Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slopade subventioner av hem-PC ?

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-13 06:57

Man kan inte subventionera någonting med pengar som man aldrig haft.

Hem-PC är en frivillig lönesänkning under tre år som staten valt att inte beskatta.

En subvention kräver ett tillskott av medel från staten och så har inte skett...

Det är inget lån från arbetsgivaren, den anställde betalar i de allra flesta fall HELA kostnaden för utrustningen och för arbetsgivaren är det ett nollsummespel.
Mao ska dom inte lägga sig i vad arbetstagarna vill ha för utrustning utom möjligen hålla ihop beställningen. Dock brukar ju paketen bli billigare om man har många beställningar.

Jag blir:mad: när man får höra hur olika arbetsgivare försöker använda Hem-PC reformen för att tvinga in användarna i Winblows-träsket. Hur många har hört talas om ett hem-PC paket med Linux som operativsystem??

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir

Det är inget lån från arbetsgivaren, den anställde betalar i de allra flesta fall HELA kostnaden för utrustningen och för arbetsgivaren är det ett nollsummespel.

Jo, formellt sett är det ett lån. Efter 3 år är det fortfarande arbetsgivarens dator. Därmed inte sagt att de ska bestämma vad man vill ha för utrustning, så länge det håller sig inom rimliga gränser.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-13 08:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alf Nilsson
Jo, formellt sett är det ett lån. Efter 3 år är det fortfarande arbetsgivarens dator. Därmed inte sagt att de ska bestämma vad man vill ha för utrustning, så länge det håller sig inom rimliga gränser.

Återigen teknikaliteter.

Många Hem-PC avtal inkluderar idag tom. en försäkring som gör att utrustningen aldrig kommer till företaget i händelse av uppsägning eller att den som haft utrustningen inte vill köpa ut den.

Normalt läggs Hem-PC:n upp som en leasingavtal från ett finansbolag (t.ex. Resonia), kostnaden enligt leasingavtalet balanseras ut mot löneavdraget för den enskilde. Jag vet inte om man ska kalla leasing för lån. Jag skulle nog vilja påstå att det ligger närmare till att man hyr utrustningen än lån.

Men men teknikaliteter...

Senast redigerat 2003-10-13 09:06

det tycker jag är helt sjukt - att staten skall subventionera "datorer" för runt 100 000 kronor!

sen en annan sak - det handlar i stort sett om att subventionera spridningen av windows...vilket inte är bra. för mac är trots allt inte så värst "närvarande" i dessa uppköp :rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Det vore ju helt sjukt - men långt ifrån otroligt.

Många har iofs passat på att göra enorma HemPC-köp, jag känner till några som har över 100.000kr per person som personalköp...."PC" innebär i deras fall även Denon hembiosystem, videoprojektor och projektionsduk.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-13 12:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olle@mac.com
Det finns alltså en risk att de som redan ingått ett avtal kan drabbas i en övergång mot nya regler!

Vad tyder på det?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-13 12:21

Återigen, staten subventionerar inte datorer för 100000 kr. Dom avstår att beskatta de lönemedel som den enskilde avstår för att betala Hem-PC:n.

Visst finns det ett visst missbruk av det hela och det är väl därför man nu agerar.

Jag kan hålla med om att en olycklig konsekvens av Hem-PC-reformen har varit att winblows har tillåtits dominera utbudet av erbjudanden. Man ska kräva alternativ. Samtidigt har kanske marknadsföringen av alternativa plattformar inte alltid varit på topp...

Om man vill minska kostnaden för förmånen kanske staten skulle kunna hindra de som tidigare redan utnyttjat hem-pc och istället bara acceptera nya hem-pc till de som inte tidigare haft det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sven-ErikOlsson
Samor skrev:
Tyvärr har Apple kanske inte varit aktiva nog att sin lobbing för att få med macar i de tidiga personalköpen.
---
På min arbetsplats var Apple väldigt aktiva. Det räcker däremot inte med att Apple kommer ut. Det behövs ofta för att inte säga alltid att de som finns på plats tar tag tidigt i processen och säger: MER ÄN WINTEL.

För att inte Macintosh åter skall associeras med skotska plädar och sugkarameller krävs att Apple-entusiaster inte jämt klagar: Var är Apple?!

VAR VAR DU SJÄLV?

Jag vill bara påpeka att första gången jag, som arbetsgivarens representant, satte ihop ett antal paket som de anställda skulle få välja mellan blev det så här:

- iMac rev C
- PowerMac G3 (beige)
- Powerbook G3 250MHz
- eller en IBM Aptiva GL (Win)

Resultatet blev glädjande nog att fler valde mac än pc, men det något högre priset gjorde att ingen valde PM eller PB.

Två år senare genomfördes en ny drive då med iBook (Lime & Blueberry), iMac DV eller Compaq EL 7000. Då blev resultatet tyvärr att två valde iböcker, ingen valde iMac men 16 valde compaq.:rolleyes:

Mattias

Hm, skumt...det verkar ju inte som om dom var nöjda...

Det ser ut som om taket sänks till 30.000kr exkl moms (såvitt jag har förstått) under nästa år.

Ingen retroaktiv sänkning kommer att ske vilket innebär att perioden fram till jul blir sista chansen att få en fet subventionerad Macutrustning.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-17 08:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Ingen retroaktiv sänkning kommer att ske vilket innebär att perioden fram till jul blir sista chansen att få en fet subventionerad Macutrustning.

