Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Återförsäljare avslöjar problem med 2GHz G5

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac har fått information ifrån två svenska Appleåterförsäljare som berättar om problem med toppmodellen av Power Macintosh G5.

Vi har under kvällen fått information som tyder på att Apples leveransproblem med Power Macintosh G5 med dubbla 2GHz processorer inte beror på att försäljningen har gått i taket utan att användare fått problem med sina nya datorer.

Enligt dom källor vi talat med har ett antal maskiner redan returnerats till Apple som sk DOA (Dead on Arrival) eftersom dom inte överhuvudtaget startat efter leveransen. Maskinerna har bytts ut av återförsäljaren mot nya datorer.

Ytterligare maskiner har levererats med grafikkortsproblem - vilket kan bero på antingen grafikkorten eller drivrutinerna som levererats med datorerna. Vi har inte information om vilket grafikkort som suttit i datorerna med detta problem ännu.

Vi vill påpeka att 99mac:s spekulationer kring huruvida dessa problem är grunden till leveransproblemen kan vara felaktiga men bygger på information som vi fått in ifrån återförsäljare under kvällen.

Det finns även problem med ett fåtal 1.6GHz och 1.8GHz maskiner som levererats med felaktiga minnen, men efter att Apple kontaktat återförsäljare och Service Providers har man konsekvent bytt ut felaktiga minnen mot nya. Enligt vår information finns det serienummer-listor på vilka maskiner som har minnen ifrån den drabbade tillverkaren/underleverantören.

Senast redigerat 2003-10-16 01:45

Är det samma grej som MacBidouille rapporterade om tidigare kanske?

Själv sitter man på en Dual 2GHz utan några som helst problem (ta i trä).

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 07:18

Det är inte första gången detta händer, att nya maskiner från Apple har problem...
Apple borde ha bättre koll innan man levererar sina nya produkter, men det handlar troligen om att snabbt få ut produkterna till kund.
Bättre kvalitetskontroll skulle ju verkligen inte skada.

Nu håller jag inte med om att det är ett stort problem.
För det första skall en maskin som klassas som DOA gå direkt till Lan-Master i Stockholm, alla andra maskiner är vanliga garanti reparationer och dom byts inte ut alls.
För det andra så har Lan-master fått in 1 stycken DP 2GHz maskin som DOA eller garanti reparation, vilket inte är särskilt mycket.
Det finns inte någon tillverkare som har gjort en dator som inte har barnsjukdomar. Men att säga att det är ett stort problem är att ta i.
Jag räknade att det skulle vara fler som skulle ha kommit in, vilket jag tycker är ett bra betyg

ja - min fungerar också felfritt...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Patrik Skulski
Själv sitter man på en Dual 2GHz utan några som helst problem (ta i trä).

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-16 10:57

Jag har beställt en G5 BTO av en återförsäljare här i Stockholm. Och enligt vad min säljare meddelat råder det för tillfället komponentbrist, vilket skall vara den främsta orsaken till varför leveranserna försenats.

Och enligt vad apple meddelat till dem blir det leverans av standard G5:or tidigast i december. Han påpekar dock att specialbyggen ofta levereras tidigare vid sådana här situationer, så det är väl bara att hålla tummarna.

Då återstår det ju bara att se hur länge man tvingas vänta på att godbiten skall dyka upp. Nu kanske man får möjlighet att spara ihop till en lite vassare skärm lagom tills de nya släpps (?)...

jag var på kullanders invigning igår...23" display är löjligt fräck! genom mecenat/stundentköp kostar den 19XXXtusen INK moms! snacka om prisvärt i den storleksklassen!

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal

Då återstår det ju bara att se hur länge man tvingas vänta på att godbiten skall dyka upp. Nu kanske man får möjlighet att spara ihop till en lite vassare skärm lagom tills de nya släpps (?)...

välkommen i klubben!

jag kan bara hålla med dig...suttit på mac sedan 1992 och jag skänker inte inkompatibilitet en tanke längre

Citat:

Skrevs ursprungligen av Viktor Eliason
Det känns som det är hit Apple har letat sig i flera år, nu har dom ett bra (bäst) oprativsystem och datorer som har minst lika god prestanda som en top-of-the-line pc, En av mina vänner är påväg att byta från två nya pcbukar till en g5a! Jag har under många år känt att jag inte klarar mig på min mac, (spelen filesharingen osv...) Men med Jaguar på min mac så hittar jag mina vänners pcs, och de mig(!) Äntligen är det bara skönt att vara macanvändare!

