Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stark start för Windowsversionen av iTunes

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 10:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
1) Alternativet "Consolidate" är inte på som strandard.
2) Det visas en varning om man mot förmodan väljer det.

Nu fattar jag inte.. varför tjatar du om consolidate när det största problemet är att man inte kan boota datorn? Vem ska förstå att det blir problem bara för att filerna flyttas? Är man dum i huvudet om man klickar ja i den dialogrutan?? Hmm......

Helt otroligt!

Computer Sweden skapar nya länkar till nyheterna så att de blir av med kritiken.

Gamla nyheten med kritik

Nya nyheten utan den gamla kritiken men nu med ny kritik

Att man kan vara så blind inför en läsargrupp och vägra förbättra sig förstår jag inte. Läsarna kan leva utan CS men CS kan inte leva utan läsarna!

Datateknik, kom tillbaka!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 12:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Nu fattar jag inte.. varför tjatar du om consolidate när det största problemet är att man inte kan boota datorn? Vem ska förstå att det blir problem bara för att filerna flyttas? Är man dum i huvudet om man klickar ja i den dialogrutan?? Hmm......

Därför att Consolidate antagligen är ett större problem. Men om varningen "This cannot be undone" visas i ett program bör man väl kolla i hjälpen först innan man klickar, eller hur? Men ja, Apple borde tala om exakt vad som händer med filerna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 12:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Helt otroligt!

Computer Sweden skapar nya länkar till nyheterna så att de blir av med kritiken.

Gamla nyheten med kritik

Nya nyheten utan den gamla kritiken men nu med ny kritik

Att man kan vara så blind inför en läsargrupp och vägra förbättra sig förstår jag inte. Läsarna kan leva utan CS men CS kan inte leva utan läsarna!

Datateknik, kom tillbaka!

CS har tappat sin trovärdighet för länge sedan som Sveriges största it-tidning, åtminstone tycker jag det. Det är faktafel i var och varannan artikel. Så här kan det väl inte fortsätta?

blev fel - läs nedan

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
jo - håller med.

men, det är inte lätt för en "vanlig" journalist att bli anställd på idg etc och skriva om ämnen dom i allmänhet inte "brinner" för. vi som läser idg är oftast väldigt hängivna, för att inte säga nästan fanatiska, och då är det lätt att det kryper in felaktigheter som upptäcks av oss

inte för att det försvarar...men jag kan förstå varför det sker.

idg måste anställa journalister som är dokumenterat hängivna teknik"nördar" som sitter och klickar på uppdateraknappen i samband med lanseringar av bla Apple

typ

liksom

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 13:27
Citat:

jo - håller med.

men, det är inte lätt för en "vanlig" journalist att bli anställd på idg etc och skriva om ämnen dom i allmänhet inte "brinner" för. vi som läser idg är oftast väldigt hängivna, för att inte säga nästan fanatiska, och då är det lätt att det kryper in felaktigheter som upptäcks av oss

inte för att det försvarar...men jag kan förstå varför det sker.

idg måste anställa journalister som är dokumenterat hängivna teknik"nördar" som sitter och klickar på uppdateraknappen i samband med lanseringar av bla Apple

typ

liksom

Elementär faktakoll och journalistisk yrkesskicklighet är ett grundkrav. Att misstag sker då och då är naturligt och mänskligt, men inte som nu: jämt, gång på gång, ständigt! I annat fall kan ju Bosse på macken eller tant Hulda på ålderdomshemmet göra samma jobb. (Bosse är kanske kanonduktig på att mecka med bilar och jättesmart i övrigt, och tant Hulda kanske är en hävert på att virka och baka bullar, men de kanske inte är så lysande som reportrar.)

Hur blir det med brännarstödet i Windowsversionen?
Nu när man kör Itunes i Macen så kan man ju inte räkna med att Itunes stöder brännaren. Om det blir braiga, generella brännarrutiner till de allra flesta brännarna som sitter i pc-datorer så blir jag lite avundssjuk faktiskt. Har man Mac måste man nästan köpa dyra Toast för att funka med brännaren.

PC/Windows vinner igen?

  • Medlem
  • 2003-10-22 04:12

Jag har installerad iTunes på win2000 utan några problem även på min laptop där kör jag xp home edition även där klanderfritt.
För ett tag sedan hade jag installerat Nero en demo version från deras hemsida som jag kan inte använda längre nu på grund av test tiden har gått ut. Det roliga i hela är att iTunes kan fortfarande bränna skivor utan problem. Det måste vara en bugg :eek: .

Jag har större problem på min iMac 17" efter uppdateringen. Jag använder ett externt USB ljudkort från M-audio. Problemet uppstår när man byter låt så upprepar ljudet i par sekunder innan den nya låten ska spela.
Jag hittade en senare drivrutin på deras hemsida som jag installerade då lät det ännu sämre så det var bara installera den äldre drivrutinen igen. Det är inte bara itunes som låter dåligt utan allt med ljud låter inte bra längre.
Jag undrar om det är quicktime som har gjort det låter sämre.
Hoppas M-audio kommer med en nyare drivrutin så jag kan använda ljudkortet igen till iTunes.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-22 22:17

iTunes för Windows kraschar när jag lägger till låtarna i mitt mp3-bibliotek. Samma sak varendaste gång. Funkar däremot fint i alla andra spelare jag testat (WinAmp & WMP under Windows, XMMS under Linux, samt iTunes under OS X). Maskinen är exemplariskt patchad.

