Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple tror inte iTMS kommer att bli lönsamt

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I en artikel på CNET News säger Senior Vice President Phil Schiller: The iPod makes money. The iTunes Music Store doesn't. Apple ser iTMS står som en del av deras musiksatsning där produkter som framförallt iPod ska generera inkomsterna.

Idag gör Apple en liten förlust på iTMS även om det är nära lönsamhet. Inte heller på lång sikt tror Apple det går att tjäna några stora pengar på musikförsäljningen. Däremot ska iTMS öka försäljningen av och intresset kring iPod, som är en lönsam produkt. Phil Schiller tror att det skulle vara svårt att nå lönsamhet på att bara ägna sig åt musikförsäljning på nätet.

Även Bill Gates är skeptisk: It's maybe a feature your platform should offer, but it's not like you're going to make some (big) markup.

Lanseringen av iTMS för Windows är alltså i grunden en satsning på att sälja fler iPod-enheter. Hur mycket musik Apple kommer att sälja genom Windows-versionen kan inte Schiller svara på idag, utan säger att det får vi se om några veckor.

Läs hela artikeln här:
Will iTunes make Apple shine?

Vårt system är lite konstigt ibland, därför skrev Adrian en ny nyhet. Här kommer de två kommentarerna som var gjorda

Pär skrev

Citat:

Mycket av förtjänsten ligger väl som vanligt inte i grundverksamheten utan i kringtjänster och att sälja tjänster däri till andra
Fast så mycket pengar som de plöjer ner i tjänsten för närvarande så vore det mycket underligt om den vore lönsam...

3OPAH skrev

Citat:

Nej, de tjänar ingar pengar för det är väl giriga producenter som snor åt sig alla pengar. ???

Eller?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 21:03

Det måste ha kostat otroligt mycket pengar att överhuvudtaget få upp iTMS. Att de lär gå i vinst först inom kort räknade de säkert med från början.

  • Medlem
  • 2003-10-17 21:51

om iTMS blir lönsamt visar sig väl när det står klart om det har fått upp iPodförsäljningen. Rubriken är en aning missvisande. Det är väl ofta ett i sig olönsamt system drar upp något annat. Ta Ikeas varmkorv som exempel. Den går nog nätt och jämt upp, men den lockar nog kunder till butiken. Totalt sett genererar den alltså vinst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Ta Ikeas varmkorv som exempel. Den går nog nätt och jämt upp, men den lockar nog kunder till butiken.

Åker folk till IKEA för att äta korv?
Man upphör aldrig att förvånas över mänskligheten.

  • Medlem
  • 2003-10-17 22:59

Många kommere till Ikea för att äta lunch. Ikea brukar ju ligga i ödsliga industri- och shoppinglandskap som folk av en eller annan anledning befinner sig i runt lunchtid. Antingen kan man knalla in i restaurangen och trycka i sig en billig dagens eller köttbullar för 29 pistoler eller så stannar man i korvmojen och trycker i sig tre kokta för 15 kronor - proppmätt! Och då kanske man passar på att gå in och köpa värmeljus, för de är billiga, och då ser man den där teflonpannan i ett set om två stycken för 79 kronor - fasiken, ungarna skrapade ju den gamla med en plåtstekspade - och börjar leta efter en sån där gul kasse att bära skiten i. Jag tar några grytunderlägg när jag ändå är här, jag hittar dem aldrig när jag behöver dem. Å kolla servetterna är ju snorbilliga! Sånna oxå! Hmm... juste pall, den skulle man kunna sitta på när man tar på sig skorna. Får jag kolla upp nästa gång jag är här. Nä nu tror jag att jag har förtjänat en mjukglass - bara fem spänn!

edit: min sista upplaga har gått till tryck och jag har en timme kvar på jobbet...

Det kan också finnas en annan förklaring till det aningen märkliga uttalandet. Det kan vara en direkt signal till dom få konkurrenter som finns, men framförallt till alla dom tvekande konkurrenterna. Apple "hotar" med är att sälja musik med förlust för att göra marknaden omöjlig för konkurrenterna. Jag tror att Apple hemskt gärna tjänar pengar även som mäklare.

Senast redigerat 2003-10-18 09:40

Att en korv kostar 5kr på Ikea är lätt värt. Fanns ett ställe vid Dreamhack som hade så billigt också, men som sagt, eftersom dom inte var så stora så tjänade dom inga pengar på det och var tvungna att slå igen.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-18 10:59

OT:
IKEA är Sveriges, nordens eller Europas största försäljare av korv.

Jag klistrar in den här bilden i den här tråden också. Den kommer från ett nyhetsbrev som Macromedia skickade ut idag. Apple får med iTunes lansering till Windows även upp siffrorna för QuickTime kan man tänka.

