Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stark start för Windowsversionen av iTunes

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det har ännu inte gått en vecka sedan Apple lanserade Windowsversionen av [f]iTunes[/f]. Men redan på 3,5 dagar har över 1 miljoner exemplar av Windows-versionen laddats ner. Under samma tidsperiod har över 1 miljon låtar sålts och laddats ner via den digitala musikaffären iTunes Music Store. När Macversionen släpptes i början på året såldes lika många låtar ner under sju dagar. Detta meddelade Apple i en pressmeddelande tidigare under dagen. "iTunes users have purchased over one million songs in the first three and a half days since our launch last Thursday, which compares with one million songs in the first seven days when we introduced the original iTunes for Mac users last April," säger Apples VD Steve Jobs, i pressmeddelandet. Jobs fortsätter: "We're off to a great start, and our competition isn't even out of the starting gates yet."

Det är dock fortfarande långt kvar till företagets målsättning som är 100 miljoner sålda låtar under det första året, fram till april 2004.

Läs pressmeddelandet i sin helhet här.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 16:03

...samtidigt skriver news.com i en artikel att introduktionen av iTunes för Windows inte har gått smärtfritt. Buggar & krashande Windows-datorer rapporteras.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-20 16:07

ja, man förstår ju att MS egna smådirektörer blev lite nervösa.
jag vet att på det stora hela så e det inte så stora siffror men det måste va jobbigt att ett "litet minoritets företag" släpper ett kanonprogram på MS egna plattform.
underhållningen lär fortsätta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 16:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Torkel
...samtidigt skriver news.com i en artikel att introduktionen av iTunes för Windows inte har gått smärtfritt. Buggar & krashande Windows-datorer rapporteras.

Det beror sannolikt på att många inte har installerat alla buggfixar och junk från Microsoft. Om folk ville installera hela tjottablängen som finns på Windows Update och sköta om sina burkar så skulle de slippa sånt här. Men det sägs att iTunes krockar med andra brännarprogram också. Det här är inget nytt. Det är alltid problem med det gamla lapptäcket Windows.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-20 17:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Det beror sannolikt på att många inte har installerat alla buggfixar och junk från Microsoft.

Men man kan väl knappast utesluta att det kan handla om barnsjukdomar.. det KAN ju faktiskt finnas ett par buggar i iTunes.. inte helt övertygad om att apple är felfria sedan X-uppdateringen som drogs tillbaka...

Det är tydligen så att iTunes inte fungerar ihop med vissa andra brännarprogram under Windows 2000. Datorn startar inte upp och man är tvungen att gå in i felsäkert läge för att avinstallera iTunes. Visst kan man säga att det är Apples fel att det inte fungerar ordentligt, men alla större program innehåller buggar, så det är väl bara att vänta på en uppdaterad iTunes. Men på min Windowsdator fungerar iTunes klockrent!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Men man kan väl knappast utesluta att det kan handla om barnsjukdomar.. det KAN ju faktiskt finnas ett par buggar i iTunes.. inte helt övertygad om att apple är felfria sedan X-uppdateringen som drogs tillbaka...

Håller med men, kan det vara så det inte skall fungera på "win 2000" om man bara specar det som win2000...
Det borde specas mer i rapporterna som kommer ut vad som egentligen finns på maskinen (win2000 med sp1 etc) så man inte får en skev bild av hur stort problemet är, oavsett plattform.

Tydligt är att myntet har två sidor .. igen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 19:19

Ett operativsystem som knäar bara för att man installerar ett program...! Vad är det för skit?

Om man installerar iTunes för Windows på en maskin som inte har alla buggfixar från Meckrosoft visas ett meddelande om att man bör uppdatera till SP 4 osv.

Den som inte gör det får skylla sig själv tycker jag.

Oj. Nu var du nog mer än lovligt elitistisk, Mondo. Jag tror att den där "skyll dig själv attityden" som gör att många PC-skallar ogillar oss som kör Mac.