[känner ni inte igen mig är det för att detta är mitt första meddelande]

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-16 11:52

Jag instämmer helt! Sedan min G4 pajjade har jag tvingats spendera en del tid framför mina föräldrars bärbara PCs i brist på annat. Och har ännu en gång fått bekräftat varför jag valt mac och inte pc =).

  • Medlem
  • 2003-10-16 12:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av hnhl
Det är inte första gången detta händer, att nya maskiner från Apple har problem...
Apple borde ha bättre koll innan man levererar sina nya produkter, men det handlar troligen om att snabbt få ut produkterna till kund.
Bättre kvalitetskontroll skulle ju verkligen inte skada.

Jag tror lite förståelse passar bättre på plats.....Apple var mycket pressat att få ut något efter G4.

Och är det något G5 är så är det just KVALITE och KVALITE och KVALITE....allt i den!

det som just hänt är bara synd och tragiskt. inte en kvalitetsbrist.

Det är en helt ny produkt, något "måste" hända....tyvärr....

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-16 13:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dasse
Jag tror lite förståelse passar bättre på plats.....Apple var mycket pressat att få ut något efter G4.
Och är det något G5 är så är det just KVALITE och KVALITE och KVALITE....allt i den!
det som just hänt är bara synd och tragiskt. inte en kvalitetsbrist.
Det är en helt ny produkt, något "måste" hända....tyvärr....

Om det nu var KVALITET och efterkontroll
SKULLE DETTA som är beskrivet HÄNDA DÅ ?
Förståelse? För vad. Dyra burkar som säljs genom felaktig markndsföring, och som inte håller måttet varken i prestanda (1.6Ghz 1.8Ghz) eller KVALITET. Powerböcker som återkallas för de har fläckar på skärmen. Minnen som strular. Maskiner som inte levereras i tid.

Ha förståelse , skit heller. Ställ krav i stället.

Senast redigerat 2003-10-16 14:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Om det nu var KVALITET och efterkontroll
SKULLE DETTA som är beskrivet HÄNDA DÅ ?
Förståelse? För vad. Dyra burkar som säljs genom felaktig markndsföring, och som inte håller måttet varken i prestanda (1.6Ghz 1.8Ghz) eller KVALITET. Powerböcker som återkallas för de har fläckar på skärmen. Minnen som strular. Maskiner som inte levereras i tid.

Ha förståelse , skit heller. Ställ krav i stället.

Nu är detta på intet sätt unikt för Apple, Dell fick ju dra tillbaka sina Axim efter problem. Hoppas att du på samma sätt gör din röst hörd när det gäller krav på OS, för om det är någon som har problem med virus och säkerhetsluckor så är det ju Windows. Snacka om en produkt som inte håller måttet i kvalité. Fast vad vet jag du kanske är ute och missionerar om alla problem som PC och Windows dras med, eller?

Enligt PC Magazine 2003 så piskar Mac övriga PC tillverkare.

Apple earned top honors in both notebook and desktop categories in PC Magazine's 16th annual Service & Reliability reader survey. Apple received an "A+" along with Dell in the Desktop PC category, while earning an A for overall satisfaction after the first year (along with Gateway and Dell). Apple also earned the top ranking (along with IBM and Toshiba) for the notebook category for both overall and home use. Apple and Dell were also tops in the Server category.

Apple earned top honors in both notebook and desktop categories in PC Magazine's 16th annual Service & Reliability reader survey. Apple received an "A+" along with Dell in the Desktop PC category, while earning an A for overall satisfaction after the first year (along with Gateway and Dell). Apple also earned the top ranking (along with IBM and Toshiba) for the notebook category for both overall and home use. Apple and Dell were also tops in the Server category.

Other notes:

* Apple's PowerBook and Dell's Inspiron received "significantly" better than average overall satisfaction scores for first-year products.

* Mac OS X outpaced all other operating systems (including all versions of Windows) with more than 50% of users responding that their system "never" crashes/freezes. Windows XP Media Center was second with just over 40%.

* In the notebook category, Dell followed close behind, earning a B+; respondents liked Dell's laptops, except for more units needing repairs.

* Apple's PowerBook and Dell's Inspiron received "significantly" better than average overall satisfaction scores for first-year products.

* Among Desktops, Dell, Apple and Sony received high marks in the work and home drill-down categories. Dell edged both Apple and Sony with an A+, while those companies earned A's (home category).

* Overall, consumers were generally satisfied with desktops after their first-year in the market. Dell, Apple and Gateway received the top ratings, earning A's. Among individual product lines, Dell's Dimension, OptiPlex and Precision recorded significantly better than average overall satisfaction scores.

