Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple G5 vs AMD Athlon 64

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-14 23:05

"Apple touts its new 64-bit Power Mac G5 as the world's fastest personal computer, but our initial tests indicate bragging rights may belong to PCs using AMD's Athlon 64 FX-51 chip. Even Apple's 2-GHz dual-CPU G5 unit had a hard time keeping up with a single-chip FX-51 PC in most tests."

G5 vs Athlon 64

Senast redigerat 2003-10-14 23:26
  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-15 00:51

nejmenhoppsan!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 01:26

Fast man kan inte installera Panther på en Athlon64 burk så det blir rent akademiskt.

Citat:

Microsoft's 64-bit Windows XP for these chips won't ship until early 2004--and even it won't offer most users what they really need. Aside from a handful of expected programs, such as DivXNetworks' DivX video encoder, 64-bit desktop software will be an even longer wait. The lack of full support is one reason Intel has no current plans to introduce a 64-bit desktop chip

Senast redigerat 2003-10-15 01:58
  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-10-15 01:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
nejmenhoppsan!

Nu är han igång igen, mannen som startar en personligt korståg mot The world fastest computer!

Ganska tveksamma tester tycker jag det verkar som.
Premiere görs ju inte till Mac längre och vi känner alla till hur dåligt det var på macen innan dom la ner det. Kör man mac använder man väl FCP om man har hjärnan på rätt ställe...
Word är ju en en microsoftprodukt som inte uppdaterats sen mac os 10.1 släpptes (i stort sett) -Jasså det går snabbare på windows, det kunde man ju inte ana...
Photoshop kan man inte invända så mycket mot det verkar ju ligga i linje med vad man sett på tex barefeats.com och där är det ju inte så illa heller...
Q3 är väl det bäst portade spelet till mac så det är väl en ganska snäll jämförelse även om det trots allt är en portning...

Men visst, man hade ju hoppats på att g5:an skulle vara stöddigheten själv. Skandal egentligen att en dual g5:a inte spöar skiten ur en singel wintel utan bara vinner lite...

AMD Athlon64 FX51 är i alla fall REJÄLT snabbare än Intel P4 3.2 i nästan alla benchmarks, så jag slulle inte bli förvånad om den slår en Dual G5 2 oxå.
Dessutom finns den för leverans i Sverige denna vecka..Detaljerad test av Athlon64/ Athlon64 FX51

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 23:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macce65
AMD Athlon64 FX51 är i alla fall REJÄLT snabbare än Intel P4 3.2 i nästan alla benchmarks, så jag slulle inte bli förvånad om den slår en Dual G5 2 oxå.

Den logiska krumbukten var ju inte att leka med
Är det inte AMD som drukar halka omkring på rätt slöa bussar - och Intel som mest bara klockar men inte gör så mycket reellt per klockcykel... Vad har sådan grejjor bland seriösa maskiner att göra?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Den logiska krumbukten var ju inte att leka med
Är det inte AMD som drukar halka omkring på rätt slöa bussar - och Intel som mest bara klockar men inte gör så mycket reellt per klockcykel... Vad har sådan grejjor bland seriösa maskiner att göra?

Läs testen istället för att bluddra, (o önskedrömma) . Du känner tydligen inte till att AMD Opteron, Athlon64 o Athlon64 FX är de snabbaste x86-processorerna som finns nu? Det kallar jag seriöst..O detta redan i 32-bitars version av WinXP o programvaror. När SP2 kommer nästa år får AMD-kunderna ytterligare prestanda på köpet. (WinXP 64-bitar går i betatester nu o kommer alltså att erbjudas som ett gratis servicepack till WInXP..) Vissa speltillverkare har redan tagit fram 64-bitars versioner av sina spel för AMD64.

Du underskattar verkligen AMD..

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 23:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macce65
Du känner tydligen inte till att AMD Opteron, Athlon64 o Athlon64 FX är de snabbaste x86-processorerna som finns nu?

Jo, men vad hjälper en snabb processor om den sitter på en långsam minnesbuss (333 max) och bara överlever tack vare stor cache..

Citat:

WinXP 64-bitar går i betatester nu o kommer alltså att erbjudas som ett gratis servicepack till WInXP..

Men du kommer ju fortfarande ha olika lägen (register) på processorn beroende på 32 resp. 64-bit program - även om systemet måste vara 64-bit för att det skall funka. Hur kör man flera olika program åt gången? (liknande win3.11 och PIF kanske?)

Citat:

Du underskattar verkligen AMD..

Tror det snarare är du som överskattar AMD och Wintel generellt högst påtagligt

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Jo, men vad hjälper en snabb processor om den sitter på en långsam minnesbuss (333 max) och bara överlever tack vare stor cache..

