Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny hårddisk i iMac?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det svårt / meningsfullt att byta hårddisk i min iMac. Det är en Indigo 350 med originaldisken kvar. Dels skulle det ge mer plats (naturligtvis) men förhoppningsvis också öka hastigheten.

Är det rätt? Vinner man något på en nyare hårddisk? Kan man byta själv?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 21:34

Hej Mikael!

Jag blev hänvisad till http://home.swipnet.se/~w-66804/macskruvaren/ när jag ställde en liknande fråga, eftersom min hårddisk låter ganska mycket. Dock har jag ännu inte gjort något åt det hela.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-15 22:27

Länken ovan gäller ju bara iMav rev A-D och INTE slot-loading iMac (dvs 350 och uppåt). Gå istället hit!.

Det är inga problem att byta hårddisk. Jag klarade det och jag är verkligen ingen tekniker...;)

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 23:48

Det är inte så värst svårt att byta hårddisk. Jag har bytt från en 30 giggare till en 120 giggare, med 8mb cache, för ett tag sen. 8mb cahce gjorde susen, kändes som om jag hade fått en ny dator nästan!

Citat:

Skrevs ursprungligen av mrubenson
Är det svårt / meningsfullt att byta hårddisk i min iMac. Det är en Indigo 350 med originaldisken kvar. Dels skulle det ge mer plats (naturligtvis) men förhoppningsvis också öka hastigheten.

Är det rätt? Vinner man något på en nyare hårddisk? Kan man byta själv?

Lätt som en plätt, det svårasta är att det sitter några plast-flirpar i framkant som man får pilla lite med så dom inte går sönder,( då får man limma?)

En normalhändig fixar allt på 30 min, en händig på 15 min

Om jag inte har fel skall det vara en HD i 5.400 rpm, om du sätter i en 7.200 kan det bli för varmt och analogkortet kan paja ( bara att skrota datorn, det är tydligen dyrt )

F

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-18 12:27

Jag satte i en Seagate Baracuda 40 GB 5400rpm i vår iMac 350 Blueberry. Den blev både rappare och tystare. Du vinner nog inte så värst mycket på att välja en 7200 rpm-disk istället. IDE-bussen i iMac är inte så snabb att du kan utnyttja hastigheten fullt ut ändå. Dessutom blir det dyrare och du riskerar överhettning.

Jag köpte min Seagate på Inet data i Göteborg. Nu säljer de dem ännu billigare. 593 kr inkl moms.
http://www.inetdata.se

Jag skall nog köpa en till och montera den i vår iMac DV 400.

Tack för alla tips. Bra att få veta att en 7200rpm varken fungerar eller gör någon egentlig nytta.

Då är det bara kvar att leta efter en så tyst disk som möjligt. Nu när datorn faktiskt saknar fläkt är det ju synd att sätta i en disk som väsnas. Hittade en Samsung på 26/27 dB på Dustin. Någon som har andra tips?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-18 20:11

Köp en Seagate: de gör bästa hårddiskarna tycker jag. Och ta den absolut snabbaste du kan få tag på! Jag tror inte att det är någon som helst risk med att sätta dit en som snurrar i 7 200 varv/minut.

Uppdatering:
Såg NU att det handlade om en iMac 350 MHz Indigo. Då spelar det ingen roll om du använder en långsammare HD.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-18 21:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Köp en Seagate: de gör bästa hårddiskarna tycker jag. Och ta den absolut snabbaste du kan få tag på! Jag tror inte att det är någon som helst risk med att sätta dit en som snurrar i 7 200 varv/minut.

Min iMacs analogkort la av efter ca. 4 veckor med en 7200 rpm-are. Har sedan dess läst många rapporter om liknande händelser. Ta det säkra före det osäkra och köp en 5400 varvare!
Håller annars med om att Seagate gör bra hårddiskar. Den jag köpte snurrar bra i min G4:a.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-18 21:45

Undrar om det skulle gå bra att montera en eller två tysta fläktar i en iMac?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-18 23:27

Väldigt jättemycket OT men vad är det för skillnad mellan Mondo och Mondo65? (Jaja, förrutom 65...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-18 23:30

Jag har bytt användarnamn. Mondo med stor bokstav ser väl snyggare ut än mondo65?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-18 23:32

Kan man byta sådär utan vidare? iMats65 kanske...;)

1
Bevaka tråden