* Apple's PowerBook and Dell's Inspiron received "significantly" better than average overall satisfaction scores for first-year products.

* Mac OS X outpaced all other operating systems (including all versions of Windows) with more than 50% of users responding that their system "never" crashes/freezes. Windows XP Media Center was second with just over 40%.

* In the notebook category, Dell followed close behind, earning a B+; respondents liked Dell's laptops, except for more units needing repairs.

* Apple's PowerBook and Dell's Inspiron received "significantly" better than average overall satisfaction scores for first-year products.

* Among Desktops, Dell, Apple and Sony received high marks in the work and home drill-down categories. Dell edged both Apple and Sony with an A+, while those companies earned A's (home category).

* Overall, consumers were generally satisfied with desktops after their first-year in the market. Dell, Apple and Gateway received the top ratings, earning A's. Among individual product lines, Dell's Dimension, OptiPlex and Precision recorded significantly better than average overall satisfaction scores.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-10-16 17:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
ja - min fungerar också felfritt...

Min också !

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Dyra burkar som säljs genom felaktig markndsföring, och som inte håller måttet varken i prestanda (1.6Ghz 1.8Ghz) eller KVALITET.

Håll dej till ämnet. Detta handlade inte om prestandamått.

Vet du inte skillnaden på 32-bitars och 64-bitars eller har du rymt från Jehovas Vittnen?

Var kommer alla PC-frälsisar från?

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
min bärbara Acer fungerar felfritt till det jag använder den till( PS) och fan så mycket snabbare än en bärbar Mac och dessutom till halva priset. Skönhetsmässigt vinner den inga priser, men hellre snabb & ful än snygg långsam och dyr.

Vad hände med den HP som du skulle köpa som var så jädrans bra, "bidde" det bara en Acer?
Svara nu på den fråga som jag tidigare ställde till dig!

"Hoppas att du på samma sätt gör din röst hörd när det gäller krav på OS, för om det är någon som har problem med virus och säkerhetsluckor så är det ju Windows. Snacka om en produkt som inte håller måttet i kvalité. Fast vad vet jag du kanske är ute och missionerar om alla problem som PC och Windows dras med, eller?"

Som jag ser det så spelar det ingen roll hur billiga PC är eller hur snabba dom är så länge som man får dras med Windows, ett enda virus under datorns livslängd kommer att kosta bra mycket mer i tid än vad prisskillnaden är mellan en Mac och en PC. Och tänk bara på den tid man tvingas lägga ned på uppdateringar av virusskydd hela tiden, jäkla slöseri med tid & pengar som kan användas till något bättre.

Grymt nöjd med min förra dator (Pismo G3) och min nuvarande PB 12" superdrive , inga fel på någon av modellerna. Så om du är nöjd med din PC och vi med våra Macar då återstår frågan, varför ägnar du så mycket tid här?

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-16 21:02

Än så länge bidde det bara en Acer, eftersom denna har varit i min hand sedan
juni månad och är min första PC överhuvudtaget. Senare blir det HP med 15,4 skärm till ett arbete i Oslo ,där flera skall kunna se och bedömma bilder snabbt innan de går ut till pressen. Jag är jäkligt nöjd med min första PC, den är ruggigt snabb jmf med bärbara Mac, virus och annat skräp tar virusprogrammen hand om, XP fungerar som en klocka, inga badbollar, inga segheter. Arbetade i PS med 60Mb bilder och körde cd bränning samtidigt, mao det som jag kan göra med mina Maccar. Pc skärmen går att kallibrera med Spyder och med utmärkt resultat, tyvärr alla Macfanatiker , jag är nöjd med min lilla Acer till ett pris av 8900:-,+ extra minne, kanske framtiden och längre användande får mig på andra tankar men det har ännu ej inträffat.
Jag är oxå nöjd med mina Maccar även om de börjar kännas en aning trötta nu . Alltså är jag både en nöjd pc användare och nöjd macanvändare men anser fortfarande att priserna på de nya Apple maskinerna är för högt satta jmf med PC.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 21:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Var kommer alla PC-frälsisar från?

Från samma ställe som Mac-frälsisarna verkar det som. :rolleyes: :eek:

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-16 21:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Håll dej till ämnet. Detta handlade inte om prestandamått.

Vet du inte skillnaden på 32-bitars och 64-bitars eller har du rymt från Jehovas Vittnen?

