Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leveranser av G5 Dual

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-10-07 17:15

Var involverad i en tråd (som jag inte längre kan "finna") under Macoteket om leveranser av G5 Dual med anledning av att ÅF:na just nu tycks vara oprioriterade i förhållande till dem som beställer direkt från Apple.

Apple Store uppger att en beställning i dag av en Dual kommer att vara hos kunden på några dar.

Hos Macoteket säger dom sig ha ett 50-tal beställningar i kö, tre Dual levererade och att den som står på 15-20 plats kan räkna med att få den om en till två veckor - vilket verkar vara mer en förhoppning än ett bestämt besked.

Finns det andra som har erfarenheter av leveranssituationen just nu att dela med sig av?

/Mattias

99mac fick sin dual G5 för testning idag. Blev lovade leverans vecka 1 i Augusti...

Jag fick min förra veckan 1 Oktober beställd hos Återförsäljare.

Som det ser ut nu så skulle jag avboka om jag hade en order liggande hos Macoteket och beställa direkt på AppleStore.

Mitt företag beställde den 30 juli av en återförsäljare och med septembers utgång så avkrävde jag ett besked. Det hade då gått 8 veckor och offerten sa ca 7 veckors lev.tid.

Något exakt leveransdatum har jag ej fått p g a att inte återförsäljarna kan få fram ett sådant hur mycket de än vill. Tydligen ska Apple göra om sitt system så att det blir möjligt för återförsäljare att få mer insyn i leveranserna i framtiden.

Jag kan väl acceptera att Apple prioriterar vissa kunder men att de inte ens kan ge ett leveransdatum till företagskunder, och samtidigt leverera på 2 dar till enstaka privatkunder är uppåt väggarna.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 18:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Jag fick min förra veckan 1 Oktober beställd hos Återförsäljare.

Som det ser ut nu så skulle jag avboka om jag hade en order liggande hos Macoteket och beställa direkt på AppleStore.

Hrrmmm, Andreas...

BTW:
De fyra sista dual-burkarna i vår första sändning är hos oss på väg ut nu. Den allra sista av dem är nog faktiskt inte såld ännu. Den har 250GB HD och är därmed lite dyrare.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Palle
Hrrmmm, Andreas...

BTW:
De fyra sista dual-burkarna i vår första sändning är hos oss på väg ut nu. Den allra sista av dem är nog faktiskt inte såld ännu. Den har 250GB HD och är därmed lite dyrare.

Fan skall jag ta den också!! blir sugen nu:-)

Den lär gå snabbt!!!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Palle
Hrrmmm, Andreas...

BTW:
De fyra sista dual-burkarna i vår första sändning är hos oss på väg ut nu. Den allra sista av dem är nog faktiskt inte såld ännu. Den har 250GB HD och är därmed lite dyrare.

Jag är supernöjd..
Och en av de bästa Återförsäljare som man kan ha också är ju inte fel.

Tack än en gång.

BLir nog en G6 eller vad det kan tänkas komma snart också:D

  • Medlem
  • 2003-10-07 21:54

Är det inte fler som vänter på sin G5 Dual?

:rolleyes:

/Mattias

  • Oregistrerad
  • 2003-10-08 00:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av motif
Jag är supernöjd..
Och en av de bästa Återförsäljare som man kan ha också är ju inte fel.

Tack än en gång.

BLir nog en G6 eller vad det kan tänkas komma snart också:D

Du är välkommen igen!

Ska då förbereda min mailbox på några veckors bombardemang så den inte knäar då det börjar lukta leverans - och vattnas i din mun.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
99mac fick sin dual G5 för testning idag. Blev lovade leverans vecka 1 i Augusti...

Snälla Martin skriv ned lite av dina intryck så fort som möjligt och återkom senare med utförligt test. Jag behöver något att dregla över innan jag beställer min egen maskin.
bosse

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-10-08 22:20

Jepp, ser att de tog bort min tråd. Det kanske blev lite för mycket "kritik".

