Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Logitech MX900, Logitech's största miss?!

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Snart släpper Logitech, MX900. Det är en optisk trådlös mus som använder bluetooth för överföring av data. Med denna levereras en bluetooth hub, allt fruktansvärt snyggt och prydligt. Så varför skriver jag detta inlägget? Jo, dom stödjer bara PC!? Hur kan man undvika att stödja Mac OS X som har bluetooth med sig i ryggsäcken sedan ett bra tag och satsa på Windows XP enbart? Jag har själv haft djävulska problem med mitt(föredetta) bluetooth paket med tangentbord och mus ifrån Microsoft, såpass att jag fick två st nya hemlevererade innan dom själva gav upp och gav mig pengarna tillbaka och en slant extra för besväret. Detta måste vara den största missen genom tiderna för Logitech rakt av...

*suck*

Vart bara tvungen att skriva av mig!

/D

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 20:26

Skulle det inte kunna vara så att de glömt skriva på sin hemsida att MX-900 även funkar på mac? Det tror jag

- Emil

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-23 13:04

Ok, är det nån som vet sanningen bakom MX900? Kan det vara så illa att Logitech, som brukar vara tjenis med apple, skippat OSX-stöd för MX900??

MX900 hade ju varit den ultimata musen till en ny PB.

Jag håller på att jaga Logitech för ett test av MX900. Man hoppas ju att det bara är så att drivaren inte är klar. Bluetooth bör väl fungera och OSX brukar klara åtminstånde två-knappar och scroll utan drivare.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-23 15:31

Jaga på. Själv kör jag MX500 med nåt slags stöd på alla 8 knapparna med ett visst nytt OSX. Men det är kanske nå specchial med Apples BT:..

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-09 16:34

Någon som vet något mer om denna? Funkar den med Mac? Tycks ha sett någon som faktiskt använder den med en Powerbook (på spymac.com)

  • Medlem
  • 2003-11-09 16:56

Logitech har ju blivit mycket mer macvänliga på senaste. Släppt drivrutiner för Mac OS till nästan alla deras rattar osv. Så det verkar konstigt att denna musen endast skulle vara till WinXP.

Jag har pratat med Logitech om att få låna test-prylar men det verkar gå långsamt... Återkommer när jag vet mer.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-28 00:21

Nån som vet om MX900 funkar för mac med inbyggd BT????

Citat:

Skrevs ursprungligen av c5j
Nån som vet om MX900 funkar för mac med inbyggd BT????

Har inte sett något om det, men det har kommit användarrapporter om att den fungerar med den medföljande BT-adaptern/laddaren. Dessutom är det på gång uppdaterade drivrutiner från Logitech som stöder BT-möss/tangentborden.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-28 02:24

Jo. Det finns en tråd om Logitechs Bluetooth prylar under "Köptips". Jag mailade supporten i USA och de berättade att de just nu betatestade OSX drivrutiner men att de inte visste när de skulle släppas. Besök på deras hemsida med jämna mellanrum rekommenderade supportkillen.

Angående funktionen ihop med Apples bluetooth-interface och USB-BT adaptrar, så fungerar ju de mest simpla funktionerna. Stöd för alla knapparna på musen går dock ej att få. Förutom i exposé av någon lustig anledning.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 10:48

Ok nu kan jag berätta att jag köpt en MX 900 som jag ska ha till min pc.
Jo jag vet att jag svär men så illa är det iaf.. nå väl jag råkade fumla lite och vipps så fick powerbooken kontakt med den.
Alltså MX900 funkar med powerbook via blåtand!!!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-16 11:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
Ok nu kan jag berätta att jag köpt en MX 900 som jag ska ha till min pc.
Jo jag vet att jag svär men så illa är det iaf.. nå väl jag råkade fumla lite och vipps så fick powerbooken kontakt med den.
Alltså MX900 funkar med powerbook via blåtand!!!

Snälla kan du göra fler hårda tester. Hade varit ovärdeligt för oss som går i MX900-köpastankar. Ex: Laggar den? precision? Batteritid? osv.
Tack på förhand! Lycka till med peceen.

Jag har provat den ett par gånger med en PB G4 17" och den funkar bra, och datorn känner lätt av den varje gång man väckte datorn. Det jag reagerade på var att den var ganska tung, men det har jag märkt att dom flesta är.
Om man jämför mic........oft och logitech så tycker jag logitech är bättre.
Jag vet att Peter Esse ägern en MX 900 och kanske kan ni be ha om ett test?
Det står även lite info på macotekets hemsida om vilka knappar som funkar.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2004-02-05 09:21
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag har provat den ett par gånger med en PB G4 17" och den funkar bra, och datorn känner lätt av den varje gång man väckte datorn. Det jag reagerade på var att den var ganska tung, men det har jag märkt att dom flesta är.
Om man jämför mic........oft och logitech så tycker jag logitech är bättre.
Jag vet att Peter Esse ägern en MX 900 och kanske kan ni be ha om ett test?
Det står även lite info på macotekets hemsida om vilka knappar som funkar.

Japp japp, det stämmer, hur vet du det Mats

Anyway.. musen fungerar strålande på Macen... dvs höger och vänster musknapp, scroll samt de speciella scrollknapparna som sitter på den.

I övrigt finns det inga drivisar att ställa in de resterande 3 knapparna, dock är de aktiva, och tex Exposé har ju egna inställningar vad man skall applicera de olika funktionerna, och där kan man blanda annat välja upp till 40 musknappar eller vad det är... och givetvis också de tre resterande knapparna på Logitechen... såååledes har jag numera funktion på _alla_ knappar.a

Laddaren som också fungerar som en USB-bluetooth-adapter tror jag inte fungerar till Macen dock, utan den fungerar här endast som laddare.