Var kommer alla PC-frälsisar från?

från samma lilla tält som du lämnade ngt tidigare

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 21:21

Ha ha, nu får ni allt lugna er lite. Håll er till tråden boyz.

Citat:

Skrevs ursprungligen av En svensk tiger
[B]För det andra så har Lan-master fått in 1 stycken DP 2GHz maskin som DOA eller garanti reparation, vilket inte är särskilt mycket.
/B]

Med tanke på hur få som levererats låter 1 st som ganska mycket. Kan ju inte vara mer än en handfull som levererats till Sverige.

Citat:

Skrevs ursprungligen av En svensk tiger
Nu håller jag inte med om att det är ett stort problem.
För det första skall en maskin som klassas som DOA gå direkt till Lan-Master i Stockholm, alla andra maskiner är vanliga garanti reparationer och dom byts inte ut alls.
För det andra så har Lan-master fått in 1 stycken DP 2GHz maskin som DOA eller garanti reparation, vilket inte är särskilt mycket.
Det finns inte någon tillverkare som har gjort en dator som inte har barnsjukdomar. Men att säga att det är ett stort problem är att ta i.
Jag räknade att det skulle vara fler som skulle ha kommit in, vilket jag tycker är ett bra betyg

Det är väl inte riktigt hela sanningen? Återförsäljare som är Service Providers har tagit hand om trasiga G5:or och bytt ut dom mot nya enligt den information jag har - maskiner som aldrig har hamnat hos LAN-Master.

Jag vet att minst 5 maskiner har varit DOA och vi vet nog allihopa att det inte är speciellt många som levererats. Flera återförsäljare har aldrig ens sett en dubbel G5 ännu.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 22:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Om det nu var KVALITET och efterkontroll
SKULLE DETTA som är beskrivet HÄNDA DÅ ?
Förståelse? För vad. Dyra burkar som säljs genom felaktig markndsföring, och som inte håller måttet varken i prestanda (1.6Ghz 1.8Ghz) eller KVALITET. Powerböcker som återkallas för de har fläckar på skärmen. Minnen som strular. Maskiner som inte levereras i tid.

Ha förståelse , skit heller. Ställ krav i stället.

Jag är nästan lite halvimponerad av att miri pallar med att spotta i motvind med en sån frenesi och ett sånt tålamod.

Särskilt med så otroligt långt avstånd till verkligheten...

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-10-16 22:55

Du kan vara halvimponerad, jag däremot är helt imponerad av Björnström.
Med saklighet, lugnhet , vidsynthet rapporterar du om både positiva och negativa saker vad det gäller Apple.
Bra jobbat Björnström

Citat:

Skrevs ursprungligen av ??? ? ???
Från samma ställe som Mac-frälsisarna verkar det som. :rolleyes: :eek:

Ja, inte vet jag, för jag hänger inte i PC-möten och skriver om att alla borde byta till Mac hela tiden. Är det många som gör det? Skillnaden är att Mac-användarna har en moralisk ursäkt (överlevnad + anti-monopol) medan PC-nissarna bara verkar göra det för att vara taskiga. Naturligtvis ska man skriva balanserat.

Men det har som sagt inte med tråden att göra. Det har däremot den här frågan: Vad är Lan-Master för nåt?

Och den här: Viktigaste problemet är vad som händer om man får ett måndagsexemplar. Huvudpoängen med att ha köpt en dator är att ha tillgång till en. Enligt mina erfarenheter så går garantireparation hos Apple till så här: De tar din dator och skickar iväg den på semester. Under tiden får du klara dej med vad du har; de sätter inte ens en gammal utrangerad PB1400 eller nåt i händerna på dej. (De borde ha gott om sånt!) När den varit på semester ett tag kommer den tillbaka, och troligtvis har de dammat av locket på den och inget mer. De påstår att det inte är nåt fel på den, men den fungerar fortfarande inte. Efter tre varv lyckas du äntligen förklara vad felet är så att de gör nåt. Har du tur blir den äntligen reparerad. Hur lång tid det tog? Alldeles för mycket.

Själv är jag inte drabbad, men min syster har tyvärr haft två krångel-Powerbooks i rad, först en Duo 2300 som var riktigt opålitlig, sedan en Lombard 333 som varit bättre men varit på semester ett par varv för problem med Ethernetporten.

Enligt vad ni säger så slipper man den cirkusen i DOA-fallet, men annars...? Apple borde ta bättre ansvar för de kunder som köper nya datorer.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-17 11:32

LAN-Master är uppenbarligen det Apple Service Center som ansvarar för "DOA" ärenden. Jag har själv fått ett par macar servade där på garrantin, och har ej upplevt några som helst problem med dem.

http://www.lan-master.se/

Angående "DOA" skriver de såhär:

Gäller när du som kund plockar upp en dator ur kartong och den inte startar upp korrekt. Dvs innan du eller ÅF installerat extra minnen eller programvaror etc.

