Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

netgear614 problem..

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-10-20 23:11

jag har precis fått min nya 12" powerbook och min netgear614 och behöver nu hjälp att få igång nätverket.
jag är väl inte helt ny på nätverk men jag är helt ny på mac så det går inte så bra..

är det någon som kan förklara för mig hur jag skall få mina två xp-burkar och min nya powerbook att fungera tillsammans med min nya netgear614? jag vill alltså dela en adsl-anslutning mellan en mac o två pc:s. och sedan vill jag väl även få igång en fildelning mellan datorerna..

tack på förhand. /m.jo

Spännande fråga - Hoppas vi får svar snabbt!

Anders

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-10-20 23:53

Utan att ha vare sig Airportkort, PB12:a, XP-burkar eller en Netgear kan jag nog ge ett bra tips:

Kolla i manualen till Netgear-dosan...:rolleyes:

Jag kan även dela med mig av mina erfarenheter att starta upp en D-link dito, alltså wirelesssss samt en D-link med sladd.

Man kan surfa in till D-linken genom att ange ip 192.168.0.1, och kommer då till en admin-sida (som "finns" i D-linken).

Detta måste du i regel göra med sladd.

Sen ska du ställa in din station på en kanal, vad gäller det trådlösa. Finns kanal 1-11, har jag för mig. Datorerna ska vara inställda på samma kanal.

Du kan också tala om för din Netgear att den ska fungera som DHCP-server, dvs ge ut dynamiska ip inom ditt lilla nätverk, och sedan ska alla dina datorer få varsitt ip börjandes på 192.168.X.X

D-linken kan även ställas in att själv koppla upp sig på adsl-linan, men det vet jag faktiskt inte hur jag gjorde... (Gäller den vanliga, trådbundna jag har på jobbet).

Men allt detta gäller alltså D-link och är taget ur minnet, som ju inte alltid är så gott.

Men som sagt, manualen kan ju ge dig svaren...

PS. Är själv sugen på att skaffa en Netgear när jag snart får ett gammalt AirPort-kort av en släkting. Var inte den där modellen ganska prisvärd?

  • Medlem
  • 2003-10-21 21:05

jo, den var prisvärd. tycker iaf jag.
börjar få lite ordning på allt nu, men jag förstår inte hur man skall få igång wep..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-21 22:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av m.jo
jo, den var prisvärd. tycker iaf jag.
börjar få lite ordning på allt nu, men jag förstår inte hur man skall få igång wep..

Jag har en netgear614, kanske jag kan hjälpa något. Välj Wireless Settings i menyn. Vid security encryption väljer du 'share key'. Sedan väljer du om du vill köra 64 bit eller 128 bit nyckel. För att få fram en nyckel kan du skriva något kort i 'Passphrase' och tryck generate. Det kommer då genereras en nyckel som du skriver in vid inställningarna för den nätverksplatsen på datorn.

  • Medlem
  • 2003-10-22 17:23

hur hittar jag vart jag skall skriva nyckeln i datorn?

är som sagt en switcher så jag hittar inte så bra i osx än..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-10-22 17:35

I nätverksinställninarna (antar du hittat dit) så väljer du AirPort som interface. Då kommer du att ha fyra flikar (TCP/IP, AppleTalk, proxyservrar, AirPort). Under AirPort bockar du för 'Anslut till ett specifikt nätverk', sen skriver du namnet (SSID) som du valt att ha till din router vid 'Närverk'. Under den skriver du in lösenord, vilket är WEP-nyckeln.

Hoppas du fick tillräckligt med info.

  • Medlem
  • 2003-10-25 12:36

tack för hjälpen allt funkar eller snarare funkade svin bra.. tills efter jag flyttade massa filer (ca 20 Gb) från xp till osx.
nu har routern slutat att ge mig ett ip till powerbooken, men det skall väl gå att fixa. fast det skadar ju inte med några tips..

sedan kan jag ju passa på att fråga hur jag fixar så att xp kommer åt filer från powerbooken. har startat windows-delning mm, men den vill inte släppa in mig. och sedan så stänger den bara av windows-delningen ibland.. hur skall jag göra? hjälp..

1
Bevaka tråden