Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Björnström Senior till Göteborg

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Pappa har blivit förflyttad ifrån Kalmar till Göteborg och ska finnas på plats den 15:e December på göteborskontoret.

Så - dags att skaffa bostad till herr Björnström.

Har ni några tips? Han kommer jobba intill Liseberg (typ) och i Alingsås så han vill bo centralt/nordost såvitt jag har förstått.

Personligen skulle jag gärna se någonting centralt så att man kan gå hem ifrån krogen.

Jag kan INGENTING om Göteborg så ge mig gärna lite tips. Pappas mäklare har hittat någonting billigt i Bergsjön (typ Kortedala). Beskriv gärna området!

Om någon har en 2:a - 3:a typ 50 - 90m2 att hyra ut osv så kan ni väl skriva en rad.

/Martin

Hej.

Inte Bergsjön eller Kortedala! Bergsjön är förort till Göteborg med allt vad en förort innebär. Kortedala likaså. Och det är definitivt inte gångavstånd hem från krogen.

Jag skulle råda att söka i Lunden/Olskroken. Nära till centrum. 5 min med cykel. Nära till centralen där pendeln till Alingsås går.

I centrum är den nog helt kört att hitta lägenhet om ni inte funderar på bostadsrätt...

Oki - fler kommentarer?

Går det att företagshyra lägenheter (populärt i Stockholm)?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 22:53

Glöm Bergsjön (tänk skärholmen) - Kortedala kan funka (tänk hägersten)... (södra i vart fall - tänk midsommarkransen).

Stampen - Olskroken - Bagaregården -något vore väl helt okey. Eller varför inte i Gårda?

Det brukar finnas endel lägenheter i GP som enbart är för företag

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-16 23:08

Lunden / Olskroken e bra, kan vara eklare å hitta nåt ledigt österut, Härlanda, Bagaregården, Munkebäck, Torp. Rätt trevliga områden. Sen har alingsåspendeln station vid sävenäs brevid E20, så om man bor där och ska åka till alingsås slipper man ta vagnen ner till stationen.

mvh

  • Medlem
  • 2003-10-16 23:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
... Han kommer jobba intill Liseberg (typ) ...

/Martin

Jag, (typ) jobbar intill Liseberg ... ... kanske kommer att träffa din pappa på luncherna ibland.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
... Pappas mäklare har hittat någonting billigt i Bergsjön (typ Kortedala). Beskriv gärna området!

...

/Martin

Skojar du eller, ... :D. Om din pappa inte vill gå runt med en skottsäker väst då ska han undvika "Short Valley" och "Mountain Sea".

/Z

Åfan - tur att jag har er grabbar att fråga. Inte så lätt att avgöra med en textannons och karta.

Skottsäker väst

En fördel med att ha senior i Göteborg blir ju att jag troligen kan vara med på nästan alla MacPubar i GBG i fortsättningen (från December och framåt). Bra va?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 23:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Bra va?

Jo - men det verkar ju inte vara någon större fart på gubbsen här nere

Ta reda på hur farsgubben tänkt resa och vid vilka tider så kan vi tänka lite lateralt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-16 23:33

Bergsjön och Kortedala är inte så farligt som ni tror!

Jag har så sent som idag på ett seminarium hört polisen prata om att det egentligen är mer våldsbrott inne i stan än ute i förorterna. Jag har varit där och känner folk som bor där som aldrig råkat ut för nåt där, det är som vilket bostadsområde som helst, visserligen lite tråkig arkitektur. Gå på verkligheten istället för fördommarna.

mvh

Citat:

Skrevs ursprungligen av markus
Bergsjön och Kortedala är inte så farligt som ni tror!

Jag har så sent som idag på ett seminarium hört polisen prata om att det egentligen är mer våldsbrott inne i stan än ute i förorterna. Jag har varit där och känner folk som bor där som aldrig råkat ut för nåt där, det är som vilket bostadsområde som helst, visserligen lite tråkig arkitektur. Gå på verkligheten istället för fördommarna.

mvh

BRA SAGT!!!
Har bott i bergsjön i 13 år..aldrig hänt mig nåt..har till och med köpt bostadsrätt rätt här som är värd nu 200.000kr. Sluta snacka skit ni som inte ens har satt sin fort här..har bott i olskroken och där blev jag fan med nästan rånad( lyckades slå ner dom)..
Naturen här går det inte och jamföra med stan..
Kan sitta ute i gården med min Pismo och det är ingen som kommer och rånar mig..
Det finns kriminella överallt i landet..bara om man lever i deras värld.
Tack för mig

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-16 23:56

Kolla www.foretagsbostader.se
De har just nu t.ex. en 2'a på 72kvm vid domkyrkan.
"Sängarna kommer från Hästens och tv, stereon och telefonen är av märket B&O"

  • Medlem
  • 2003-10-17 00:26

Johanneberg är ju skönt, löjligt nära Liseberg dessutom

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-17 01:13

Kort genomgång av möjliga stadsdelar... ( In-daJonaz-opinion)

Området kring Scandinavium/ Berzeliegatan är ståndsmässigt vad gäller lägenheter, ofta med matchande prislapp... Högt i tak & dubbeldörr-varning.

