Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iBook idag, onsdag?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enligt denna lilla notis är det något stort på gång idag:

Apple to announce G4 iBooks today
[PC Pro] 11:06

Apple is expected to announce its first ever G4 iBooks this afternoon, according to sources.

The upgrade will mean that none of Apple's current line-up will be using the ageing G3 processor, which was first introduced in 1997.

Sources have also confirmed that Apple will announce a minor overhaul of the eMac line-up, the most significant feature of which will be price cuts and a simplification of the range.

The new machines will ship with Panther pre-installed.

Simon Aughton

http://www.pcpro.co.uk/news/news_story.php?id=49249

Vad som talar för det är väl den totala avsaknaden av gissningar hittills på dagens datum som lanseringsdag

Ja, ja, hoppas kan man alltid göra ... jag vet att jag i alla fall ska hålla mina små tummar!

Senast redigerat 2003-10-22 14:23

Hoppas bara att batteritiden är lika bra som tidigare

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 13:56

Att AppleStore är nere för uppdatering talar ju inte direkt emot detta.

Oavsett vad man kan säga om Motorola så är det pinsamt att medans Apple introducerade Velocity Engine dvs AltiVec hösten 1999 som något fantastiskt bra så säljer man över 4 år senare fortfarande datorer utan AV.:rolleyes:

Vad det än blir på eMac och iBook så är det en temporär lösning tills IBM har mobil versioner ute av 970 CPUn...

Tror inte så mycket på en G4, men en G3 på 1 Ghz!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-22 14:07

Är det bara jag som inte kan läsa notisen igen. Tänkte kolla in kommentarerna, men sidan kräver nån registrering nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-22 14:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Malm
Är det bara jag som inte kan läsa notisen igen. Tänkte kolla in kommentarerna, men sidan kräver nån registrering nu.

Det funkar bra för mig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Malm
Är det bara jag som inte kan läsa notisen igen. Tänkte kolla in kommentarerna, men sidan kräver nån registrering nu.

Samma sak här!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Malm
Är det bara jag som inte kan läsa notisen igen. Tänkte kolla in kommentarerna, men sidan kräver nån registrering nu.

Nej, efter ett tag så måste man regga sig.
Någon ny kan väll kopiera in texten, den var ju ganska kort så...

Går om man tar en annan browser.

Se originalinlägget högst upp - innehåller numer notistexten.

Citat:

Skrevs ursprungligen av DrBoar
Oavsett vad man kan säga om Motorola så är det pinsamt att medans Apple introducerade Velocity Engine dvs AltiVec hösten 1999 som något fantastiskt bra så säljer man över 4 år senare fortfarande datorer utan AV.:rolleyes:

Vad det än blir på eMac och iBook så är det en temporär lösning tills IBM har mobil versioner ute av 970 CPUn...

Håller inte med dig minsta lilla faktiskt. De processorer som idag har Velocity Engine/Altivec är dyra och har hög energiförbrukning, och användningsområdet för Altivec är ju ändå rätt begränsat. Skulle Apple peta in en processor med Altivec bara-för-att skulle resultatet bli en dyrare iBook med sämre batteritid. Eftersom PPC 750-serien (G3) idag har bättre minnesbussar och effektivare heltalshantering än PPC 74xx-serien (G4) skulle dessutom en G4-iBook mycket väl kunna upplevas som långsammare i applikationer som inte drar nytta av Altivec.

Tror inte heller på PPC 970 i iBook-produktlinjen. 970:an är även den dyr och energislukande, och stöd för mer än 4 GB internminne är absolut inte viktigt i en bärbar dator, särskilt inte när det rör sig om en konsument-laptop i tiotusenkronorsklassen. Hellre ser jag då att Apple använder IBM:s kommande MojaveMP-chip, som har Altivec/VMX, RapidIO-buss och klockfrekvenser från 1,6 GHz, och ändå har en effektutveckling på under 10 W.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Tror inte heller på PPC 970 i iBook-produktlinjen.

Vi kan väll säga så här. Vi lär inte få se någon iBook med 64-bitars processor på ett bra tag.
Men i längden är det ju oundviklit.
Till slut kommer väll Apple att ha ett rent 64-bitars OS som mår bäst av att köras på 64-bitars processorer. Och då vill man nog ha 64-bitar över hela produktlinjen. Det underlättar ju även för de som vill optimera för 64-bitar.

  • Medlem
  • Ale
  • 2003-10-22 14:37

iBook G4 är här!
Men 12" har bara en 800 MHz processor och 14" låg upplösning jämfört med storleken på skärmen :/

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lundh
iBook G4 är här!
Men 12" har bara en 800 MHz processor och 14" låg upplösning jämfört med storleken på skärmen :/

Ja, det var tråkigt att dom inte satsar på den lilla modellen, det är ju den som är så smidig...

Kan det här betyda att PowerBook G5 lanseras innom en "snar framtid"?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Bergvall
Kan det här betyda att PowerBook G5 lanseras innom en "snar framtid"?

Skulle jag inte tro. Apple har ju själva sagt att det är en utmaning och att det dröjer.

(Fast jag hade ju faktiskt fel om G4 i iBook måste jag erkänna.)

  • Medlem
  • Ale
  • 2003-10-22 14:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Ja, det var tråkigt att dom inte satsar på den lilla modellen, det är ju den som är så smidig...

Den hade väl blivit för lik Powerbook 12" då antar jag

G4 -där ser man! Verkar dessutom som att Apple antingen bytt till bättre batterier, fått ner energiförbrukningen på övriga komponenter eller både och, eftersom batteridrifttiden nu är 6 timmar mot för tidigare 5. Sunkigt bara att de inte använder sig av PPC 7457 nu när de faktiskt finns - i stället används den gamla slöa och energislösande PPC 7455 med den pyttelilla L2-cachen...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-22 15:00

Jeg synes faktisk iBook er mer fin (snyggare) enn powerbook 12". Den er direkte vakker!

  • Medlem
  • Ale
  • 2003-10-22 15:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Oyvind-A
Jeg synes faktisk iBook er mer fin (snyggare) enn powerbook 12". Den er direkte vakker!

Nja, jag gillade gamla ibook, det gråa passar inte in i en annars så snygg dator.

Hade det gått att köra extern skärm i högre upplösning hade jag köpt en på direkten. Å andra sidan kommer det säkert något hack, lika det som finns till iBook G3.

Vi fortsätter diskussionen i nyhetsforumet:

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=32069

Senast redigerat 2003-11-04 15:15
1
Bevaka tråden