Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är T610 världsbäst?

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-10-20 01:44

Är T610,an världens bästa telefon, för tillfället?

jag har själv en abyss blue....

när på iallafall. men säg att det nu är världens bästa telefon så håller telefoner överhuvudtaget ganska låg standard... den har sina brister, men väldigt många fördelar...

volymen på ringsignaler skulle jag nog säga är den största nackdelen, och till viss del batteritiden, som inte är i närheten av vad dom påstår att det är. skärmen är också ganska värdelös i solljus, men det slipper vi ju dom närmaste månaderna... annars bara plus!

När jag var tvungen att skaffa en ny telefon i våras så kom jag fram till att T610 var den bästa telefonen som fanns (för mig som macanvändare) men att den inte var bra ändå. Så sorgligt är det. Många saker var förstås bra, men t.ex. skärmen i solljus är en riktigt stor nackdel. Minnet är för litet. Sen ett gäng småsaker i OS:et som Nokia hade löst bättre i mina ögon (jag kom från Nokiavärlden som jag gillade, men som saknade vettigt bluetoothstöd).

Idag kommer Z600 ut i affärerna och den verkar lovande, så när som på tjockleken.

Citat:

Skrevs ursprungligen av melfunko
volymen på ringsignaler skulle jag nog säga är den största nackdelen

Hur menar du? Att volymen är för låg? Det argumentet kan jag inte förstå, faktiskt. Med rätt rignsignal låter min så mycket att det skär i öronen. Önskar det vore förbjudet att ha högre volym än en viss gräns på mobiler så slippar man dom som kör med maxvolym i offentliga rum.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Är T610,an världens bästa telefon, för tillfället?

jag har själv en abyss blue....

Exakt samma telefon jag med.
Helt klart den bästa som finns!
Men jag har aldrig upplevt att den skulle vara dålig i solljus... kanske för att jag har perfekt syn

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kristofer G
Men jag har aldrig upplevt att den skulle vara dålig i solljus... kanske för att jag har perfekt syn

Jag tror snarare på att du har ett grovt synfel om du inte kan se att skärmen är dålig i solljus...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Hur menar du? Att volymen är för låg? Det argumentet kan jag inte förstå, faktiskt. Med rätt rignsignal låter min så mycket att det skär i öronen. Önskar det vore förbjudet att ha högre volym än en viss gräns på mobiler så slippar man dom som kör med maxvolym i offentliga rum.

När telefonen ligger bredvid min på skrivbordet eller är uppe ur min ficka så, ja, ljudet är högt, tydligt och huvudvärksframkallande. Men så fort den hamnar i fickan så hörs den knappt alls. Om jag inte är inomhus. Pröva att lägga handen på högtalaren när den ringer. Skillnaden är enorm, något som jag inte upplevt med tidigare telefoner.
(har haft flertalet Nokia, Sony, Ericsson och en och annan Philips...)

Hmm, ok. Jag tycker det är rätt ok ljud ändå, men jag förstår vad du menar.

Du kanske skulle kolla in Z600 i så fall, om jag fattade det rätt så har den en separat högtalare för ljudet (inte den man sätter till örat) som ska ge mycket bättre (högre) ringsignal.

Ja, jag ska svinga förbi nån affär här i stockholm och klämma lite. Men med min pressade ekonomi, och det faktum att jag trivs jäkligt bra med min T610, så blir det nog ingen ny telefon varken i år eller nästa...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag tror snarare på att du har ett grovt synfel om du inte kan se att skärmen är dålig i solljus...

Hm... nu måste jag tänka lite...

Kameran är tyvärr under all kritik...

I övrigt en höjdare!

nils

Fast adressboken är ingen höjdare. Lite postadressrader hadeinte skadat.

Jag tycker det är irriterande att man inte kan ha mer än ett nummer per kategori och bara fem nummer totalt. Det är ju inte ovanligt att nån man känner har en privat mobil och en på jobbet t.ex.

Har märkt att då man har flera personer på samma företag så kommer den första personens namn upp oberoende på venm som ringer. Det vore trevligare om företagsnamnet kom upp.
Kanske någon vippa...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-11-04 21:32

Hm, i jämförelse med P900 känns ju T610 som en rätt billig pryttel. Menysystemet är ju om möjligt ännu mer förvirrande än P900. Skärmen är ju uckig, till och med i mörker.
Nä, 610:an var inte ens ett alternativ. Nu kommer ju Z600 som tydligen är en 610 fast i nytt hölje och med bättre skärm.
Tyvärr lider ju alla telefoner idag (i stort sett) av senaste modeflugan inbyggd antenn, vilket resulterar i fullkomligt värdekass mottagning. Det är ju en fröjd att slå på 2110an och se att man kan ha fullgod mottagning i den och ingen kontakt i sin senaste Ericsson...
Det är ju inte så kul att tappa kontakten i centrala Malmö. Det känns ju väldigt mycket 1990...

