Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt Macintoshforum fyller tomrummet efter MacPrat

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tycker det är svårt att ägna sig ordentligt åt mer än ett forum, det tar ändå för mycket tid. Så ni slipper nog mig på de andra ställena...

Jag antar att när det gäller rena macsaker så är det ungefär samma diskussioner överallt och diskutera samma sak på tre ställen samtidigt blir för mycket (tänk att svara på frågan "Hjälp, mitt snabel-a har bytt plats!" tre gånger så ofta... ).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Reefer
99mac.se = dryga designers och annat löst folk

forum.macworld.se = tekniskt kunniga maccare, lite PC-meckfeeling över det hela

Åjo, nog finns det en och annan teknisk kunnig här också.

Menar du att det är fler tekniskt kunniga Macanvändare på MacWorlds forum?

Det kan jag inte tänka mig, och är det så måste jag börja jobba på lite förändringar här.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-15 14:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Tack för inbjudan!
Men jag föredrar nog att hålla mig här på 99mac och på MacWorld tills vidare.
Det blir nog lugnare så för alla parter.

Jag får väl nöja mig med 99mac tills vidare för nu har jag blivit utkastad från MacWorlds forum, eftersom jag skrämmer bort andra användare enligt Nils.

Jag har även sagt upp min prenumeration på tidningen MacWorld. Det vore ju synd om jag skrämde bort läsare också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Jag får väl nöja mig med 99mac tills vidare för nu har jag blivit utkastad från MacWorlds forum, eftersom jag skrämmer bort andra användare enligt Nils.

Jag har även sagt upp min prenumeration på tidningen MacWorld. Det vore ju synd om jag skrämde bort läsare också.

För tydlighetens skull, ingen har blivit utkastad. Macus och jag har fört en dialog om hans och andra medlemmars uppförande på forum.macworld.se och macprat.nu och de konsekvenser det fått.

Inte vid något tillfälle har jag dock uppmanat Macus att sluta besöka forumen.

Macus har dock valt att inte fortsätta besöka oss, men det är alltså hans eget val.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Citat:

Skrevs ursprungligen av Monkeyboy
Det är tråkigt att sveriges största Mac-forum också är sveriges fulaste.

Tyvärr verkar det inte finnas varken ambition eller kunskap att göra det snyggt heller... och det blir bara värre för varje påbyggnad som görs.

Förlåt...

Storleken spelar ingen som helst roll. Det krävs tre saker:

Känsla
Ambition (inkl. vilja)
Resurser (inkl. kunskap)

Jag hoppas innerligt att Caffeine Kids have what it takes.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-15 19:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
För tydlighetens skull, ingen har blivit utkastad. Macus och jag har fört en dialog om hans och andra medlemmars uppförande på forum.macworld.se och macprat.nu och de konsekvenser det fått.

Inte vid något tillfälle har jag dock uppmanat Macus att sluta besöka forumen.

Macus har dock valt att inte fortsätta besöka oss, men det är alltså hans eget val.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Du meddelade att du skulle införa en regel som förbjuder att jag deltar på forumet. Du skrev bl a att orsaken var att jag var helt oförsonlig. Är inte det samma sak som att kasta ut mig?

Nu hann jag före så slapp du införa regeln. Jag trodde nämligen att du stod vid ditt ord.

Förnekar du vad du har skrivit till mig?
I så fall vet vi vad vi skall kalla en sån som dig, men det får jag inte skriva på det här forumet, för det vore ett brott mot reglerna.

Prenumerationsavdelningen på IDG har redan beklagat det som har hänt och har lovat att skicka mig ett utbetalningskort på 416 kr för den avbrutna prenumerationen.

Tack och adjö! Diskussionen med Nils är nu avslutad för min del. Fruktansvärt tjatigt har det varit. Rena uppfostringsanstalten. Skönt att komma därifrån.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Du meddelade att du skulle införa en regel som förbjuder att jag deltar på forumet. Du skrev bl a att orsaken var att jag var helt oförsonlig. Är inte det samma sak som att kasta ut mig?

Nu hann jag före så slapp du införa regeln. Jag trodde nämligen att du stod vid ditt ord.

