Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återförsäljare avslöjar problem med 2GHz G5

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-18 11:29

Jag ber så mycket om ursäkt. Inlägget ovan var ej mina personliga åsikter utan en Apple anställds förklaring av problemen.

När det är klargjort vill jag själv tillägga att jag personligen mer tror på problem med hårdvara samt större efterfrågan än väntat.

Samtidigt är jag nog villig att påstå att problemen i situationer som denna ofta framstår som betydligt större än de kanske egentligen är. Är det någon som ens har den blekaste aning över hur många maskiner apple levererat i Sverige, och hur många av dem som haft problem? De flesta här på forumet med en ny G5:a verkar ju nöjda, eller?

Senast redigerat 2003-10-18 11:48
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-18 12:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Jag ber så mycket om ursäkt. Inlägget ovan var ej mina personliga åsikter utan en Apple anställds förklaring av problemen.

När det är klargjort vill jag själv tillägga att jag personligen mer tror på problem med hårdvara samt större efterfrågan än väntat.

Samtidigt är jag nog villig att påstå att problemen i situationer som denna ofta framstår som betydligt större än de kanske egentligen är. Är det någon som ens har den blekaste aning över hur många maskiner apple levererat i Sverige, och hur många av dem som haft problem? De flesta här på forumet med en ny G5:a verkar ju nöjda, eller?

Det är alltid bäst att säga som det är.
Om det är 1% eller 10% spellar inte någon roll. Inte för de som drabbades ialla fall.
Om det finns brister och fel då ska det påpekas.
Apple blir inte ett bättre företag när alla ska vara tysta och glada. Nej, de blir bättre när de hör både beröm och kritik.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-18 12:52

Det är förvisso sant. Men jag tror knappast att apple tar del av den kritik som skrivs i den här diskusionen. Det är ju upp till den kund som får problem med sin produkt att framföra sina klagomål till Apple. Det har inte på något vis varit min avsikt att "mörka" de problem som uppstått. Den som ej är nöjd måste ju klaga.

Sedan känns det som en stor skillnad i 1% eller 10%. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Det är få företag i världen som producerar helt felfria produkter. Visst kan man tycka att apple borde ställa högre krav på underleverantörer samt kontrollera produkterna mer ingående före leverans. Förmodligen är det dock mer lönsamt att leverera ett antal felaktiga exemplar som sedan byts ut än att kontrollera varenda maskin före leverans.

Det viktiga är väl att serviceärenden sköts felfritt. 2 veckors väntetid för att få sin 1.5 månad försenade mac med fel i leveransen utbytt ger nog inga positiva reaktioner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-18 13:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Det är förvisso sant. Men jag tror knappast att apple tar del av den kritik som skrivs i den här diskusionen. Det är ju upp till den kund som får problem med sin produkt att framföra sina klagomål till Apple. Det har inte på något vis varit min avsikt att "mörka" de problem som uppstått. Den som ej är nöjd måste ju klaga.

Sedan känns det som en stor skillnad i 1% eller 10%. Jag förstår inte riktigt ditt resonemang. Det är få företag i världen som producerar helt felfria produkter. Visst kan man tycka att apple borde ställa högre krav på underleverantörer samt kontrollera produkterna mer ingående före leverans. Förmodligen är det dock mer lönsamt att leverera ett antal felaktiga exemplar som sedan byts ut än att kontrollera varenda maskin före leverans.

Det viktiga är väl att serviceärenden sköts felfritt. 2 veckors väntetid för att få sin 1.5 månad försenade mac med fel i leveransen utbytt ger nog inga positiva reaktioner.

Det handlar inte bara om diskussioner i det här forum.
Det handlar om att säga om saker som de är.
Sedan, mitt resonemang om procenten går ut på att om du är en av de drabbade så det kvittar för dig om Apples produktion ger 1% eller 10% fel. Eller hur?

Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
Sedan, mitt resonemang om procenten går ut på att om du är en av de drabbade så det kvittar för dig om Apples produktion ger 1% eller 10% fel. Eller hur?

Det gör en viss skillnad, skillnaden mellan mycket allvarligt problem och helt normalt. I båda fallen ska naturligvis de felaktiga maskinerna bytas på stubinen, men på 1% finns det inte mycket anledning att slå larm om "problem".

2 veckors väntetid är inte acceptabelt i DOA-fall, och i mitt tycke inte i andra garantifall heller.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-10-20 13:31

Att säga att Apple har problem, baserat på några enstaka fall är ganska hårt. Jag har under det senaste året packat upp och installerat gott och väl 200 maccar, både bärbara och stationära av olika modeller. Endast 3st av dessa har haft problem. En iMac G3 som skärmen blir grön på. Har varit i Holland 4 gånger utan att bli bra. Den är nu skrotad. En iMac som inte ville starta efter några veckor. Visade sig vara extraminnet, inte Apples fel. Samt en nyare iMac som skärmen inte höll sig uppe på, den blev reparerad. Av 200 maskiner var det alltså bara 2 som verkligen var trasiga. Det är 1%. Inte farligt på något vis tycker jag.

Däremot kan man alltid räkna med att första serien av en ny maskin kommer att ha barnsjukdomar innan produktionen är igång i full skala. Detta gäller ju knappast bara Apple. För att dra paralleller till bilvärlden så har ju BMW nu stora problem med sin nya 5-serie, som tappar styr och bromsförmågan!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-20 13:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman

Däremot kan man alltid räkna med att första serien av en ny maskin kommer att ha barnsjukdomar innan produktionen är igång i full skala. Detta gäller ju knappast bara Apple. För att dra paralleller till bilvärlden så har ju BMW nu stora problem med sin nya 5-serie, som tappar styr och bromsförmågan!

Även Volvo.
Nobody's perfect.

Bevaka tråden