Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

800% prishöjning på lagringsmedia?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då var det dags, den såkallade kassettavgift som vi idag betalar på återskrivbara lagringsmedier föreslås nu att höjas med ca 800%.
Det är i den nya upphovsrättslagen, som bygger på ett EU-direktiv, man kan läsa om förslaget som handlar om skatt på media.

Vad som gör det hela lustigt är att den nya upphovsrättslagen kommer dra åt svångremmen när det gäller lagligheten i att kopiera upphovsrättsskyddat material, ändå kommer den olagliga handlingen indirekt vara belagd med en väldigt hög skatt.

En liten tröst kan dock vara att det är främst återskrivbara medier som CD-RW och DVD-RW som kommer drabbas, men även vanliga CD-R-skivor kommer att drabbas, samtidigt som man kommer belägga hårddiskar och minneskort som används i mediasammanhang med "straffskatt". Det innebär att iPod kan komma att få en prisökning om inte Apple har lust att skära i sin marginal.

Som jag ser det så vill man ta ut en orimligt hög skatt på piratkopieringen genom att lägga den på privatkopieringen (märk skillnaden). Beslut i denna fråga ska först behandlas av regering och riksdag, så sista ordet är inte sagt ännu. Vad skulle det innebära för ditt privata brännande om en CD-R-skiva helt plötsligt kostar 20 spänn?

Källa: IDG

Rubriken är lite missvisande, eftersom det är avgiften som blir 800 procent högre, inte priset på lagringsmedierna. Snarare rör det sig om ungefär en fördubbling på t ex dvd-rw och liknande. Vilket är vansinnigt.

Dessutom ifrågasätter jag skarpt lagstiftarnas intelligens, då någon som "pirat"-kopierar mp3or, exempelvis, förmodligen oftast vill ha dem kvar, och använder write once-media och inte återskrivningsbart.

Går förslaget igenom är jag den förste att börja piratimportera lagringsmedia från utlandet. "10 års fängelse för grov dvd-r-smuggling".

  • Oregistrerad
  • 2003-10-15 22:40

Skriv på protest listan här ...
Just nu 37239 påskrifter, kom igen nu då!

När ska detta diskuteras i riksdagen btw?

/ freeze

1
Bevaka tråden