Förnekar du vad du har skrivit till mig?
I så fall vet vi vad vi skall kalla en sån som dig, men det får jag inte skriva på det här forumet, för det vore ett brott mot reglerna.

Det har varit många hårda ord som växlats under de senaste dagarna. Jag står för allt, även om jag kanske i efterhand önskar en del osagt. Brevväxlingen har dock inte varit intensivare än att jag har koll på vad jag skrivit.

Detta är ett utdrag ur det brev jag skickade till Macus:

I grova drag så kommer den [regeln alltså]att gå ut på att personer som beter sig på ett sätt som skrämmer bort andra användare kommer att blir avstängda, även om de formellt inte brutit mot några regler.

Regeln är alltså bara ett problem för personer som är medvetna om att de förstör och skrämmer bort andra medlemmar på forumen, och som inte känner att de kan eller har lust att ändra sig.

Jag kan bara beklaga att du känner att den regeln gör det omöjligt för dig att deltaga.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-15 20:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Det har varit många hårda ord som växlats under de senaste dagarna. Jag står för allt, även om jag kanske i efterhand önskar en del osagt. Brevväxlingen har dock inte varit intensivare än att jag har koll på vad jag skrivit.

Detta är ett utdrag ur det brev jag skickade till Macus:

I grova drag så kommer den [regeln alltså]att gå ut på att personer som beter sig på ett sätt som skrämmer bort andra användare kommer att blir avstängda, även om de formellt inte brutit mot några regler.

Regeln är alltså bara ett problem för personer som är medvetna om att de förstör och skrämmer bort andra medlemmar på forumen, och som inte känner att de kan eller har lust att ändra sig.

Jag kan bara beklaga att du känner att den regeln gör det omöjligt för dig att deltaga.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld och macworld.se

Nu utelämnade du inledningen där du gratulerade mig och sa att jag fick skylla mig själv. Sedan har vi alla andra påhopp som jag under en veckas tid har tvingats besvara.
Till slut blev det bara för mycket.
Lägg av!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Macus
Nu utelämnade du inledningen där du gratulerade mig och sa att jag fick skylla mig själv. Sedan har vi alla andra påhopp som jag under en veckas tid har tvingats besvara.
Till slut blev det bara för mycket.
Lägg av!

Du påstod först att du blivit utslängd, och när jag dementerade det, så sa du att jag infört en regel som förbjöd dig att deltaga.
Jag citerade därför det som jag ansåg vara relevant, det vill säga regeln.

Jag tror inte att 99macs medlemmar är intresserade av varenda enskild formulering och vändning som varit i vår brevväxling. Därför utlämnade jag resten av brevet - känner du för att publicera så är det upp till dig. Jag har inget att dölja.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nils Holmlöv
Du påstod först att du blivit utslängd, och när jag dementerade det, så sa du att jag infört en regel som förbjöd dig att deltaga.
Jag citerade därför det som jag ansåg vara relevant, det vill säga regeln.

Jag tror inte att 99macs medlemmar är intresserade av varenda enskild formulering och vändning som varit i vår brevväxling. Därför utlämnade jag resten av brevet - känner du för att publicera så är det upp till dig. Jag har inget att dölja.

Ärligt talat. Jag skiter fullständigt i er brevväxling

Det jag däremot inte gillade var att någon (kommer inte ihåg vem) kallade mig för "annat löst folk"
Det var när någon radade upp vad som fanns på de olika forumen, och 99mac.com var = "dryga designers och annat löst folk" Jag är inte "annat löst folk", men jag är inte en dryg designer heller, så det verkar ju finnas andra folkgrupper här på 99mac.com också, om man nu ska dela in folk i grupper...;)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-15 21:31

>>Christoffer
Hur skulle du beteckna dig själv?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-16 04:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Reefer
Jo det menar jag ;), iaf på det området som jag själv är verksam, det är ett par nicks på forum.macworld.se som uppvisar en kunskap som bara kan komma från programmerare och/eller systemadministratörer

Det stämmer. Men å andra sidan så finns det några här med. Jag skulle kunna nämna några namn, men avstår.

Själv så är jag systemadministratör på mina egna burkar. Det räcker.