Gissningsvis är det väl en lurig fil som iTunes går bet på, men icke desto mindre gör det programmet i princip obrukbart, eftersom bara knappt hälften av mina låtar kommer med innan den kraschar, och vem orkar lägga till resten själv, bibliotek för bibliotek?

Känns som vissa borde coola ner sig med sitt rackande på MS - visst, Windows är ocharmigt, har många brister, yada-yada-yada, men att skylla alla problem som uppstår på Windows-plattformen på MS är knappast särskilt konstruktivt. Erkänn att det finns buggar i Mac-program. Är samtliga Apples fel? Skulle inte tro det. OS styr mycket, men buggig kod är alltid buggig kod, vilket OS du än har.

Det är nästan så att jag blir lite orolig för hur höga tankar ni kan ha om Apples programmerare om ni tror att de är sådana övermänniskor att de lyckas skeppa en förstaversion utan en endaste allvarlig bugg.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 23:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Därför att Consolidate antagligen är ett större problem. Men om varningen "This cannot be undone" visas i ett program bör man väl kolla i hjälpen först innan man klickar, eller hur? Men ja, Apple borde tala om exakt vad som händer med filerna.

Äh, jag ska väl knappast behöva titta i hjälpen bara för att det står att det inte går att ångra i efterhand. Varför skulle man ana oråd när man läser sånt?

Det är ju ungefär som att börja läsa hjälpen i fireworks när man får en varning om att en vektoriserad bild som konverteras till bitmap inte kan ångras. Skulle du läsa hjälpen då? Nej, men du skulle däremot bli förbannd och förvånad när inte datorn går att boota..

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 23:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av liedman
iTunes för Windows kraschar när jag lägger till låtarna i mitt mp3-bibliotek. Samma sak varendaste gång. Funkar däremot fint i alla andra spelare jag testat (WinAmp & WMP under Windows, XMMS under Linux, samt iTunes under OS X). Maskinen är exemplariskt patchad.

Gissningsvis är det väl en lurig fil som iTunes går bet på, men icke desto mindre gör det programmet i princip obrukbart, eftersom bara knappt hälften av mina låtar kommer med innan den kraschar, och vem orkar lägga till resten själv, bibliotek för bibliotek?

Känns som vissa borde coola ner sig med sitt rackande på MS - visst, Windows är ocharmigt, har många brister, yada-yada-yada, men att skylla alla problem som uppstår på Windows-plattformen på MS är knappast särskilt konstruktivt. Erkänn att det finns buggar i Mac-program. Är samtliga Apples fel? Skulle inte tro det. OS styr mycket, men buggig kod är alltid buggig kod, vilket OS du än har.

Det är nästan så att jag blir lite orolig för hur höga tankar ni kan ha om Apples programmerare om ni tror att de är sådana övermänniskor att de lyckas skeppa en förstaversion utan en endaste allvarlig bugg.

Har ingen pc, gillar inte windows, har inga höga tankar om microsoft men håller med dig helt och hållet!! Vissa här låter som om de är ytterst ansvariga för apples fortlevnad. Jag har själv blivit lite av en fanatiker och tycker det allra mesta som kommer ur apples händer är otroligt bra, men den här diskussionen börjar bli lite väl..

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Nja, jag ser det väl som ganska otroligt att Apple har stor skuld i detta. Som sagt är det smått omöjligt att kontrollera alla kombinationer av program och hårdvara. En trolig orsak här skulle kunna vara att vissa brännarprogram byter ut CD-bränn-drivrutinen i Windows mot sin egen, vilket ger en blåskärm i kombination med iTunes brännardrivrutin. Lite obra av Apple att det blir så, men Apple har troligen följt MS rekommendationer i programmerandet, men har kanske inte så stor erfarenhet av vad som kan hända och då får man detta. Nu har jag inte sett att Apple har erkänt detta som ett problem utan än så länge är det väl bara folk som påstår att de har problem av detta slag vilket ju kan vara vad sjutton som helst ärligt talat.

Nu har Apple medgett att det har funnits buggar och släppt en ny version. Jag har inte sett några påståenden (utom här) att felet skulle bero på kinesiska CD-brännare. Butikskedjan Rusta, eller liknande.

  • Medlem
  • 2003-10-24 16:07

aftonbladet.se har inte skrivit ett knysst om itunes ännu, konstigt....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-24 17:57

För några dar sen så hade de en länk till PC för alla. Tror det var denna:
http://pcforalla.idg.se/ArticlePages/200310/17/20031017125848_PFA022/20031017125848_PFA022.dbp.asp

Ett litet knyst i alla fall...

Bevaka tråden