Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imac Modem ?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-10-10 16:16

Hej! Min iMac har blivit konstig..
Plötsligt från ingenstans försvinner "modemet".. de går inte välja modemport.. o datorn kan inte längre ansluta..

har instalerat om m.m men inget funkar.. de verkar som att modemet e trasigt.. eller inte ikopplat (inbyggt)

Går de lösa på nåt sätt..

Har försökt "reset"a modemet, men jag vet inte hur man gör..

e de kört nu?

Hoppas på svar
MVH

Matteus

Citat:

Skrevs ursprungligen av Matteus
Hej! Min iMac har blivit konstig..
Plötsligt från ingenstans försvinner "modemet".. de går inte välja modemport.. o datorn kan inte längre ansluta..

har instalerat om m.m men inget funkar.. de verkar som att modemet e trasigt.. eller inte ikopplat (inbyggt)

Går de lösa på nåt sätt..

Har försökt "reset"a modemet, men jag vet inte hur man gör..

e de kört nu?

Hoppas på svar
MVH

Matteus

"iMac" vilken då? Och vilket OS? Det blir lättare att hjälpa då;)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-10-13 16:07

De e en iMac Dv 400 med os 9.2.2

Kan du hjälpa ,mej tror du? Går de återställa modemet på nått sätt?

Intressant!!!

Jag har en likadan dator imac DV 400 (g3) och bor OCKSÅ i Kungsbacka kommun. Och mitt modem gick OCKSÅ paj.

Det var väldigt konstigt faktiskt. Det verkade som om modemet blev "dövt". Det ringde upp och gjorde allt, men sen kunde det inte höra något svar, typ.

Bara att byta, tror jag.

Dom goda nyheterna är att det inte är så himla svårt. Jag gjorde det själv hemma.

ÅF är svindyra på reservdelar och byte. Jag har för mig att MacForum i GBG skulle ha 2000 spänn för material och arbete. Knappt lönt att lägga på en dator som är värd 3000...

Leta reda på ett begagnat modem, (måste vara till iMac DV 400, äldre imacmodem passar inte!) och gör det själv!

Alla kontakter var tryckkontakter, och ingen lödkolv behövdes.

Hela operationen tog typ 2h.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-10-15 22:43

Tja!

tack för ditt svar.. Tyvärr har jag inte tillgång till någon annan mac dator.. o antagligen kommer jag inte lyckas..

Jag öppnade datorn, men de e svårt o pilla.. så de blir skit tyvärr De finns ingen annan lösning? Nån restet knapp eller?

jaja..

Ha de bra

Vad säger Apple Systeminformation/Systemprofiler?
Hittar den det?
Vad händer om du kör Zterm, hittar det modemet?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-10-16 13:34

Har provat men de händer inget..

I inställningarna för modem e de skuggat (där man väljer port) de går inte välja... Jag kan inte så mycket... har raderat pram, instalerat om ,m.m men inget händer.. dator hittar helt änkelt inte modemporten

Vad e Zterm?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-16 13:37

ZTerm (terminalkommunikation) är en idé.
Att kika på modemscriptet en annan (du kan väl välja modemscript i inställningar?)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
ZTerm (terminalkommunikation) är en idé.
Att kika på modemscriptet en annan (du kan väl välja modemscript i inställningar?)

Kolla i systemmappen under tillägg att du har en mapp som heter Modem Scripts, och att det finns något i den.
Kolla under inställningar, tillägg att modem inte är avaktiverat.
kolla under tcp/ip att PPP är valt

F

1
Bevaka tråden