Snobba nu inte Macus, "alla" vet vilket system, men inte att Du var admin.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-10-16 21:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av leonardo
Snobba nu inte Macus, "alla" vet vilket system, men inte att Du var admin.

Nu har jag läst ditt inlägg minst tre gånger, men ändå inte fattat innebörden. Kan du skicka en förklaring via PM till mig?

Jag är nog trögare än vanligt idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-14 11:50

Och mycket vatten har runnit under broarna…

På Hard Mac Cafe lever somliga av oss nu i godan ro, och även i tämligen fredlig samexistens. T o m några av antagonisterna ovan:-) Vi har fått vår beskärda del av konflikter och tjafs, och har även varit tvungen att stänga av någon enstaka medlem. Andra har i affekt lämnat oss pga meningskiljaktigheter. Men mestadels har det varit lugnt.

Lite info om HMC:
Efter starten för ca 10 månader sedan så ser det ut som följer;
Vi har 436 registrerade användare
Våra användare har skrivit totalt 41887 inlägg

På HMC finns till stor del en samling Macanvändare som har varit med ett tag, många inom den kreativa branschen förstås, men även alldeles vanliga Macanvändare likaväl som systmadministratörer och programmerare. HMC har inte så mycket geek-faktor, intresset för benchmarks och diskussioner om hur många nanometer processorn har är hyfsat begränsat. Kan till viss del bero på att de flesta är 30+, månne. Å andra sidan så har vi några tunga profiler inom Macdiskussionssverige som regelbundet skriver hos oss.

Bland våra bättre features kan nämnas den ständigt återkommande fotoutmaningen (där vi mer än gärna ser ännu fler deltagare), ackiboas tröstlösa testande av diverse sharewareproram samt ikonletande, de bra tipsen och länkarna i fr a Adobes program samt de snälla medlemmarnas icke-RTFM-attityd till rookies. Vi har också några snälla och mycket skickliga programmeringskunniga medlemmar, tillika icke oäven design- och webbutvecklingskompetens. Vi har t o m några få stackars PC-ägare som balanserar oss andra Mactalibaner…;)

Och så har vi ju naturligtvis en bar, där vi med rejäl takhöjd men med (oftast) sansad och artig argumentering och retorik diskuterar allt från religion till politik och allmänt trams.

Sammanfattningsvis så har HMC under sin korta tid i forumvärlden profilerat sig som ett forum där gemensam nämnare är Macintresset, men där medlemmarna även har andra intressen. Fasen, våra Macar funkar ju utmärkt för det mesta, då måste vi ju diskutera andra saker.

Många av våra medlemmar är mycket trogna, men som de flesta Macare så tittar vi ibland in här och ibland in på t ex MacWorlds forum.

Sedan denna diskussion var aktiv så har vi ju även fått det i mitt tycke förträffliga nyhetsforumet MacFeber, http://www.macfeber.com

Verkar som om det absolut finns utrymme för flera forum, med lite olika inriktning.

Vi ser mer än gärna fler medlemmar på HMC, så du som har tid och lust, hälsa på oss på http://www.hardmaccafe.com

Vänliga hälsningar:
/Rastapopoulos
moderator på HMC

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-14 12:06

>>Rasta
Det var ju himla kul att du letade upp den här gamla surdegen, istället för starta en egen tråd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-14 12:17

Hehe, det var ju himla kul att du har ironin och sarkasmen i behåll efter sommaren…
Hoppas ni haft sol på Sveriges baksida oxå.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-08-14 12:28

Jo tack. Här är det varmt som i helvetet.

(Nu fattas det bara att Holmlöv kommer med ett inlägg, så är denna helgen förstörd också.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-14 12:36

Nej, nej - han är barnledig, har sålt alla Macar, har slutat läsa på Macforum och har köpt en Dell så att bebisen kan lira Counterstrike med sina polare.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2004-08-14 22:16

Haha! Den _här_ var gammal! Jag hade helt glömt den!
Tänk vad hett det gick till här på 99mac vid tiden när HMC startade, då var det många hårda ord och inte kul att vara moderator.

Macus, pip förbi trekungamötet-skulpturen och hälsa från mig, det är min mormors far som gjort den
(Om nu King River är där jag tror det är... )

Bevaka tråden