Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

suck för bredbandbolaget.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 10:53

Suck. Här gick vi ihop hela byn. Det var som på sjuttiotalet då man gjorde saker tillsammans. Spenderade ett antal helger med att gräva och dra fiber som vi köpt till 30 hushåll. En firma kom och drog alla fibrer in i husen. Vi budgeterade och baserade allt itfrån en muntlig överenskommelse med bredbandsbolaget: "Gör ni allt annat så står vi för ändutrustningen."
Nu, när vi kommit så här långt har dom ändrat sig. BBB vill ha 59000 plus moms för ändutrustningen. Problemet är att vi inte har så många alternativ. Att vända sig til någon annan skulle kosta lika mycket eller mer. Vad göra? stämma? Det kostar pengar och vil skulle inte få vårt bredband på länge. gå till tidningarna? Jag får en känsla att dom fått så mycket skit redan så en tidningsartikel till skulle göra varken till eller från. Någon som har något tips. Tröst går också bra.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 10:55

Ni fick ju motion. frisk luft och umgänge mellan grannarna
[Avdelningen 'Tröst' ]

Jag jobbar i samma hus som deras HK. Ska jag gå ner i källaren och råka klippa av en kabel?
[Avdelningen Hämnd]

Om inte annat så har ni ett bra LAN mellan alla hushåll

[Avdeliningen för Optimister]

Senast redigerat 2003-10-16 11:51
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-10-16 11:40

"Ändutrustning"? Det låter som ni har gjort ett misstag och anslutit ett avloppssystem till torrdassen...:)

Allvarligt: Så synd att ni inte begärde skriftligt [Avdelningen för Efterkloka]

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 11:49

Tack för tröst. Hämnd tror jag inte leder någonstans. Det tunga blir att berätta för de trettio hushållen att det blir dyrare än budgeterat. (Några av dem är äldre som bara dragit in för att man tydligen ska ha bredband nuförtiden och för att vi skulle bli tillräckligt många, de har ingen tanke på att abbonera.)

Ett muntligt avtal är lika juridisk bindande som ett skriftligt avtal. Fördelen med skriftliga avtal är att det per defintion är dokumenterat vad man kommit överens om. Jag tycker du skulle skriva till BBB och kräva att dom håller sin överenskommelse.

Dom kan ju hävda att dom aldrig lovade på det sättet som du beskriver här. Då blir det säkert svårt för dig att processa dig till en seger.

Ace4711 har helt rätt. Avtal skall hållas och ett muntligt avtal är precis lika mycket värt som ett skriftligt.
Jag tycker definitivt att ni skall diskutera med BBB. Hoppa upp några snäpp i hierarkin. 59 000.- är inte tillräckligt mycket pengar för att BBB skall riskera dålig press. Hota med Sverker Soptunna...:D

  • Medlem
  • 2003-10-16 20:58

Tyvärr så verkar det inte vara helt ovanligt att BB inte håller sina löften. Det enda som verkar hjälpa är att hota med process eller att driva process mot BB. Om ni inte har överenskommelsen i skriftlig form så är det dock mycket svårt att driva ärendet. Om ni har det så börja med att hota. Om inte det hjälper så stäm dom dj*vlarna.

Våran by på här i tassemarkerna har en eldsjäl som bildad ett bolag som heter InternetService, och samarbetar med ARETE INTERNET, och de krävde att vi var minst 30 st som var intresserade runt en telestatation.
Telia och andra bolag krävde långt fler intresserade
Drygt 40 nappade och skrev avtal med ARETE

Idag skedde uppkopplingen, helt fantastiskt, 10ggr snabbare än modem:)

http://www.merabredband.org/

  • Oregistrerad
  • 2003-12-30 13:36

Tänkte bara berätta hur det gick. Vi förhandlade och förhandlade med BBB. Fick ner priset till 50000 ink moms. Skrev ett ordentligt avtal på många sidor. Byborna klagade men betalade ändå. Idag, efter en månader av strul och påringningar, går det äntligen att surfa. Oj vad fort det går. Snart har vi nog glömt all förtret som BBB åsamkat vår lilla byabredbandsförening.

Gottet slut allting slut.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-12-31 17:10

Kul att det ordnade sig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-12-31 18:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andersson
Gottet slut allting slut.

Hmm, den var ny

1
Bevaka tråden