Men detta har hänt. Vi beställde till bolaget 2 st Dual G5 (+lite annat) från Macoteket den 7/7, leverans skulle ske innan sista augusti. Efter flera framskjutningar ringde jag AppleStore förra veckan och kollade. Macoteket sa då bla att AppleStore inte visste hur det gick till. Så i måndags gav jag ett ultimatum, inget besked eller om vi inte fick levererat innan veckans slut så beställer vi från AppleStore istället. Beskedet var fortfarande att AppleStore inte kan leverera snabbare, och att Macoteket inte visste när de kunde komma in men det såg inte ut att vara snart (inom en, två veckor). Så, vi beställde från AppleStore istället och skulle skickas direkt, fast direkt blev igår (tisdag) pga beställningen kom in för sent på måndagen (som jag också ser som Macotekets fel som inte ger snabba raka besked). Idag fick jag besked att TNT plockade upp grejerna kl 17.11 igår, och om allt går som det är tänk så är dem nog här på fredag, senast på måndag. Jag kan rada upp flera punker där jag anser Macoteket hanterat vår beställning under all kritik. Visst är försening inte deras fel, men hantering av beställning är det. Själv så har vi förlorat en del i förtroende hos våra egna kunder, vilka kommer att vara skeptiska Mac i framtiden.

/Edward

Citat:

Skrevs ursprungligen av mabe
Var involverad i en tråd (som jag inte längre kan "finna") under Macoteket om leveranser av G5 Dual med anledning av att ÅF:na just nu tycks vara oprioriterade i förhållande till dem som beställer direkt från Apple.

Apple Store uppger att en beställning i dag av en Dual kommer att vara hos kunden på några dar.

Hos Macoteket säger dom sig ha ett 50-tal beställningar i kö, tre Dual levererade och att den som står på 15-20 plats kan räkna med att få den om en till två veckor - vilket verkar vara mer en förhoppning än ett bestämt besked.

Finns det andra som har erfarenheter av leveranssituationen just nu att dela med sig av?

/Mattias

Citat:

Skrevs ursprungligen av Bo Nilsson-Mäki
Snälla Martin skriv ned lite av dina intryck så fort som möjligt och återkom senare med utförligt test. Jag behöver något att dregla över innan jag beställer min egen maskin.
bosse

Det kommer troligen på Fredag. Imorgon samlar vi internetredaktionen för ett planeringsmöte och då kommer alla få provköra och samla intryck av burken.

Den är rätt fet måste jag erkänna!

Kul för er som fått era burkar!
Själv kan jag bara sitta och följa min burks resväg! England, Holland, Luxemburg och Holland igen... sen ligger den och samlar damm några dagar på varje ställe också! Inte sååå skoj...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Det kommer troligen på Fredag. Imorgon samlar vi internetredaktionen för ett planeringsmöte och då kommer alla få provköra och samla intryck av burken.

Den är rätt fet måste jag erkänna!

Den är grymt fet vill jag säga:-)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Det kommer troligen på Fredag. Imorgon samlar vi internetredaktionen för ett planeringsmöte och då kommer alla få provköra och samla intryck av burken.

Den är rätt fet måste jag erkänna!

Med överhängande risk att bli tjatig - idag är det fredag Martin!!
bosse

  • Medlem
  • 2003-10-14 22:31

Fortfarande ingen G5 Dual i sikte. Hur har det gått för dem som beställt från Apple direkt? Har leverans skett enligt löfte?
/Mattias

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-10-15 09:12

Jajemen! vi fick dem "lite" försenade på måndagen.

Kan säga att de är verkligen "snappy". Första testet blev "AltiVec Fractal Demo" som peakade på 11.5 GFlops.

Dock installerade jag ett par grejer som inte funkade så bra på den så ett antal kernel panic har man hunnit med också.

Tips! Apple skickar inte med CD skivorna längre utan man får med en "liten" uppdaterings cd som den vill ha vid uppstart. Development Tools'en ligger under /Applications/Installers

/Edward

Citat:

Skrevs ursprungligen av mabe
Fortfarande ingen G5 Dual i sikte. Hur har det gått för dem som beställt från Apple direkt? Har leverans skett enligt löfte?
/Mattias

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-15 09:34
Citat:

Tips! Apple skickar inte med CD skivorna längre utan man får med en "liten" uppdaterings cd som den vill ha vid uppstart.

/Edward

Menar du att det inte följer med någon fullversion av systemprogammet på CD så att man kan göra en helt ren installation!

Det låter i så fall otroligt. Kan du repetera det du menar grundligt och utförligt.

Nu får man ju iofs Panther för 200 spänn via Apple Store så det är så jag kommer att lösa detta.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-10-15 09:52

Precis!

