Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kort batteritid iBook 600 DVD

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Maria har fått jätteproblem med sin iBook 600 DVD. Batteritiden är cirka 15-20 minuter och man måste i princip alltid köra med strömkabel. OS X 10.2.8 installerat. Någon som har tips?

(skicka gärna PM)

Nä, tyvärr inte. Däremot kan jag säga att hon inte är ensam - jag har precis samma problem, 30-40 minuter får jag ut!

Jag tycker mig ha provat allt jag kan komma på och har sökt på Apples hemsida, men hittar inget som funkar

Kontakta Apple!

Många som har fått problem efter uppgraderigen har fått sina batterier utbytta av Apple.

Man kan ju prova resetta PRAM, PMU och CMOS-batteriet, men för alla hjälper ju inte det.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-18 21:33

Hmm, nu när ni säger det... batteritiden på min iBook 900 har hoppat ner från nästan tre timmar fulladdat till 1:40 ungefär.
Iofs har jag läst någonstans att man med jämna mellanrum ska köra slut helt på batteriet och sedan ladda upp det så ska man få lite bättre batteritid igen... eller?

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-10-18 23:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Hmm, nu när ni säger det... batteritiden på min iBook 900 har hoppat ner från nästan tre timmar fulladdat till 1:40 ungefär.
Iofs har jag läst någonstans att man med jämna mellanrum ska köra slut helt på batteriet och sedan ladda upp det så ska man få lite bättre batteritid igen... eller?

Här finns många åsikter kring batteriladdning.

Om batteriet laddats fler än ca. 300 gånger kan det faktiskt vara så illa som att det är utnött. Man brukar säga att ett litiumjonbatteri räcker mellan 300 och 600 laddningscykler (brukar iofs oftast vara runt 500), och sedan är det att betrakta som förbrukat. Det som händer är att batterikapaciteten tvärt sjunker ner till löjligt låga nivåer, ungefär i stil med vad Maria får ut ur sin iBook.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Om batteriet laddats fler än ca. 300 gånger kan det faktiskt vara så illa som att det är utnött. Man brukar säga att ett litiumjonbatteri räcker mellan 300 och 600 laddningscykler (brukar iofs oftast vara runt 500), och sedan är det att betrakta som förbrukat. Det som händer är att batterikapaciteten tvärt sjunker ner till löjligt låga nivåer, ungefär i stil med vad Maria får ut ur sin iBook.

Jag misstänkte faktiskt det. Hmm... jag antar att det är en begränsning med litiumjobatterier snarare än Apples fel då.

Nåja, det blir väl till att hala fram lädret igen då *suck*

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-20 10:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Om batteriet laddats fler än ca. 300 gånger kan det faktiskt vara så illa som att det är utnött. Man brukar säga att ett litiumjonbatteri räcker mellan 300 och 600 laddningscykler (brukar iofs oftast vara runt 500), och sedan är det att betrakta som förbrukat. Det som händer är att batterikapaciteten tvärt sjunker ner till löjligt låga nivåer, ungefär i stil med vad Maria får ut ur sin iBook.

Nåja, jag har använt min iBook till säkert 95 % med nätadaptern ikopplad, så det borde väl inte vara problemet hoppas jag?

Mjae, om datorn är någorlunda modern så har den också nyare batterier som låter sig laddas ur till 95% ungefär och sedan toppas batteriet upp till 100% igen. Dessa cykler sker ungefär var tredje dag. Men jag har svår att tro att man räknar toppning av batteriet som en full laddning, isåfall har Apple klantat sig rejält!

1
Bevaka tråden