Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya powerbook...minnen...

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

När man köper en ny powerbook (superdrive) så får man 2 stycken 256 mb ddr minnen. Kan man köpa ett löst 512mb minne på tex macoteket och behålla det ena i maskinen, eller måste man har dessa två ihop? Ifall man vill ha ett 512 minne istället för två 256 så kostar datorn ca 1000 spänn extra på applestore. På detta sett så skulle jag få mer i ram till ett billigare sätt och så kan man sälja ett av de 256mb minnerna...

macoteket priser:
DDR SO-DIMM (333 MHz) 256 MB 711kr
DDR SO-DIMM (333 MHz) 512 MB 1474kr

Rätta mig ifall jag har fel om detta

/Daniel

(Vill ha en ny powerbook nu!!!)

Alternativet att köpa till ett 1GB minne på applestore verkar ju billigast. Om man har behov och jämför vad de kostar annars.

Hur som helst, det funkar utmärkt för dig att ha en 256'a och en 512'a samtidigt.
Jag har inte hört något om att de måste sitta parvis som i G5'an, och det borde man ju gjort om så var fallet.
Sen är ju frågan om det går att sälja en 256'a?
Det borde ju finns en massa personer som har en 256'a över efter att ha köpt med minsta möjliga ram och som vill sälja för att köpa 512'or eller 1GB's moduler...föreställer jag mig

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-20 15:10

Precis den frågan skulle jag också ställa. Är det någon som vet något om detta? Måste beställa mer minne nuuuuu!

nån som vill köpa 2x256 av mig?

Anders

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-23 12:00

Jag tog en chansning och beställde 512 MB från Macoteket och tryckte in i min PowerBook 15" Aluminium som bara hade 256 och ve och fasa! När jag satte igång datorn började den tjuta. Jag har bara upplevt detta en gång och det var när en kompis tog ut en minneskrets ur en PowerMac 7100 som var igång.

Hur som helst, jag tog ur batteriet snabbt som fasen och skruvade upp luckan där minnet sitter och till min fasa hade den nya kretsen brunnit och var således oanvändbar. Skit!

Näääää... jag bara skojar
Det funkade hur bra som helst. Sitter nu med 768 meg minne och OS X flyter på fint som smör...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-23 12:54

Har en aluPBcombo och köpte en extra princeton 512MB-modul men misstänker att det är fel på den, eftersom jag fick en massa kernelPanics osv, sedan plockade jag ut minnet av andra skäl (reparation) och nu funkar PBn klockrent!

Vad gör man om minnet är uppfcukat?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-23 12:59

Jag har faktiskt hört om folk vars TiBooks brunnit upp på grund av att man inte köpt Apple-certifierat minne.

Kanske något att tänka på.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-23 13:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Organ
Jag har faktiskt hört om folk vars TiBooks brunnit upp på grund av att man inte köpt Apple-certifierat minne.

Kanske något att tänka på.

Snubben på inwarehouse sa att detta skulle funka... Det måste man väl tro på...?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-23 13:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av c5j
Snubben på inwarehouse sa att detta skulle funka... Det måste man väl tro på...?

Då kan man bena upp problemet i tre delar:

1. Det är något fel på din dator
2. Det är något fel på minnet
3. Snubben på inwarehouse var felinformerad.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-23 14:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Organ
Då kan man bena upp problemet i tre delar:

1. Det är något fel på din dator
2. Det är något fel på minnet
3. Snubben på inwarehouse var felinformerad.

1. Felet i min dator kan vara OS-/mjukvaru-relaterat.
2. Vad gör man om det är fel på minnet?
3. Mycket möjligt.

Tack för visad uppmärksamhet.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 16:27

Hej! Jag har precis inhandlat en PC2700 512 DDR SO-DIMM för en billig penning (1200:-) på en såkallad PC-butik till min sprillans 15" Alu. Men nu börjar jag bli lite nojig, man har ju hört att PB'n inte uppskatar "icke certifikerade apple minnen". Har ni någon erfarenhet av att installera såna? Märket på minnet är: TwinMOS. Kan pb´n få ngr bestående skador av det, eller funkar bara inte minnet helt enkelt ( då är det ok..bara att lämna tillbax)

tacksam för svar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-23 16:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ludo
Hej! Jag har precis inhandlat en PC2700 512 DDR SO-DIMM för en billig penning (1200:-) på en såkallad PC-butik till min sprillans 15" Alu. Men nu börjar jag bli lite nojig, man har ju hört att PB'n inte uppskatar "icke certifikerade apple minnen". Har ni någon erfarenhet av att installera såna? Märket på minnet är: TwinMOS. Kan pb´n få ngr bestående skador av det, eller funkar bara inte minnet helt enkelt ( då är det ok..bara att lämna tillbax)

Jag vill inte vara en olyckskorp men jag har sett en TiBook som bokstavligen brunnit upp pga minnet. Det blev helt enkelt för varmt.

Keep in mind, det var en TiBook, inte en AluBook. Det kanske är annorlunda nu men jag tycker ändå att det är värt 274 kronor i försäkringspremie för att din dator inte ska pajja.

Macoteket tar 1474 för 512Mb.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-23 17:31

hmm, då jag skyr elden så kanske jag får dra ner till macforum och införskaffa mig ett "säkert" minne istället...eller få se om jag kan hålla mig, kanske provar endå.

Men tack för varningen organ!

1
Bevaka tråden