Senast redigerat 2008-03-07 09:17
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-18 11:56

Apple har gjort det igen. Jag tror att Microsoft skiter knäck i spagat just nu. Den där Bill Gates skrek nog i telefon till sina underchefer:

"-Look at this! I want it! No no no, you don't understand: I WANT IT!!!"

Så räkna med att det kommer ett Windows Music Store och ett WinTunes...

  • Medlem
  • 2003-10-18 12:03

Roxio har väl ett konkurrerande system med WMA-filer, läste jag i DN nyligen...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
om iTMS blir lönsamt visar sig väl när det står klart om det har fått upp iPodförsäljningen. Rubriken är en aning missvisande. Det är väl ofta ett i sig olönsamt system drar upp något annat.

Rubriken är aningen tillspetsad, förstås. Men läser man texten, eller för den delen ursprungsartikeln, så ser man att det är precis så Schiller säger: Vi tjänar pengar på iPod men inte på iTMS. Att iTMS + iPod tillsammans bildar ett lönsamt system är ju vad hela texten går ut på, hade inte kunnat skriva det tydligare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Det kan också finnas en annan förklaring till det aningen märkliga uttalandet. Det kan vara en direkt signal till dom få konkurrenter som finns, men framförallt till alla dom tvekande konkurrenterna. Apple "hotar" med är att sälja musik med förlust för att göra marknaden omöjlig för konkurrenterna. Jag tror att Apple hemskt gärna tjänar pengar även som mäklare.

Jag har funderat i liknande banor. Apples pris på 99 cent/sång och 9.99/album (eller om det var 9.90 minns inte riktigt) har ju fått alla efterapningar att sätta precis samma priser. Tänk om Apple då medvetet satte priset så att det ska vara svårt att nå lönsamhet?

Eller så är det ett slags hot som du säger. När Schiller säger att han inte tror det går att tjäna pengar på att enbart sälja musik på nätet så låter det ju verkligen som en pik till alla andra som försöker sig på denna satsning.

Sen kan man ju konstatera att det knappast lär vara lönsamt på kortsikt att ge bort 100 miljoner låtar som dom ska göra i februari-mars... (Men det är ju grymt smart marknadsföring.)

Jag tror jag vill flytta till USA bara för Pepsikampanjen! Fyfan så trevligt. Jag som dricker så mycket läsk

Nej, jag instämmer med det som sagts. Apple har satt priserna på sina låtar väldigt aggresivt och det skulle inte förvåna mig om dom till och med sänkte priset per låt och album snart också. Alla andra affärer har inga iPods som dom säljer till, hur ska dom tjäna pengar?

  • Medlem
  • 2003-10-18 16:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
Alla andra affärer har inga iPods som dom säljer till, hur ska dom tjäna pengar?

jo, samsung har en grej som är gjord för roxios tjänst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
jo, samsung har en grej som är gjord för roxios tjänst.

Men får Roxio slantar när Samsung säljer den då? Detta är ju Apples trumf på hand. Musiken säljer spelaren. Dessutom så tror jag att Apple kommer sträva efter förtjänst på musiken också i framtiden (om de inte redan gör det). Det finns pengar att tjäna även på små marginaler. Speciellt som musikförsäljningen kommer öka med iTMS för Windows och senare också för oss icke-amerikaner.

  • Medlem
  • 2003-10-18 23:22
  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-19 12:38

dolda budskap? snart är det mac os X på plåtburken oxså...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-28 05:38

Jag har en grym idé! iKorv. Kanske kan säljas genom IKEAS webbutik, som någon form av plug-in till OSX?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 07:50
Ursprungligen av Glaader:

Jag har en grym idé! iKorv. Kanske kan säljas genom IKEAS webbutik, som någon form av plug-in till OSX?

en del skall bara dricka vatten...

  • Oregistrerad
  • 2004-10-29 13:36

Nu låter jag lite grinig, men vad fruktansvärt irriterande det är när gamla trådar dras upp. Sitter man o läser o fattar ingenting, förräns men helt plötsligt ser att tråden är ett år gammal. Kan man inte hitta nån lösning på sånt här? Att om tråden t ex är över ett halvår eller nåt ändrar färg eller vad som helst..

Ursprungligen av Anders Båth:

Nu låter jag lite grinig, men vad fruktansvärt irriterande det är när gamla trådar dras upp. Sitter man o läser o fattar ingenting, förräns men helt plötsligt ser att tråden är ett år gammal. Kan man inte hitta nån lösning på sånt här? Att om tråden t ex är över ett halvår eller nåt ändrar färg eller vad som helst..

Jo, jag håller med, jag har föreslagit att färga gamla inlägg i en annan färg, men jag håller med om att hela trådar också skulle behöva nån indikation.

1
Bevaka tråden