Bakom Scandinavium ligger Gårda, mycket gamla lägenheter (billiga) men risk för pundare & läckande tak... Hela klabbet skall rivas & ersättas med företagsskrapor...

Början till johanneberg/ Victor Rydbergsgatan...
Blandat, från pampiga "småslott" till billiga masonit-50talare... (mycket backar)

Vasa: Gamla sköna 1890-1920 hus... Pampigt med stukaturer & serveringsgångar... Massa restauranger & caféer... Bra ställe för kravaller.

Haga: Från slum & omvägsframkallande är det numera barnfamiljernas mecka...
Kostar ofta en bra slant, men trevligare omgivning får man leta efter... Mycket superrestaurerade landshövdinghus, till nybyggda HSB-fästningar... ( Bodde i en GAMMAL lägenhet med två avtal. Det ena var för hyresrätten, det andra var att jag förband mig att inte ändra något i lägenheten...)

Linné:
Linné området är BÄST! Många 99Mac profiler kan ses flanera linnégatan eller sippa en espresso där... Mycket äldre hus, de mesta ombildas till bostadsrätter just nu... Ett mycket kontroversiellt förslag har lagts fram om att bebygga "Skansberget" Så gissningsvis kommer det att inom några år finnas några hundra lyxlägenheter till salu, mitt i smeten...

Masthugget:
Klarar man konditionstestet med de från alla håll obligatoriska uppförsbackarna, belönas man med (ibästa fall) fantastisk utsikt över Linné, hamnen; Majorna...
Mest låga landshövdinghus, el, stenhus... Stadsplanerarna gick hårt åt de riktigt gamla arbetarkvarteren... Så det mesta är "halvnytt" Man kan, om man hittar lägenhet, komma undan med en "rimlig" hyra "relativt" centralt...

Sedan finns ju MAJJERNA, LUNDEN, OLSKROKEN, BÖ & annat... Men det finns nog bättre förespråkare än mig...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-17 08:01

Ingen har rekommenderat Kålltorp och Björkekärr öster om centrum. Lite längre från krogen men närmare till motorvägen mot Alingsås.

Även nära till naturen i Skatås. Lugnt och fridfullt. Även nära till Östra sjukhuset ifall gubben skulle känna sig lite krasslig.

Jag har själv bott i Björkekärr i 7 år och det var hur bra som helst.

(Vi köpte sedan bostadsrätt i Mölndal innan vi flyttade till Kungälv)

Jag har även bott i Johanneberg, men där är det oerhört svårt att få ett förstahandskontrakt för rimliga pengar. Där ärver man nog sina lägenheter.

Då slänger jag in en Göteborgsfråga när det ändå är på tapeten:

När jag var liten var vi väldigt mycket i Göteborg för mina morföräldrar bodde där, närmaste bestämt på Torild Wulffsgatan. Det var ett rätt trevligt område om jag minns rätt, nära till Slottskogen och precis vägg i vägg med Botaniska om jag minns rätt. Ni verkar ju kunna staden så bra så kan ni inte berätta nåt om det området?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
En fördel med att ha senior i Göteborg blir ju att jag troligen kan vara med på nästan alla MacPubar i GBG i fortsättningen (från December och framåt). Bra va?

Hm, är det inte dags att bosätta lillebror i Malmö och någon kusin i Umeå så att du kan vara med på alla macpubar.

  • Medlem
  • 2003-10-17 10:54

Krokslätt kan vara ganska bra för din farsa. Ligger bara några hållplatser från Liseberg och det ska inte vara så svårt att hitta en lägenhet där.

Landala, där jag själv bor ;), är också ett bra område (bara en hållplats till Liseberg genom Chalmerstunneln) men det kan vara lite svårare att få tag på en lägenhet där.

/Z

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 11:16

Och glöm inte skärgårdsalternativet - Hisingen har justa vägar mot alingsås (i den riktninen ) och täta turer in till "stan".
Billigt men centralt s.a.s. (huvudsta-läge - fast med riktiga hus )

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-17 11:24

Krokslätt är också bra. Min syrra bodde där innan hon flyttade till Öckerö.

Landala är väl så där lagom kul. Jag jobbade där i en butik som sålde Macintosh. Långt innan Steve Jobs kom på idén. Jag minns att konditoriet bredvid hade stans godaste semlor.

Hisingen är väl också ett tänkbart alternativ. Varför inte en fashionabel bostadsrätt på Norra Älvstranden?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 14:05

Jag bor också i Bergsjön och även om det är långt ifrån så illa som folk säger så skulle det nog inte passa din pappa alls.

Krokslätt låter som en utmärkt plats för honom och likaså stampen och gårda. Lugna fina områden.

Itbostad har företagslägenheter. Tre killar på mitt jobb får lägenhet igenom dom nu. Dom verkar ha ganska många centralt dessutom. Vet inte vad det kostar men det kan ju vara värt att ringa dom. 031-7117372

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-17 14:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Då slänger jag in en Göteborgsfråga när det ändå är på tapeten:

När jag var liten var vi väldigt mycket i Göteborg för mina morföräldrar bodde där, närmaste bestämt på Torild Wulffsgatan. Det var ett rätt trevligt område om jag minns rätt, nära till Slottskogen och precis vägg i vägg med Botaniska om jag minns rätt. Ni verkar ju kunna staden så bra så kan ni inte berätta nåt om det området?