T630 har en ny skärm som funkar bättre i solljus.. Annars precis samma program vara i.. Så vänta på den om du är lite osäker... Det enda som jag inte är nöjd med är skärmen.

Om du uppdaterar till den senaste programvaran (T610) så kan du även nu lyssna på de AMR filer som du har spelat in i högtalaren.

Förut var du tvungen att inserta dem i ett mms och förhandslyssna för att kunna höra dem i högtalaren (ett sätt att lura telefonen).

Dock går det fortfarande ej att ha .amr ljuden som ringsignal. Men det kommer nog vid senare uppdatering.

Firmwareuppdateringarna är gratis under garantitiden. Om någon leverantör gnäller om att det kostar pengar. Inled samtalet med att telefonen har buggar och hänger sig så är det gratis.

http://www.sonyericsson.com/t630/

  • Medlem
  • 2003-11-24 03:13

Hur ser jag vilken systemversion det är, och hur uppdaterar man?

Question: How can I check my phone firmware version (AVR file Version) ?
Answer: Power ON your phone and type *>*<<*<* and go to Service Info Menu and go to SW Information Menu and Press OK. (< Joystick-left , > Joystick-right, * Asterisk Key)
Your will see current SW version in your phone (for example R1L013 or R3C002 for T610).

R1A081 fick jag upp... Nån som kan säga mig om jag borde uppgradera min? Har ingen vidare lust att lämna den ifrån mig, och har en känsla av att Expert (där den är köpt) helst vill ha "2-3 veckor" på sig... Brukar vara så med dom...

Lämna in den på Crservice , de har en hemsida där man kan beställa en påse för att skicka den till dem. Har man garanti så bifogar man en kopia på den och skriver vad man vill att de ska göra så fixar dom det.

Min telefon tog 5-6 dagar och då fick de fixa "brus-ljudet" byta bottenkontakten plus uppgradera mjukvaran.

De var väldigt tillmötesgående när jag mejlade en massa frågor om SW versioner. Har den senaste och mobilen blev väldigt mkt piggare plus att Java är mkt SNABBARE!

Lycka till!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2003-11-25 00:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av melfunko
...har en känsla av att Expert (där den är köpt) helst vill ha "2-3 veckor" på sig... Brukar vara så med dom...

Våran expertbutik brukar ta ungefär 15 minuter för att uppdatera en 610:a...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hasse A
Våran expertbutik brukar ta ungefär 15 minuter för att uppdatera en 610:a...

Det låter ju kalas mysigt!
Ligger den i stockholm, i så fall så kommer jag förbi!
Hur är det när dom uppgraderar, raderas allt på telefonen då eller?
Skulle nog egentligen också behöva fixa brus och byta bottenplatta... Frågan är om jag klara mig 5-6 dagar utan telefon... Uj uj uj alla dessa i-lands problem...

Edit: Såg din profil att den inte är i Stockholm... Undrar om eran Expertbutik är extra bra, eller om jag bara har massa fördomar mot Expert...

  • Medlem
  • 2003-11-25 22:06

Jag har R1L013.. Vilken är det som gäller?

R1L013 här med...

Samma här och därför undrar jag vilken version Stefan S. har på sin dator.
Måste kanske titta förbi...

Var går det snabbast att uppgradera en T610 i stockholmsområdet, då? Garanti och allt är det ju, så jag förutsätter att jag slipper betala...

Jag står i valet och kvalet mellan att köpa en T610 till bra pris nu eller vänta till nästa kvartal och lägga vantarna på en T630. En skärm som klarar solljus bättre är det som får mig att vilja vänta.

JW

Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Jag har R1L013.. Vilken är det som gäller?

R3C002 Ska vara den senaste om det inte kommit någon ny senaste månaden...

Citat:

Skrevs ursprungligen av melfunko
Var går det snabbast att uppgradera en T610 i stockholmsområdet, då? Garanti och allt är det ju, så jag förutsätter att jag slipper betala...

ingen som vet?

  • Medlem
  • 2003-11-28 00:03

Här finns svensk R3C002.tsf

http://downloads.cellular-support.com/ericsson/main_flash/gold_patch/t610/r3c002/T610_EU4_125568_R3C002.tsf

problemet är bara att få in filen i telefonen, via blåtand går det inte

Bevaka tråden