Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobil PowerBook-uppkoppling?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försöker igen, denna gång i rätt forum och med en mera passande rubrik (hoppas jag):

Vad behövs för att kunna koppla upp på nätet och exempelvis kolla eposten on-the-go?

Grundförutsättningar: PowerBook. Förslagsvis med hjälp av någon av de senaste SE-telefonerna (T610, Z600 etc).

På Apple Store finns något som heter Novamedia Mobile High Speed som kostar 799 kronor plus moms. Kan det vara något? Vad finns det för alternativ?

Och vad kan man hoppas på för hastigheter?

Mail är väl en sak men hur fungerar det exempelvis om man vill ladda upp/skicka stora digitala bilder?

Det som behövs är att du har en Mac och en telefon som kan snacka med Macen, en internetoperatör, i bästa fall med GPRS. Inte fel att ha en Mac med Bluetooth, samma sak när det gäller telefonen.
Sen är det bara att fläska på.

Tack Nurell!

Så vad tillför egentligen ett program som Novamedia Mobile High Speed. Är det helt överflödigt?

Och hur var det med hastighet?

Både telefon och PowerBook av senaste snitt (från SE respektive Apple).

Upp

Tillför nog inte så mycke skulle ja tippa..

Har du en dator med Blåtand och en telefon med desamma så är de ju bara att ställa in rätt inställningar och ringa upp via gprs (förutsatt att du har detta i ditt abbonemang)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-28 21:12

Ja det stämmer. Kopplade precis upp för första gången med min PowerBook 12" + Sony Ericsson T68i via Bluetooth och Tele2-abonnemang med GPRS och det funkar kalas! Ingen extern mjukvara inblandad utan det räcker finemang med endast OS X. Hastigheten på surfandet är helt OK om man inte är ute efter bredbandshastighet på det hela. Perfekt om man behöver kolla något "ute på fältet".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-29 13:34

Clabur: Jag har PB 17, OS X, T68 och Tele2-abbonemang.

Hur ställde du in allt för att få det att funka?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-29 22:02

Det finns en mycket bra instruktion på Apples hemsida:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86151
edit: De har ändrat denna sida något sedan jag postade detta inlägg första gången, Då rekommenderade de Ericsson T39 19.2 som modeminställning, nu skriver de Ericsson Infrared. Jag kör på T39-inställningen och det funkar kanon men båda funkar uppenbarligen fint /edit

När de skriver att du ska välja "bluetooth modem" menar de "Bluetooth USB-modemadapter" som det heter i den svenska OS X-versionen.
Inställningarna under PPP-fliken i nätverksinställningar skall vara följande:
Namn: gprs
Lösenord: internet
Telefonnummer: *99#

Sedan bara ut å surfa!

(Jag förutsätter att du har GPRS aktiverat på ditt Tele2-abonnemang för ovanstående inställningar gäller detta.)

Senast redigerat 2004-06-24 10:11
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-30 18:10

Tack för hjälpen, nu funkar det perfekt!

Får akta mobilräkningen bara...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-30 20:05

Gött mos!

Jag har just fått följande att funka (tack, Clabur, prefixet *99# hade jag missat!):

* PB 12" 1GHz
* Sony Ericsson T68i
* Home.se Gratissurf

Men är 2400 bps en rimlig hastighet?

/
Johan

  • Medlem
  • 2004-02-11 20:22
Ursprungligen av halsnalle:

...

Men är 2400 bps en rimlig hastighet?

/
Johan

Ja tyvärr, om man kör de ordinare modemskripten som är förinstallerade i OS X.
Lösningen hade varit att skriva ett eget skript eller att hitta ett på nätet.
Jag har också snigelfart på uppkopplingen men har inte haft tid att sitta och skriva ett eget skript och på nätet hittade jag inget sckrip som passar.

Observera att jag pratar om skripen för analog/adsl uppkoppling, GPRS funkar ganska bra ... om man har abonnemang och råd.

______________________
*PowerBook G3 Pismo
*OS X 10.2.8
*SonyEricsson t68i
*IrDA-port
_____________________

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-27 13:39

Surfa/hämta e-post med en SE P900 och Powerbook...?

Någon som har fått sin P900 att fungera så att man kan surfa via gprs och kan förklara hur jag ska gör...
Får bara meddelandet att "kunde inte öppna kommunikationsenhet"...

Hjälp....

//mmi

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 11:24

Om man som jag har en T68i så kan denna länken vara till stor hjälp:

http://cplater.accs.wayne.edu/~cplater/t68i.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-11 16:19

P900...

Någon som har fått det att fungera med en SE P900...?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-04 14:13

Tack Clabur för prefix tipset

Jag testar just nu med min SonyEricsson T630. Jag har ett "Telia Mobile Online" inställt på telefonen som jag wappar med.
Nu när jag testar att med min PowerBook att koppla upp mig mot telefonen och surfa ut, så får jag ett IP, men kan inte surfa nånstans. Sedan så kopplar den ned efter typ 70 sekunder ungefär. Fungerar mindre bra alltså.

Nedkopplingstiden verkar variera dock.

Hursomhelst, nu har jag provat med allt möjligt, men kan inte få det att fungera. Jag får dock alltid ett IP, men kan inte surfa. Någon som kan ge en liten ledtråd?

  • Medlem
  • 2004-11-14 18:03

Kolla tredje inlägget i den här tråden. Ladda ner modem scripts (GPRS) för Sony Ericsson från http://www.taniwha.org.uk/. Packa upp den nedladdade filen och öppna "read me" dokumentet.
Längst ner i "read me" står instruktionerna för OS X. Läs de.

Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Nedkopplingstiden verkar variera dock.

Hursomhelst, nu har jag provat med allt möjligt, men kan inte få det att fungera. Jag får dock alltid ett IP, men kan inte surfa. Någon som kan ge en liten ledtråd?

För min del hjälpte det att stänga av Airport. Annars kopplades jag alltid ner efter några sekunder. Du kan ju testa...

SonyEricsson 750 Kabel eller Blåtand

Någon som vet hur man gör inställningar för att använda SonyEricsson 750 som modem(gprs). Det verkar som om den USB-kabel som medföljer kan funka, då datorn verkar hitta portarna, annars kan Blåtanden kanske vara ett alternativ. Lyckas bara inte lista ut hur man gör dessa inställningar.

(Kör Telia samt OSX 10.4.2, vilket ska vara den senaste)

//johan

kör med ibook 12" och k700i, funkar klockrent, brukar koppla upp med 52kbit ungefär
blir dock väldigt dyrt, 15:- / mb (comviq)

Ursprungligen av maltzor:

kör med ibook 12" och k700i, funkar klockrent, brukar koppla upp med 52kbit ungefär
blir dock väldigt dyrt, 15:- / mb (comviq)

Beskriv gärna hur du gör för att ställa in på både Macen och telefonen. Det bör vara samma både på 700:an som på 750:n med vissa undantag som vi säkert kan lista ut själva.

1
Bevaka tråden