Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FAQ:en är ingen FAQ

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lite funderingar kring 99macs FAQ.

Det känns inte som om det är en äkta FAQ, utan mer som ett uppslagsverk och terminologi-förklaring.

I en FAQ skall frågor som "Varför får jag konstiga tecken istället för åäö i Internet Explorer under OS9?" hamna.
Om jag använder 99macs FAQ så får jag reda på att IE är Microsofts webbläsare och att Bill Gates är grundare av Microsoft.

Missförstå mig inte nu för jag tycker att Wiki'n är en kanonbra idé, men det blir lite missvisande när den benämns som FAQ.

jag håller med... FAQ är ju faktiskt en förkortning för Frequently Asked Questions så det är rätt missvisande.

/D

  • Oregistrerad
  • 2003-10-09 11:12

Kan oxå hålla med, MEN:
(vad vore jag utan ett men )

Det går klura ut svaret genom att följa spår i "FAQ":en... Men får så att säga komponera sin egen svarsmening mha. uppslagen.

För det andra: Hur ofta har en FAQ svarat på det man undrar om egentligen? Eftersom antalet frågor kan bli oändligt när man preciserar en smula så brukar ju FAQ:en svara på nästan det man vill veta - men inte riktigt...

"Varför får jag konstiga tecken istället för åäö i Internet Explorer 5 under OS9?"
"Varför får jag konstiga tecken istället för åäö i Internet Explorer 6 under OS9?"
"Varför får jag konstiga tecken istället för åäö i Internet Explorer 6 under OS9.1?"
"Varför får jag konstiga tecken istället för åäö i Internet Explorer 6 under OS9.2?"
"Varför får jag konstiga tecken istället för @ i Internet Explorer under OS9.1?"
"Varför får jag konstiga tecken istället för @ i Internet Explorer under OS8.5?"

Den som skriver FAQ-svar till sådant utan att ledas ihjäl skulle jag vilja se

En FAQ borde drivas av en person som analyserar vilka frågor som ställs mest.

Sedan göra en topplista på c.a 20 frågor. Eller om man vill vara lite extra avancerad och gör lite undermenyer, t.ex "hårdvaru FAQ" och "Mjukvaru FAQ".
Den sidan behöver kanske en uppdatering/månad.

Eller att det finns en röstfunktion för varje startad tråd där alla medlemmar kan snabbt klicka ifall de tycker att ämnet bör hamna i FAQ:en. Då slipper någon stackare att sitta ensam och analysera vilka frågor som dyker upp mest på forumet.

Ett perfekt samtalsämne vid redaktionsträffen ikväll kanske?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-09 12:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Eller att det finns en röstfunktion för varje startad tråd där alla medlemmar kan snabbt klicka ifall de tycker att ämnet bör hamna i FAQ:en. Då slipper någon stackare att sitta ensam och analysera vilka frågor som dyker upp mest på forumet.

Juste idé - bara samla ihop länkarna på en sida allt utifrån omröstningsresultaten men herrar redaktörer och skribenter som enväldiga småpåvar (även kallat sysop:s).

Jag kan hålla med om att FAQ är lite missvisande.

Kan vi inte på något sätt skapa en "Vanliga frågor" som rubrik på förstasidan av FAQ:en? Jag kan ge några tips på frågor som återkommer hela tiden här.

Jag tycker vi skapar en kategori som heter "FAQ - vanliga frågor och svar" på förstasidan. Därunder tio under kategorier som t ex: "FAQ - Mac OS X" (det ordet blir alltså klickbart)

På den sidan samlar man alla vanliga frågor och svar.
Det blir en jättesida, men vafan - det är ju sökbart!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-18 13:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag tycker vi skapar en kategori som heter "FAQ - vanliga frågor och svar" på förstasidan. Därunder tio under kategorier som t ex: "FAQ - Mac OS X" (det ordet blir alltså klickbart)

På den sidan samlar man alla vanliga frågor och svar.
Det blir en jättesida, men vafan - det är ju sökbart!

Perfa tycker jag det låter som. Det jag alltid saknat på 99mac är en sammanställning över alla möjlig knep och trick man kan ta till då macen krånglar. Reparera skivrättigheter. Zappa PRAM. fsck -y. Starta i safe mode. Och så vidare. Kastade upp lite rubriker på FAQ - Mac OS X med förhoppningen om att den växer så det knakar snart.

  • Avstängd
  • 2003-10-18 13:40

Ett program man kan länka till är:

http://www.jargonary.com/

För vidare info om "dator/data"ord

1
Bevaka tråden