Visserligen är bussen snabbare än så, men, tack, det går tydligen snabbt av bara tusan inne i CPU:n, eftersom den är så snabb som den är..:)

Men du kommer ju fortfarande ha olika lägen (register) på processorn beroende på 32 resp. 64-bit program - även om systemet måste vara 64-bit för att det skall funka. Hur kör man flera olika program åt gången? (liknande win3.11 och PIF kanske?)[/QUOTE]

Kanske ungefär på samma sätt som G5 kommer att hantera 64-bitars kod när Apple släpper betal-versionen (inte beta-versionen)av OS X 64? One step at a time.. Jag vet inte, men det vet tydligen AMD o Microsoft - jag vet bara att jag kommer att köra programmen ytterligare 15-20% snabbare utan att ha betalt för det en gång till.

Tror det snarare är du som överskattar AMD och Wintel generellt högst påtagligt [/QUOTE]

Du kan köra Linux på AMD64 oxå. Bara inte OS X, som det ser ut just nu. Synd.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 00:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macce65
Visserligen är bussen snabbare än så, men, tack, det går tydligen snabbt av bara tusan inne i CPU:n, eftersom den är så snabb som den är..:)

Processorn är snabb (för wintel-tjaf) men flytta lite större data (bild / film) så är minnesbuss flaskhalsen (som de flesta kort för vettiga pengar ser ut idag)

Citat:

Kanske ungefär på samma sätt som G5 kommer att hantera 64-bitars kod när Apple släpper betal-versionen (inte beta-versionen)av OS X 64?

Näppeligen då den processorn skiter högaktningsfullt i om datan kommer som 32 elelr 64 bit...
Så du vet inte - men du uttalar dig gärna

Citat:

Du kan köra Linux på AMD64 oxå.

Det kan man väl på i stort sett alla processorer - men kolla hur många som tycker det är värt att göra det på G3/G4/G5 Säger det något?
[Du kan köra Darwin på AMD/wintel som det är idag - och det är corebiten på OSX inkl dess X11 så du kan köra de flesta *nix/linux apps...]

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Processorn är snabb (för wintel-tjaf) men flytta lite större data (bild / film) så är minnesbuss flaskhalsen (som de flesta kort för vettiga pengar ser ut idag)

Som sagt, det går undan redan nu - tänk när det kommer chipset till AMD64 som tillåter ännu högre busshastigheter..:)

Näppeligen då den processorn skiter högaktningsfullt i om datan kommer som 32 elelr 64 bit...
Så du vet inte - men du uttalar dig gärna

Jag skiter oxå högaktningsfullt i hur CPU: benandlar nollorna o ettorna - bara det går undan o är prisvärt..DET uttalar jag mig gärna om..


Det kan man väl på i stort sett alla processorer - men kolla hur många som tycker det är värt att göra det på G3/G4/G5 Säger det något?

Ja, att G3/G4G5 inte är privärda och/eller inte tillräckligt snabba?

[Du kan köra Darwin på AMD/wintel som det är idag - och det är corebiten på OSX inkl dess X11 så du kan köra de flesta *nix/linux apps...]

Verkligen? Jag har aldrig försökt ge intryck av att jag kan konstruera processorer - jag skrev faktiskt bara att AMD just nu bygger de snabbaste x86prcessorerna och eftersom dessa slår Intel's CPU:er, som enligt flera tester är snabbare än G5 så måste ju AMD tillverka världens snabbaste CPU:er nu..nå't annat har jag inte påstått..:)

Även om Apple inte längre kan hävda att G5 är världens snabbaste dator så kan man sanningsenligt åtminstone hävda att den har världens sörsta kylflänsar/ har världens största låda i förhållande till hur många hårdiskar o annat man kan stoppa in i den, att den är världen tyngsta? persondator?+ absolut en av de tystaste/mest stilrena. DET är verkligen nåt att vara stolt över!

jag säger bara en sak :

AMD rockar riktigt bra !!!!!!!

jag bytte upp mig i AMD familjen för ett par veckor sen...
ökade typ 35- 40 % i prestanda...

riktigt najs....

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 06:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macce65
Även om Apple inte längre kan hävda att G5 är världens snabbaste dator så kan man sanningsenligt åtminstone hävda att den har världens sörsta kylflänsar/ har världens största låda i förhållande till hur många hårdiskar o annat man kan stoppa in i den, att den är världen tyngsta? persondator?+ absolut en av de tystaste/mest stilrena. DET är verkligen nåt att vara stolt över!

Äh... Du trollar bara.

(OCH: logiken bygger på lös grund, enligt ovan )

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-18 12:18

Så vad får man då slanta upp för en komplett burk med denna AMD-processor?

1
Bevaka tråden