I paketet fanns enbart 1 st CD. Det gick dock att starta ifrån den men jag tror inte att alla saker finns på den då 10.2 inkl Dev.Tools var på 3 st CD skivor. Så det känns lite "osäkert" om installationen krånglar. Kan nämna att jag lyckades göra bort mig lite när jag installerade en drivis så den hängde sig i uppstarten, inte kul...men lyckades fixa det med hjälp av target-mode och min bärbara. Ska lugna mig lite med installering av gamla grejer och vänta på 10.3 (som de skickar gratis efter man skickat in serienumret)

/Edward

(jo, det låg med 1 blank DVD-R skiva och en blank CD-RW, eller var det CD-R)

Citat:

Skrevs ursprungligen av maca
Menar du att det inte följer med någon fullversion av systemprogammet på CD så att man kan göra en helt ren installation!

Det låter i så fall otroligt. Kan du repetera det du menar grundligt och utförligt.

Panther som man får kostnadsfritt eller i mitt fall 195Kr kommer den att komma som en hel installations cd eller är det också bara en uppgradering?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 11:37

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av ePatel
[B]Precis!

I paketet fanns enbart 1 st CD. Det gick dock att starta ifrån den men jag tror inte att alla saker finns på den då 10.2 inkl Dev.Tools var på 3 st CD skivor. Så det känns lite "osäkert" om installationen krånglar. Kan nämna att jag lyckades göra bort mig lite när jag installerade en drivis så den hängde sig i uppstarten, inte kul...men lyckades fixa det med hjälp av target-mode och min bärbara. Ska lugna mig lite med installering av gamla grejer och vänta på 10.3 (som de skickar gratis efter man skickat in serienumret)

/Edward

Är du säker på att det inte är en dvd skiva som följer med. det var det till min PB 17". Och allt får plats på en sån med råge.

/Erik

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 11:40

det verkar va som du säger edward. Kollade med en kompis som fått sin.

/Erik

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-10-15 11:45

Ah...tänkte inte på det ska kolla...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erran
Är du säker på att det inte är en dvd skiva som följer med. det var det till min PB 17". Och allt får plats på en sån med råge.

/Erik [/B]

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-10-15 19:22

Jo just det...kollade ju upp det...och det var en DVD. Trevligt, då känner jag mig lite lugnare!

/Edward

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erran
det verkar va som du säger edward. Kollade med en kompis som fått sin.

/Erik

O som sagt..

Apple gick idag ut med info till (alla) ÅF att dual G5 kommer att komma ikapp med beställningarna först runt jul..

HAHA vilket j-a skämt.

Men det går bra att beställa på AppleStore.. j-t smidigt gjort av Apple tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 20:09

Apple gör det igen.......& igen......& igen....

Tja vad var det jag sa att full produktion inte kommer igång före än i september kanske till jul om de illa vill sig!
Men jag ska inte klaga jag har ju fått min Dual!
Men jag förstår att det är mycket jobbigt att vänta på att ens dator ska komma till en !

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78

Tja vad var det jag sa att full produktion inte kommer igång före än i september kanske till jul om de illa vill sig!
Men jag ska inte klaga jag har ju fått min Dual!
Men jag förstår att det är mycket jobbigt att vänta på att ens dator ska komma till en !

Det gör mig inget att vänta men att inte veta om den kommer imorgon eller om tre veckor är det som gör en galen. Man beställer en dator sista juli och får då veta att det är 6-7 veckors leverans. Sen kommer vecka 8, 9, 10 osv men ingen ytterligare info om när datorn kan komma. Jag ska inte skylla på återförsäljaren för de vet tydligen inte mycket mer än mig. Nu kommer Apple ut med info när det redan kokar av ilska bland kunderna. Dåligt. Igår fick jag i alla fall äntligen veta att min är skeppad från Irland så kanske till helgen nurå...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-10-17 21:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jürgen B
O som sagt..

Apple gick idag ut med info till (alla) ÅF att dual G5 kommer att komma ikapp med beställningarna först runt jul..

HAHA vilket j-a skämt.

Men det går bra att beställa på AppleStore.. j-t smidigt gjort av Apple tycker jag.

Vad menar du med "och det går bra att beställa på Apple Store? Det gör det väl alltid oavsett leveranstid. Leveranstiden är väl den samma från Apple Store som från ÅF eller?

Var kan man se beräknad leveranstid på Apple Store? Går det bara att göra när man väl lagt en beställning eller?

Bevaka tråden