Tack. Det var det jag ville få fram. Något annat vore helt orimligt.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 11:55

Visst är Sverige fantastiskt! Ett havererande välfärdssamhälle med vikande skatteintäkter och ökande underskott! Men om du har tur får du en muta med skatterabatt! HemPC reformanen har reulterat i ca 10Miljarder i uteblivna skatteintäkter, äh vi lägger ner Norrtälje Sjukhus och stryper Karolinska istället.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-17 12:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av James
Visst är Sverige fantastiskt! Ett havererande välfärdssamhälle med vikande skatteintäkter och ökande underskott! Men om du har tur får du en muta med skatterabatt! HemPC reformanen har reulterat i ca 10Miljarder i uteblivna skatteintäkter, äh vi lägger ner Norrtälje Sjukhus och stryper Karolinska istället.

Det hade man gjort även om man fått in 10 mijarder extra i skattekassan. När ska folk förstå att det inte finns någon koppling mellan vad man tar i skatt och vilken service man som medborgare erhåller......det svenska systemet med att tro att man löser allting med skatter har för länge sedan havererat, nu behövs det något annat.

Hugin: Staten är den enda avtalspartnern som kan (och brukar) bryta ingångna avtal hipp som happ och sen är man tvungen som enskild att bara acceptera det. Jag hade inte blivit förvånad om ett retroaktivt system hade dykt upp....

Jag tycker idén med hem-PC är riktigt bra. Det behövs möjligheter för alla att skaffa datorer i hemmet, men kanske kunde man ordna det så att valfri dator kan bekostas mot uppvisande av kvitto eller nåt. Och naturligtvis borde även studenter och arbetslösa få denna möjlighet.

Ingen ska behöva leva utan dator.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 12:58

PC-skattelättnaden snedvrider konkurrensen, minskar intäkterna, och är onödig, speciellt i Sverige, eftersom Svenskarna är världsberömda på att ta till sig ny teknik. En PC kan är ju hur lätt som helst att skaffa sig, däremot är bredband lite mer komplicerat att skaffa på egen hand, där KANSKE man kan motivera skattelättnader.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 16:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av James
PC-skattelättnaden snedvrider konkurrensen, minskar intäkterna, och är onödig, speciellt i Sverige, eftersom Svenskarna är världsberömda på att ta till sig ny teknik. En PC kan är ju hur lätt som helst att skaffa sig, däremot är bredband lite mer komplicerat att skaffa på egen hand, där KANSKE man kan motivera skattelättnader.

Anledningen till att vi kan ligga långt fram kan besvaras till en del av Hem-Pc. Inget snack om saken.

Bredband är faktiskt lättåtkomligt numera och har en mycket hög penetration med ADSL. Vi har redan subventionerad bredbandsutbyggnad sedan länge. Vi kan lika gärna slänga in Boxer i debatten, digital-Tv som är skrattretande finansierad med skattemedel samt Tv-licens.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Reefer
Möjligt, men knappast troligt Att staten tar på sig att subventionera en plattform framför en annan strider mot allt vad marknadsekonomiskt förnuft heter och luktar smäckigt storebrorssamhälle lång väg.

Jag tror snarare det beror på att de inte tänkte så långt… regeringen har väl förresten inget att göra med vilka datorer som ingår i hem-PC-paketen? det tillsätts väl utredningar på varje arbetsplats om vad folk är intresserade av och vad som funkar bäst.
Visst kan man vara sur över att det bli Windows-PCar då, men vad gör det för skillnad om de anställda ändå hade gått och köpt en DELL om de inte haft tillgång till hem-PC…

Flera av debattdeltagarna verkar tro att staten har gått miste om stora pengar i skatter pga hem-pc reformen.

För att så skulle ha skett krävs att antalet sålda datorer skulle ha varit detsamma utan hem-pc. Jag vill hävda att så inte skulle ha skett, utan Sverige skulle ha stått med färre datorer i hemmen. Stora gruppen skulle inte haft tillgång till datorer och klyftorna hade ökat.

Staten däremot fått in skatt från anställda i datorföretagen, supportavdelningarna, datortillbehör och mjukvaror. Dessutom har folket lärt sig en hel del om datorer på sin egen fritid utan att utbildningsväsendet har varit inblandat.

Hur intressant hade det varit att dra fram bredband till folket ute i stugorna om det inte fanns en dator och brukare i varje buske?

Efterfrågan driver forskning och framsteg, och det är en av grunderna i kapitalismen. Är det någon som kör 68000 fortfarande?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-18 15:12

Jag ser en grundläggande skillnad, jag anser att staten ska sätta upp spelreglarna och göra reglerna enkla och lika för alla, med lika skattenivåer. Jag anser att istället för att gå in och peta här och var (t.ex. köp en billig PC med brottoavdrag, få tandläkare med bruttoavdrag (lika sjukt det)). Så ska man se till ha ha en bredare men lägre skattebas och inte göra diverse undantag. Jag vill inte att politiker (med vilje eller misstag) ska styra in folk på att köpa datorer, konsumentelektronik, eller något knäppt som en politiker har kommit på (eller blivit lobbat/mutat till att göra, som i PC-reformen). Låt marknaden (för datorer) sköta detta utan specialla skatterabatter. Istället tycker att alla ska få köpa coola symaskiner med löneavdrag, eller filmkameror (äsch, det ingår väl i hem-PC antar jag), eller roddapparater (för då blir vi friska), eller hushållsapparater (då kanske vi äter nyttigare). Blää....

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-18 16:33

En anledning till att man underlättat för Hem-PC är att det ska ge samhällsekononomiska vinster genom att ge högre datormognad i gemen samt skapa grogrund för att driva igenom system som kan spara pengar genom rationaliseringar i administration. Exempel på sådana system är deklaration på nätet, 24-timmarsmyndigheten etc. Så det är inte riktigt applicerbart på symaskiner.....

Bevaka tråden