Dom flesta Mac-program kräver att användaren ger admin-rättigheter till installationsprogrammet. Vilket betyder att OSet inte har en chans att skydda sig mot ett program som är buggigt och sabbar installationen. Samma sak på OS X som på windows, i det fallet alltså.

Jag tror att Apple snabbt fixar sin bug i iTunes som gör att vissa PC-användare inte kan boota sina maskiner. Men, det är självklart Apple som ansvarar för vad deras installation ställer till med.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Ett operativsystem som knäar bara för att man installerar ett program...! Vad är det för skit?

Om man installerar iTunes för Windows på en maskin som inte har alla buggfixar från Meckrosoft visas ett meddelande om att man bör uppdatera till SP 4 osv.

Den som inte gör det får skylla sig själv tycker jag.

Men efter vad jag har kunnat läsa mig till, så ska problemet inte bero på någon SP eller avsaknaden av en sådan, utan en konflikt med redan installerade brännarprogram. Sen kan man ju tycka att MS borde ha ett mer stabilt OS, så att sådant här inte ska hända. Men den användare som installerar iTunes och sen inte kan starta dator, lär ju skylla på Apple, tyvärr....:(

Tja, man skulle vilja ha lite mer fakta gällande det här innan man kommer med några åsikter. Vad rör det sig om procentuellt? Typ 20pers på en miljon nedladdningar? Känner flera som installerat på win2000+XP utan några som helst problem:confused:

alltså, ibland får ni hålla er tillbaka lite grann.. :rolleyes:

Det är ju faktiskt inte helt omöjligt att apple har släppt ett buggigt program, it is known to happen liksom...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-20 21:34

Jorå, nog fasen kan det vara buggigt också. Det visar ju samtidigt problemen med just windowsplatformen. "Detta programmet iTunes funkade inte med Hung Chang Burn inc. Apple är ena riktiga ligister som är ute efter att sabba min dator, allt Apple gör är skit!" Osv...
Det är ju nära nog omöjligt att testa alla möjliga konfigurationer i Windows. Det finns ju fler program- och hårdvarukomponenter än någon kan räkna till.

Folk som upplever något negativt tar gärna i så att byxorna måste bytas. Vi har sett samma sak med Apples påstådda dåliga kvalité.
JAG har fått en trasig dator = Apple levererar datorer av undermålig kvalité.

iTunes kraschade MIN PC = Apple är ondskefulla looser-programmerare.

Det blir ju lätt så att de missnöjda hörs mest, samtidigt som de gärna tar i lite extra för att de är så ledsna.

så är det ju

men trots allt så tycker jag att itunes tar liiiite väl för mycket cpu tid på dom fem olika pcs jag har testat det på. Särskilt om man jämnför med winamp 3/5..

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-20 21:54

Okej, vad vet jag om det? Jag håller ju mig ifrån PC så gott det går

Iofs så kanske det är liiite mer pryttlar som snurrar i iTunes än i WinAMP. Dessutom är väl WinAMP typ ett par år äldre än iTunes som program överhuvudtaget.
De har ju haft liiite mer tid att optimera koden så att säga

jag undrar hur många av denna "miljon" som är mac'användare som laddar ner till sina arbetsdatorer!?

jag kör själv iTunes på min XP-dator på jobb...hoppas dock att det håller i sig! och, jag vill ha iTMS nu!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 22:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Oj. Nu var du nog mer än lovligt elitistisk, Mondo. Jag tror att den där "skyll dig själv attityden" som gör att många PC-skallar ogillar oss som kör Mac.

Dom flesta Mac-program kräver att användaren ger admin-rättigheter till installationsprogrammet. Vilket betyder att OSet inte har en chans att skydda sig mot ett program som är buggigt och sabbar installationen. Samma sak på OS X som på windows, i det fallet alltså.

Jag tror att Apple snabbt fixar sin bug i iTunes som gör att vissa PC-användare inte kan boota sina maskiner. Men, det är självklart Apple som ansvarar för vad deras installation ställer till med.

Det tycker jag inte. Den som använder ett opatchat Windows, fullt med elaka buggar och säkerhetshål, och som klickar på Ja i alla dialogrutor som finns utan att läsa vad det står är dum i hela huvudet och får skylla sig själv om det händer konstiga saker med datorn.

