Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Montera RAM i nya 15" PB ??

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-23 07:49

Hej

Undrar om någon vet om det enkelt går att själv sätta i mer ram minne i en ny 15" PB? Man vill ju inte gärna skruva för mycket på en splitter ny maskin ( när den väl kommer)

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-23 09:51

Om det är lika som på en iBook är det busenkelt.
Man drar tillbaka två "snäppar" och fäller upp tangentbordet så sitter minnesplatserna där, väldigt lättåtkomligt. Inget härjande med skruvmejslar och liknande.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-23 10:19

Jag tror man skruvar upp ett lock på undersidan på de nya pb 15". Jag tror min kommer idag och jag har en 512:a här som väntar på att bli ditmonterad. Kan återkomma när det är gjort.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-23 10:24

Aha.
Nåja, i vilket fall som helst är det nog enkelt.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-23 17:44

Skriv gärna hur du satte i det, jag blir rent nervös när jag tänker på att börja skruva i en ny 15" PB för 23 000

Jag kan meddela att det inte alls var några problem att sätta in minnet i Kemppes nya fina PowerBook 15"!

Han fick datorn idag och jag hjälpte honom att montera minnet och det var precis som han skriver. Man skruvar lös en lucka på undersidan och sätter in minnet där. Busenkelt!

Om jag nu bara kunde lura iväg honom en stund så jag kan sno hans nya PB...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 19:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
Skriv gärna hur du satte i det, jag blir rent nervös när jag tänker på att börja skruva i en ny 15" PB för 23 000

Se bara till att du har EXAKT rätt storlek på mejseln, annars får du alldrig upp skruvarna.

/Erik

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 22:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erran
Se bara till att du har EXAKT rätt storlek på mejseln, annars får du alldrig upp skruvarna.

/Erik

"Philips 0" passar bra...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-23 22:38

ok, tack för svaren. Dax för nästa då. Vad är en Philips 0 ?
Är det nån speciell sak eller har man kanske en sådan hemma?
Och hur vet man att minnet är godkännt att sitta i en PB? försvinner garantin om datorn går sönder om man själv sätter i det?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 22:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
ok, tack för svaren. Dax för nästa då. Vad är en Philips 0 ?
Är det nån speciell sak eller har man kanske en sådan hemma?

Stjärnmejsel av typ "philips" med storlek "0" (noll).

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2003-10-23 23:06

ok, tackar för det.

Vi använde en skruvmejsel avsedd för att öppna "dosor" (internetbankdosor) med. Fungerade fint!

Citat:

Skrevs ursprungligen av basic
Och hur vet man att minnet är godkännt att sitta i en PB? försvinner garantin om datorn går sönder om man själv sätter i det?

Om du nu har tömt hela spargrisen för att ha råd att köpa datorn kan det vara dumt att dumsnåla och köpa minne i en dålig PC-butik. Om du istället handlar på exempelvis www.macoteket.se så har du garanti för att minnesmodulerna passar i din dator. Att sätta i det själv äventyrar inte garantin i sig, förutsatt att du följer instruktionerna.

Philips kallas för övrigt ofta stjärnskruvmejsel.

Chilla, det ordnar sig ska du se

1
Bevaka tråden