Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scrolla två frames samtidigt?!

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-10-16 17:24

Jag sitter med en stor sajt där det krävs frames (även om jag inte gillar det) för att få navigation m.m. att fungera bra.

Menyn ligger i en frame till vänster och huvudsidan (main) till höger. Önskemålet är att båda ramarna följer med varandra när man scrollar. Det är här mitt problem börjar... Jag kommer inte på hur jag ska göra?!

"Effekten" ska alltså bli som på en sajt som saknar ramar, där hela sidan rör sig vertikalt när man scrollar. Så blir det ju inte när man använder frames eftersom "main" scrollas för sig och menyn för sig.

Hjälp mottages tacksamt...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-10-17 08:49

Är det verkligen ingen som har några bra tips?

Jag är verkligen inte särskilt haj på html, men vore det inte enkelt att bara lägga in dina två frames i en frame? och sen scrolla den?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-10-17 09:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Jag är verkligen inte särskilt haj på html, men vore det inte enkelt att bara lägga in dina två frames i en frame? och sen scrolla den?

Jo, det är såklart det vore enklare. Men detta är en komplex och stor sida (50+ underavdelningar) med en menyuppbyggnad som kräver frames. Och så vill kunden ha det...

Hade det absolut inte behövts frames vore jag inte sen att ändra detta då jag personligen inte är förtjust i det.

Med vanlig HTML verkar detta inte gå att lösa. Det behövs något typ av JavaScript.

Anyone?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-17 10:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rasmus
Är det verkligen ingen som har några bra tips?

Jo:
Vill inte verka stöddig eller så. Men eftersom du ställer frågan så innebär det att du inte har en susning om problemen DU kommer att få längre fram med frames. För att inte tala om strulet för sajtens besökare.

Framesets har absolut sin plats, men då skall man veta exakt vad man pysslar med och vara beredd på att skapa en massa nödlösningar för att få saker o ting att funka.

Vet du inte det, så håll tassarna borta. Om du ändå frestas att ta till denna till synes "enkla" lösning, så kommer du en dag att slänga ut hela datorn. Eller nåt annat...

http://apptools.com/rants/framesevil.php

Om du har många sidor, så bygg dom med hjälp av SSI (Server-Side Include). I princip funkar det så att du drar i ett annat dokument i t.ex. en cell i samtliga sidor. Dessa kommer då att se ut och fungera som "vanliga" sidor. Men du kan ändra den "indragna" filen när du vill och alla dina andra sidor kommer då att få ett "nytt" utseende. Alltså laddar du bara upp en enda fil till din server, men ändrar alla sidor. Några tutorials:

http://bignosebird.com/ssi.shtml
http://cgidir.com/Tutorials/Server_Side_Includes/

Gör en Google för fler...

Du kan också testa om t.ex. iframes kan vara nåt. Principen med iframes är ungefär densamma som med SSI, dvs att du drar in ett annat dokument till en särskild plats.

Skillnaden är att iframes inte jobbar "server-side", utan "client-side". Dessutom kan du sätta t.ex. en scroll-list i en iframe.

Här är W3C's lista över bl.a. attributen för en iframe, en liten demo, osv:
http://www.w3schools.com/tags/tag_iframe.asp

Som sagt: GLÖM FRAMESETS!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-10-17 10:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Vet du inte det, så håll tassarna borta. Om du ändå frestas att ta till denna till synes "enkla" lösning, så kommer du en dag att slänga ut hela datorn. Eller nåt annat...

Jag vill påpeka att det här inte är till någon liten personlig sida utan till en relativt stor kund, med en mycket välutvcklad och välanvänd webbplats. Förmodligen har flera av er besökt sidan både en och två gånger...

Tack hur som helst för inlägget. Jag har full koll på att frames har sina begränsningar. Jag personligen, som jag påpekat tidigare, gillar inte heller frames... Men nu är det så att kunden har en komplex och stor sida med en meny som är utformad för att användas i ramar, vilket faktiskt har fungerat bra. Nu ska vi göra en del omstruktureringar varpå jag behövde den funktionen jag skrev om i mitt ursprungliga inlägg.

Hade jag haft möjligheten att använda ett annat upplägg hade jag givetvis gjort detta och då inte heller behövt fråga efter uttalad lösning i detta forum.

Jag får leta vidare, tack för er hjälp.

Jag fattar nog lite seg idag, men det tycks mig som att mitt förslag med en tredje frame till de två som skulle scrollas skulle funka utmärkt.

Men ni behöver alltså utrymme emellan framesen eller olika höjd på dom?

Kan man inte använda flera lager frames med transparans? (jag har noll koll på det alltså)

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-10-17 12:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
[B]
Du kan också testa om t.ex. iframes kan vara nåt.

Nu verkar det som att iframe blir lösningen på "problemet".

Tack för visat intresse.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-17 13:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rasmus
Nu verkar det som att iframe blir lösningen på "problemet".

Smart beslut!

Jag nämnde inte (och det står inte nämnt i sidan jag visade länk till heller) att man kan få väldiga problem i en del browsers med irriterande horisontella scrollers i framesets - fastän man har korrekt DTD i både själva setet och i sidorna.

En gång tog det mig fyra dagar att lista ut varför IE5 på Windows Me fick detta...

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-10-17 16:08

Ny info igen...

IFRAMES-idén slopades helt.

Jag fixade istället ett JavaScript som synkroniserar två (eller om man nu vill ha fler) ramar. Därmed använder sig ramarna av en och samma scroller, precis som kunden ville ha det.

Skönt!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-17 18:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rasmus
Ny info igen...

IFRAMES-idén slopades helt.

Jag fixade istället ett JavaScript som synkroniserar två (eller om man nu vill ha fler) ramar. Därmed använder sig ramarna av en och samma scroller, precis som kunden ville ha det.

Skönt!

Jaha...vänta till kunden upptäcker att:

1) Man inte kan bokmärka enskilda sidor
2) Man inte kan gå tillbaka utan att sidorna kommer i oordning
3) Länkar från sökmotorer öppnar sidorna utanför framesetet

..osv, etc, mm....

Visserligen kan man fnula till en hop nödlösningar med YTTERLIGARE javascript. Sen får man hoppas på att inte alltför många har javascript avslaget.

Det är faktiskt ingen slump att i princip ingen professionellt gjort sajt har frameset.

Håller tummarna att det funkar ialla fall.. Kör hårt!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-17 19:15

Liten fråga... varför behöver du använda frames om det ändå ska framstå för besökaren som att det inte används frames?
Den enda gissning jag vågar mig på är att du har väldigt många sidor och vill kunna uppdatera menyn genom att bara ändra i en fil och inte behöva gå igenom alla?
Om så är fallet vore väl en server side include av menyn smidigare?
Eller ännu bättre, att bygga sidan med PHP+MySQL?

1
Bevaka tråden