Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ComHem eller dator strul?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-21 00:46

Min ComHem uppkoppling kommer inte igång ibland, allt är som det skam, men jag får inga IP nummer på en lång stund, ibland timmar, ibland funkar det direkt. Jag har en känsla av att det kan vara glapp i min ethernet kontakt i datorn (iBook Tangerine...), eller kanske en dålig kabel. Erfarenheter någon?

Dessutom började ett konstigt fönster dyka upp, som ser som nedan. Vad 17 är detta?! Har det med nätverksinställningarna att göra? Det är ju bara nonsense?:confused:

  • Oregistrerad
  • 2003-10-21 08:24

Vad jag kan förstå så säger dialogrutan att den ip-adressen är knuten till ett nätverkskort med den identiteten - allt enligt ip-servern.
Har du flera datorer på samma abonnemang?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 10:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Vad jag kan förstå så säger dialogrutan att den ip-adressen är knuten till ett nätverkskort med den identiteten - allt enligt ip-servern.
Har du flera datorer på samma abonnemang?

Ja, dialogrutan på din iBook säger att den försöker använda adressen 217.209.145.19 , trots att DHCP-servern på adressen 217.209.144.1 har delat ut adressen till en Compaq-dator, eller annan enhet från Compaq.

Kan det vara som Pär misstänker, att du har en annan dator/enhet på samma nätverk??

Hur ser ditt nät ut?
Hubb/Switch/Router?

-T

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-21 10:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Torkel
Kan det vara som Pär misstänker, att du har en annan dator/enhet på samma nätverk??

Hur ser ditt nät ut?
Hubb/Switch/Router?

Har man flera datorer i hemmet finns det ingen annan användbar lösning än att ha en router med Comhem. Modemet låser sig till en nätverksadress vid uppstart och måste startas om, om en ny dator skall använda uppkoplingen i direktanslutning. Då är det lika bra att det är routerns adress som gäller.

Jag hade dock exakt samma problem som du i måndags morgon. Efter lite hokus-pokus (starta om modemet, routern och datorn) så gick det hela igång igen.

Men jag undra verkligen om problemet verkligen var hos mig och inte hos Comhem. När inloggningen till slut fungerarde, så kollade jag på comhems hemsida efter störningar, men där stod ingenting. Så man kan undra vidare.

Ett annat problem som uppstår för mig ibland med Comhem är vid själva inloggningen. I och med att routern är ständigt på, så loggar jag i praktiken aldrig ur min session mot Comhem ( vet inte vad de tycker om det). Emmelanåt funkar dock internet väldigt dåligt eller inte alls, och då hjälper det att logga in igen. Fast ibland får jag nobben med meddelandet att det maximala antalet sessioner för denna inloggning har uppnåtts. Lite hokus-pokus brukar avhjälpa.

Jag vet dock varken hur många sessioner man får ha igång eller hur man avslutar sessioner man inte använder.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-21 10:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av hgus
Jag har en känsla av att det kan vara glapp i min ethernet kontakt i datorn (iBook Tangerine...), eller kanske en dålig kabel. Erfarenheter någon?

Utan att veta säkert, så tror jag inte på ett sånt fel. Som sagt, jag har fått samma problem (bara en gång, dock), men har alltid fått giltig 192.168-IP-adress från min lokala router. Så ingen glapp i nätverkskontakten här.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-21 13:58

Tack för svaren!

Till att börja med så använder jag bara en dator en ibook med OS X 10.2.6, direkt kopplad till modemet, ett Motorola SB4200E Surfboard.

Senast nu imorse så uppstod det igen, nu under cirka två timmar, varvid jag testade allt jag kan komma på (som vanligt *suck*), starta om modemet, vicka på sladdar, (om jag drar lite i sladden i datorn (som glappar lite) så förlorar jag kontakten till modemet, iaf så jag får en ny så'n där ruta, därför funderar jag över detta. Jag ska ta och böja lite på blecken i kontakten någon dag har jag tänkt), byta konfiguration fram och tillbaka. Jag brukar få kontakt med modemet på så sätt att alla dess lampor lyser, och det blinkar och donar som om det har kontakt med datorn, Men något IP brukar inte dyka upp, ibland kan jag dock få en adress från modemet. Till slut så skiter man i det och efter någon timme så bara funkade det. Grrrr...

Det som retar mig med rutan är att den säger att jag har fått ett visst IP-nummer, men inget står ju i nätverksinställningarna? Jag har också ringt till comhems support, och de har i princip inte kunnat hjälpa mig, eller konstatera att det skulle vara något fel på linan. I princip så händer det varje dag, när jag kommer hem och ska slå på internet, väcker datorn (som oftast står i vila), väcker modemet och väntar... När det väl funkar så funkar det dock fläckfritt tills nästa dag.

Apropå sessioner så brukar det gnissla lite ibland, men då brukar det funka att bara ladda om Session Control Window. Förutom för denna startgrej så funkar det bra. Kan det vara modemet kanske?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-21 14:36

Spontant luktar det som problem hos comhem...

På dem igen!!

-T

1
Bevaka tråden