet har ett "vinande" ljud med tydlig "oscillerande högfrekvent" ljud (typ dra fingret längs med kanten på ett kristallglas-ljud).

Om jag tar bort skyddskåpan och stannar fläkten på grafikortet med ett finger försvinner ljudet direkt.

Fråga: ska det låta så eller är någonting fel?

Jag tror nog att du får leva med det eller köpa passiva kylfläns som jag ( om det nu funkar i G5) det gör det iallfall i min pc. eller så byter du ut mot Radeon 9600 pro istället.

Jag har samma grafikkort, och mitt låtar inte als - iaf inte som du beskriver det. Jag har dock bara haft min g5 sedan en vecka, och har hört att vissa problem kann uppstå eftr några veckor; så, vi får se hur det går...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-26 14:14

Att små fläktar som kyler kretsarna på grafikkort väsnas är ju ett känt faktum. Hur många G4 ägare irreterades inte i början på ATI korten med en liten fläkt på. De surrade väldigt otrevligt.

Personligen böt jag ut ett sådant kort i min brors G4:a nu i helgen och den blev betydligt tystare. Men det var ju några år sedan de korten släpptes.

Konstigt att fläkttillverkarna inte lyckats konstruera mer tysta fläktar i de små dimensionerna.

Men det finns ju alltid sofistikerade kylflänsar att montera dit istället.

Tack för alla svar!

Är det någon som har tips på kylflänsar?

Zalman, det enda jag känner till, går inte att montera i en G5:a eftersom det är ont om plats både neråt och uppåt.

Tips på andra, tystare, fläktar till grafikortet motages gärna också!

1
Bevaka tråden