Och som Bollman skrev: det går inte att garantera 100-procentigt att alla program funkar med obskyra brännare och konfigurationer. Om min CD-R från Tung Hengpung som jag köpt för 120 spänn på Rusta gör att datorn inte funkar med Apples program är det inte alltid Apples fel.

Jag tror inte att någon har kunnat visa konkret vad som orsakar de tydligen ganska ovanliga problemen, annat än att det rör sig om konflikter med en eller flera brännare eller brännarprogram, men det ska bli intressant att se hur det här förlöper.

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Jorå, nog fasen kan det vara buggigt också. Det visar ju samtidigt problemen med just windowsplatformen. "Detta programmet iTunes funkade inte med Hung Chang Burn inc. Apple är ena riktiga ligister som är ute efter att sabba min dator, allt Apple gör är skit!" Osv...
Det är ju nära nog omöjligt att testa alla möjliga konfigurationer i Windows. Det finns ju fler program- och hårdvarukomponenter än någon kan räkna till.

Folk som upplever något negativt tar gärna i så att byxorna måste bytas. Vi har sett samma sak med Apples påstådda dåliga kvalité.
JAG har fått en trasig dator = Apple levererar datorer av undermålig kvalité.

iTunes kraschade MIN PC = Apple är ondskefulla looser-programmerare.

Det blir ju lätt så att de missnöjda hörs mest, samtidigt som de gärna tar i lite extra för att de är så ledsna.

Jag vet inte hur vanlig denna bug är. Däremot vet jag att den hör till den näst värsta kategorin. Datorn kan inte boota. Jag förutsätter att Apple kommer att fixa buggen rätt raskt. Jag skulle rekomendera alla PC-användare (som har CD-brännare i all fall) vänta med att installera programmet tills Apple släpper en bugfixad versioin. Eller det dokumenteras vilka användare som är i farozonen.

Man skulle ju kunna leka med tanken att det skulle ha varit MS som släppt en program till Mac OS X med en liknande bug. Vad skulle vi tycka om PC-användare som förklarade buggen med att vi har ett sådant uselt OS?

Apple fixar säkert buggen. Jag tror också att iTunes på windows kommer att generera massa goodwill för Apple. Men, har man en farlig bug i sitt program skall man ta allvarligt på det och fixa det pronto, på ett ödmjukt sätt. Det blir äckligt dåligt förlorara om man yrar om att det är omöjligt att skriva vettiga program för den plattformen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 22:53

1) Alternativet "Consolidate" är inte på som strandard.
2) Det visas en varning om man mot förmodan väljer det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Det tycker jag inte. Den som använder ett opatchat Windows, fullt med elaka buggar och säkerhetshål, och som klickar på Ja i alla dialogrutor som finns utan att läsa vad det står är dum i hela huvudet och får skylla sig själv om det händer konstiga saker med datorn.

Är det endast den användarkategorin som har drabbats?

Om iTunes gör att datorn inte kan boota för att den saknar patch-4711 tycker jag det vore bättre om iTunes vägrade att installera på en sådan maskin.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 23:23

Jo, det är helt riktigt. Jag vet inte om dessa användare struntat i den varning som visas när man försöker installera iTunes på en burk som inte har SP 4 för Win2K eller motsvarande för WinXP installerat. De kanske bara klickade på OK, och sen orsakar deras billiga skitbrännare från Tung Hengpung en massa problem.