Änggården, inklämt mellan motorvägen till Särö, Sahlgrenska & Botaniska...
Vansinnigt pittoreskt, med blandad bebyggelse... Låga hus 2-3 våningar... Villor & små "Radhus"... Har verkligen ingen aning om hur prisbilden ligger där, men misstänker att det kan röra sig om en bra slant... Supernära till natur & promenadområden... Slottskogen Vägg i vägg (andra sidan motorvägen med gångbro) "Änggårdsbergen" med wunderbara promenadstigar & Botaniska trädgården med allt den har... cafeer, växthus etc... Nära till Liseberg om man väljer att åka kommunalt genom chalmerstunneln...

(Min Sambo jobbar PÅ Liseberg, det tar henne ca en kvart fr. Linné med spårvagn till Korsvägen/ Liseberg, Chalmerstunneln är toppen...)

  • Medlem
  • 2003-10-17 15:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Då slänger jag in en Göteborgsfråga när det ändå är på tapeten:

När jag var liten var vi väldigt mycket i Göteborg för mina morföräldrar bodde där, närmaste bestämt på Torild Wulffsgatan. Det var ett rätt trevligt område om jag minns rätt, nära till Slottskogen och precis vägg i vägg med Botaniska om jag minns rätt. Ni verkar ju kunna staden så bra så kan ni inte berätta nåt om det området?

Torild Wulffsgatan, till äran av Torild Wulff som förfrös ihjäl vid 40-årsåldern på nån expedition ute i världen någonstans. Är det inte bara rikeman där eller är jag ute å cyklar?

Men visst, trevligt område. Synd att det är för mycket skugga där på vintrarna när solen ligger lågt och Änggården ligger på "fel" sida om berget.

/Z

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonaz
Änggården, inklämt mellan motorvägen till Särö, Sahlgrenska & Botaniska...
Vansinnigt pittoreskt, med blandad bebyggelse... Låga hus 2-3 våningar... Villor & små "Radhus"... Har verkligen ingen aning om hur prisbilden ligger där, men misstänker att det kan röra sig om en bra slant... Supernära till natur & promenadområden... Slottskogen Vägg i vägg (andra sidan motorvägen med gångbro) "Änggårdsbergen" med wunderbara promenadstigar & Botaniska trädgården med allt den har... cafeer, växthus etc... Nära till Liseberg om man väljer att åka kommunalt genom chalmerstunneln...

Ah, tackar. Jo, Änggårdsbergen har jag tydliga barndomsminnen av, där var vi ofta och promenerade mycket. Väldigt naturskönt. Det är ett arboretum har jag för mig, ett ställe där man planerar annorlunda träd, typ.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Torild Wulffsgatan, till äran av Torild Wulff som förfrös ihjäl vid 40-årsåldern på nån expedition ute i världen någonstans. Är det inte bara rikeman där eller är jag ute å cyklar?

Jo, det var det jag hade för mig, men det var så länge sedan, så jag ville ha det bekräftat av lite mer Göteborgskunniga människor. Det var rätt fina villor där. (Jag skulle inte påstå att mina morföräldrar var rika direkt, men min morfar var chef för "raffet" som dom kallade det, Shells raffinaderier i Göteborg, när det begav sig, så jag antar att dom kunde kosta på sig ett fint område.)

  • Medlem
  • 2003-10-20 11:19

Skärgårds alternativ 2.
Gbg's södra skärgård...Donsö bara en båtresa från puben..?
Lägenhet...nja du får nog slänga upp plånboken för ett hus:rolleyes:

I övrigt är Jonaz rätt ute ang bra områden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-20 11:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jo, det var det jag hade för mig, men det var så länge sedan, så jag ville ha det bekräftat av lite mer Göteborgskunniga människor. Det var rätt fina villor där. (Jag skulle inte påstå att mina morföräldrar var rika direkt, men min morfar var chef för "raffet" som dom kallade det, Shells raffinaderier i Göteborg, när det begav sig, så jag antar att dom kunde kosta på sig ett fint område.)

Thorild Wulff var botanist. F ö vet jag absolut ingenting om Göteborg.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-20 14:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Ah, tackar. Jo, Änggårdsbergen har jag tydliga barndomsminnen av, där var vi ofta och promenerade mycket. Väldigt naturskönt. Det är ett arboretum har jag för mig, ett ställe där man planerar annorlunda träd, typ.

I Änggården?? Coolt... Vad jag vet så är det i Vasaparken, kan hända att det finns på fler ställen. Som jag fått det förklarat så finns det 2 eller fler av VARJE trädsort förekommande i västsverige, men tar inte gift på den uppgiften

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-23 15:02

Björnström, hittat något för farsgubben än?

Japp - han har blivit erbjuden förstahandskontrakt nära Chalmers tydligen. Adressen är Dr. Sydowsg. 32

Bevaka tråden