Det var någon som frågade om den laggade.. ja det gör den, ibland känns det som de gamla knapparna med smutsig kula... men oftast är den underbar.. det är också skönt med en så pass tung mus när man jobbar i photoshop tycker jag, allting blir mycket rakare hehehe.. batteritiden är okey, och den börjar blinka låååååångt innan batterierna tar slut.. bara att sätta den på laddning över natten då.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-05 13:26
Ursprungligen av Peter Esse:

... batteritiden är okey, och den börjar blinka låååååångt innan batterierna tar slut.. bara att sätta den på laddning över natten då.

... och hur lång är batteritiden då?

Den har uppenbarligen inte vanliga batterier som man köpa lite varstans. Är man ute på resa, bör man ta med sig den klunsiga laddaren då?

Kan apples bt-tangentbord ansluta till usb-hubben som följer med MX900 om man inte har bt-kort på sin mac? Kan isf detsamma göras på en pc?

  • Medlem
  • 2004-01-24 19:20

Bluetooth-sändaren i MX900 hamnar tydligen i konflikt med Apples BT-sändare. Det är den förklaring jag har fått åtminstone.

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
Bluetooth-sändaren i MX900 hamnar tydligen i konflikt med Apples BT-sändare. Det är den förklaring jag har fått åtminstone.

Det var iofs inte riktigt det jag menade. Jag undrade om man kan använda koppla apples BT-tangentb med mx900 hubben om man INTE har inbyggt bt i macen?
En fråga till: Kan mx900-musen användas utan hubben med PB G4 med inbyggt BT?

Är det ingen som vet eller blev det för rörigt?

MX900 funkar med inbyggt bt, utan Logitechs egen hub. Men det är bara de två standardknapparna och hjulet som stöds än så länge.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-27 11:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Per Ejeklint
MX900 funkar med inbyggt bt, utan Logitechs egen hub. Men det är bara de två standardknapparna och hjulet som stöds än så länge.

Dvs att Apples BT ej stödjer överföringen av "knappsignalen" av extra knapparna? Även om man allokerar vanliga keystrokes (typ pil-höger till en av sidoknapparna) till dem?
Vad beror det på? Det måste ju gå att överföra knapptryckningar eftersom det finns hela tangentbord som funkar via BT. Måste kanske Logitech komma med en extra programvara för inbyggd-Apple-BT och MX900?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-07 21:32

Någon som kört med MX900 och apples bluetoothtangentbord samtidigt? Fungerar det bra isf eller stör de varann?

Det hade varit trevligt om man bara hade behövt koppla in strömmen och den externa skärmen när man kommer till skolan med powerbooken... När kommer den trådlösa monitorn föresten...

[edit: knastext]

Senast redigerat 2004-02-08 00:11
Ursprungligen av wilkens:

Någon som kört med MX900 och apples bluetoothtangentbord samtidigt? Fungerar det bra isf eller stör de varann?

Det hade varit trevligt om man bara hade behövt koppla in strömmen och den externa strömmen när man kommer till skolan med powerbooken... När kommer den trådlösa monitorn föresten...

Jag kör med Apples BT tangentbord och MX900. Fungerar,fast med de för och nackdelar som BT medför. Jag har en stationär och att inte kunna väcka datorn från sömn med mus eller tangentbord är lite störade. Samt de (fåtal) gånger det laggar. Tycker ändå att fördelarna med "total genom väggarna trådlöst uppväger" nackdelarna...

Edit: Jag kör med Apples BT på en G5a

Ursprungligen av MagnusB:

Jag kör med Apples BT tangentbord och MX900. Fungerar,fast med de för och nackdelar som BT medför. Jag har en stationär och att inte kunna väcka datorn från sömn med mus eller tangentbord är lite störade. Samt de (fåtal) gånger det laggar. Tycker ändå att fördelarna med "total genom väggarna trådlöst uppväger" nackdelarna...

Edit: Jag kör med Apples BT på en G5a

En uppdatering:
Med senaste uppdatiringar av system och BT-firmware så är det inget lagg och datorn går att väcka från vila!
Perfekt

Ursprungligen av MagnusB:

En uppdatering:
Med senaste uppdatiringar av system och BT-firmware så är det inget lagg och datorn går att väcka från vila!
Perfekt

Hej Magnus!

Är du fortfarande nöjd med din MX900 bluetooth? Jag är själv sugen på en sådan, jag skall inte använda den till spel men är ändå allergisk mot lagg och oprecision!

Om du har tid, skriv gärna några +/-

mvh
Patrik

Vet inte vad jag ska svara.

Den är så stor och tung att man måste använda "hela handen" för att styra den, något flera gör helt omedvetet oavsett mus. Jag styr med fingertopparna ("pucken" är min favvo-mus) och då fungar det inte lika bra.

Så för mig har det i längden inte varit ett bra köp, men det beror på hur jag håller den och att den är lite tyngre pga batterierna i musen.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-08 00:09

Tack för svaret. Det låter som det blir en MX900 eller liknade så småning om. Klämde lite på den häromdan (fast med sladd) och den kändes trevlig.

Ingen som fått knapparna på vänster sida att fungera???

Försöker få det att funka med en iMac G5 men får bara höger/vänsterknapp samt scroll att funka...

HJÄLP!

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2004-11-15 16:27

pizzabudet: funkar perfekt.. öppna Systeminställningar > Exposé och välj vilken knapp som ska göra vad
mer advancerade funktioner kan fås med USB Overdrive

Bevaka tråden