Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerMac G4 svart skärm

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-02 19:33

Jag har problem med en PowerMac G4/400 (AGP). Under en OSX installation på en utav de interna hårddiskarna i datorn, frös installationen. Efter en hardware-reset (omstart) för att försöka boota på OSX CDn igen och göra om installationen, fick jag ingen bild på skärmen.

När man trycker på startknappen tänds den till grönt, fläktarna börjar surra, och hårddisken låter ett kort tag. Därefter står händer ingenting, skärmen tänds ej upp osv. Den röda dioden på moderkortet lyser.

Jag fann den här artikeln på Apples supportsidor och har försökt följa tipsen i den så gott som möjligt (bla. Reset'at PDU kretsen på logikkortet, tagit ur efterinstallerad RAM, tagit ur batteriet och kopplat från strömmen 30min) men problemet kvarstår.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=95055

Är det någon som har några tips?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-09 11:43

Ingen som varit med om något liknande?

Jag får låna en likadan G4/400 om en dryg vecka för att "byta grejer" och se vad det kan vara fel på.

Vad bör man byta förutom grafikkortet?

PS. Har beställt en 2x2 G5 BTO, men vill ändå få ordning på gamlingen DS.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-16 09:42

Vad gör man med en hopplös G4:a som vägrar visa annat än "black screen" vid uppstart? Dumpa i en container eller? För det kan väl inte ligga mycket värde i en trasig mac?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-16 09:51

Har du prövat med att starta från en OS 9-CD? Det kan ju mycket väl vara hårddiskens boot-block som är korrupt.

Håll ner c-tangenten vid uppstart.

Zappa PRAM också. alt-com-P-R vid uppstart. Låt det plinga tre gånger.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-16 10:47

Jag har zappat PRAM med tangentbordskommando. Även via knappen intill batteriets plats på moderkortet, utan batteri monterat osv.

Har kopplat ur all 3:e parts hårdvara såsom minne, hårddisk, pci kort osv. Har även testat att koppla ur grafikkortet (den skall ju ge startplong då iaf) men det gav ingen skillnad.

Testat att boota upp på en apple hardwaretest cd, CDn spinner upp en kort stund för att sedan stanna. Skärmen förblir svart så det är svårt att avgöra huruvida den bootat på skivan eller ej.

Mac OS 9 bootcd ger samma resultat.

Jag följde som sagt tipsen i den Tech Base artikel jag hänvisade till i mitt första inlägg, fram till dess att grafikkortet skulle ersättas, därefter CPUn, därefter logikkortet.

Om bootsektorn på hårddisken skulle vara defekt borde den ju starta från en CD, och det borde väl inte påverka skärmen? Grå skärm med frågetecken borde visas väl?

Är det lönt att jag lånar en likadan G4a för att flytta över diverse hårdvara för att felsöka eller ej?

Det verkar konstigt att CPUn eller logikkortet bara skulle pajja sådär?

Kan det vara nätdelen som strular tro?

Vore tacksam om någon hade tips angående vilken hårdvara som kan tänkas vara trasig... men det kanske krävs en auktoriserad apple tekniker för en sån fråga?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 11:04

Går det komma åt "firmware" innan den knasar ihop?
[Borde väl eftersom du kan zappa pramen...]
Går det göra "reset" där?
[Läs på om "firm ware" och så först]

(p.s. trasiga mac:ar slängs inte i containrar utan i hörnen hemma hos mig...)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-16 11:55

Jag har provat att starta upp den i open firmwareläge, men eftersom skärmen förblir svart hur jag än beter mig vågar jag inte chansa och skriva in något kommando. Jag vet inte om datorn startar upp i OF läge utan skärmbild, eller om bara fläktar och annat surrar igång.

Att Zappa PRAM via logikkortet är ju svårt att misslyckas med. Ut med batteriet, tryck in knappen en gång, vänta minst 10 sek, montera tillbaks batteriet (detta skall ske med nätdelen urkopplad), starta upp igen.

Någon gammal hederlig PRAM zapp har jag ej lyckats med då jag ej hör någon startton ens.

Man lever i ovisshet utan startton och skärmbild...

Får nog släpa hit den där andra G4:an och switcha hårdvara trots allt...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 12:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
[B]Jag har provat att starta upp den i open firmwareläge, men eftersom skärmen förblir svart hur jag än beter mig vågar jag inte chansa och skriva in något kommando

*skratt*
Där har du en fet punkt
Låter som ett problem för grabbar med koll på fingrarna

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 13:14

Ehh... Detta kanske låter dumt men har du testat med en annan bildskärm? Ibland så är felen betydligt enklare än man tror.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-16 19:05

Jadå, jag har testat flera olika bildskärmar. Skärmen fungerar utmärkt (tyvärr, hade varit enklare annars), har kopplat den till en bärbar PC som "nödlösning" för tillfället.

1
Bevaka tråden