Du kontaktar Apples tekniska support, telefon 08-587 711 95.
De gör DOA klassningen - ej LAN-Master.

Apple kontaktar oss som sedan kontaktar dig för inhämtande av dator för reparation. Denna service prioriteras framför ordinarie service.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-17 13:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
LAN-Master är uppenbarligen det Apple Service Center som ansvarar för "DOA" ärenden.

Det stämmer när det är just DOA, men eftersom det tar cirka 2 veckor för en kund att få sin sprillans nya Mac utbytt på DOA, gör man som Apple Service Center hellre en garantireparation direkt. Tar cirka 2 dagar inkl. skickning av reservdelar.
DOA fungerar inte i praktiken för Apple och Lan-Master. De gör dock ett bra jobb, men med tanke på att tex IBM skickar en helt ny maskin inom några timmar utan att ställa frågor, är Apples DOA i en helt annan klass (gärdesgårdsserien?)

Lite tråkigt är det alltid när en kund förväntansfullt packar upp sin nya PowerBook 12", finner att skärmen är repad och sedan får vänta 2 veckor på att få använda den. Man gör vad man kan för att trixa till något bra kunden.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-17 14:16

Ja, 2 veckor känns lite längsta laget. Särskilt som man kanske väntat bittert i 1 månad på att ens få datorn hemlevererad. I det läget känns ytterligare 2 veckor som lång tid!

Och gäller det ett företag som beställt en dator för att en anställd skall kunna utföra sitt arbete, är 2 veckor desto längre tid.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-18 11:16

Power Mac G5

Det främsta problemet med apples maskiner i europa har varit minnena. Sedan har det varit ett fåtal masiner som haft problem med nätdelen, och därför vägrat starta när kunden packat upp dem. Sedan har det varit ett fåtal fläktar som gått för fullt och väsnats en hel del.

Men leveransförseningarna i europa skall ej bero på detta enligt vad jag hört. Europa marknaden "försörjs" tydligen dels genom Cork och dels från Asien som ju även försörjer USA-marknaden. Då USA troligtvis allokerat en större mängd maskiner än Europa blir det underskott för oss. Dålig fart på tillverkningen eller komponentbrist hos Apples underleverantörer som vanligt mao?

Ovanstående info är något jag tagit del av. Inga personliga åsikter.

Senast redigerat 2003-10-18 11:30
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-10-18 11:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av En svensk tiger
Nu håller jag inte med om att det är ett stort problem.
För det första skall en maskin som klassas som DOA gå direkt till Lan-Master i Stockholm, alla andra maskiner är vanliga garanti reparationer och dom byts inte ut alls.
För det andra så har Lan-master fått in 1 stycken DP 2GHz maskin som DOA eller garanti reparation, vilket inte är särskilt mycket.
Det finns inte någon tillverkare som har gjort en dator som inte har barnsjukdomar. Men att säga att det är ett stort problem är att ta i.
Jag räknade att det skulle vara fler som skulle ha kommit in, vilket jag tycker är ett bra betyg

Jobbar du på Apple elle har du nyss köpt ett paket Apples aktier?
Eller du har bara haft en djävla tur?

Det du skriver här är väldigt oförskämt mot alla de som har drabbats nu och tidigare.
Sluta inbilla människor att Apple är någon perfekt företag med den bästa möjliga kvaliteten på sina produkter. Den epoken tog slut för 8 år sedan.
Apple är som alla andra i den här branschen, som producerar så billigt som möjligt och vill sälja det så dyrt som möjligt. Dyrast i Apples fall.

Vill jämföra det här med 10.2.8 uppdateringen (den första) som ställde till för en massa människor.
Det är inte det första eller sista tillbud i Apples historia.

Efter alla problem med produkter från Apple (skärmar, tangentbord, möss - 3st. och datorer) har jag beslutat att vänta med en eventuell inköp av en nylanserad maskin minst 6 månader till de värsta bristerna avklarats.

Vill inte ens nämna här Apples service som är en av de sämsta i datorbranschen (kan jämföras med Volkswagen i bilbranschen).

Björnström med sitt inlägg här försöker visa att Apple har kvalitetsproblem och det är kanske det som försenar leveranser.
Du däremot försöker mörklägga det.

Bevaka tråden