Senast redigerat 2003-10-21 00:30

Mondo, du verkar besatt av tanken på att det bara är en hjärndöd PC-användare som får problem. Om han inte är uppenbart klantig i sitt val av patchar så är han säkerligen någon som har köpt en skitbrännare från Kina. Antaglig på en butik du föraktar. Det är just detta föraktfulla resonomang som jag tycker är otäckt. Dessutom tycker jag resonemanget är ologiskt, eftersom det inte är särdeles orimligt att buggen faktiskt är Apples. Helt och hållet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-20 23:48

Nja, jag ser det väl som ganska otroligt att Apple har stor skuld i detta. Som sagt är det smått omöjligt att kontrollera alla kombinationer av program och hårdvara. En trolig orsak här skulle kunna vara att vissa brännarprogram byter ut CD-bränn-drivrutinen i Windows mot sin egen, vilket ger en blåskärm i kombination med iTunes brännardrivrutin. Lite obra av Apple att det blir så, men Apple har troligen följt MS rekommendationer i programmerandet, men har kanske inte så stor erfarenhet av vad som kan hända och då får man detta. Nu har jag inte sett att Apple har erkänt detta som ett problem utan än så länge är det väl bara folk som påstår att de har problem av detta slag vilket ju kan vara vad sjutton som helst ärligt talat.

Man kan inte skylla allt på användarna men som sagt, det är svårt att förutse alla problem som kan uppstå med windows. Ytterligare ett finfint skäl för Apple att helt styra bort från att lansera OSX på X86!! Det skulle ge så mycket badwill att ingen skulle vvilja ta i varumärket Apple på många decennier...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-20 23:48

Läs vad download.com tycker, ganska fin läsning. Användarnas kommentarer är nästan bättre.

"I always thought Microsoft made pretty decent products, but now I realize it's because I haven't had much to compare them to! i-Tunes is so much more intutive and easy to use."

"DOWNLOAD this program if you have more than 30 mp3s on your computer.. if all Apple products are like this one, my next computer may just be an Apple."

Bland det mest underhållande är alla dom som är förvånade att det är så lätt att använda

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk

Klockren!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Klockren!

Håller med! Ännu roligare då också Penny Arcade har väldigt många läsare...

Computer Sweden har som vanligt ingen koll när de rapporterar om Apple-lägret.

Vad de har fått om bakfoten är att det är en miljon låtar som ITMS har sålts sedan torsdag. Svårt att sälja ett program som är gratis...

Aldrig blir det rätt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-10-21 08:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Marcus Holmer
Computer Sweden har som vanligt ingen koll när de rapporterar om Apple-lägret.

Svårt att sälja något när det är gratis...

Men vad de har fått om bakfoten är att det är en miljon låtar som ITMS har sålt sedan torsdag.

Aldrig blir det rätt.

Journalisterna verkar ha samma krav på saklighet på sig som programerarna hos MS har vad gäller funktion och säkerhet.Dvs inga.Vilken oseriös tidning.

Skrev en kommentar på deras sida:

Citat:

Programmet är gratis!

Hur kan man sälja något som är gratis? Det är ju bara att läsa Apple pressmeddelande så räcker det med bakgrundsfakta. Vilket CS reportrar är kända för att strunta i när det gäller Apple. Det blir alltid fel!
Jag tycker det är dåligt av CS! Vad har ni emot Apple? Ni tar varje chans att ta med ett rykte som sågar dem men positiva nyheter översätts fel eller tas inte med alls...

Och det heter iTunes! Skriver ni cOCA-cOLA också eller?

Pissigt! Skärpning CS, lite mer kan ni väl anstränga er?

Apples pressmeddelande:
http://www.apple.com/pr/library/2003/oct/20itunes.html

Tio spänn på att de tar bort min kritik?

De tog bort mitt inlägg här igår.

Så jag skrev ett nytt :

Citat:

Dåligt CS!

Varför tog ni bort mitt inlägg? Det hade vill inte skadat någon? Eller är ni rädda att ni förlorar reklampengar om kritik mot Micro$oft dyker upp på sajten?

Mitt ironiska lilla inlägg hade väl kunnat vara kvar? Jag ville ju bara veta vad Office innehåller mer än Office.
För det var ju det MS-männsikan sa och som ni citerade "Office System innehåller än ny version av Office, med beteckningen 2003 och lite annat".
Så vad innehåller det? Övervakningsfunktioner eller säkerhetsluckor?

Det är väl inte mitt fel om ni skriver galna texter?

Senast redigerat 2003-10-21 09:23
Bevaka tråden